af Strandvaskeren » søn nov 12, 2017 12:17 pm
Hvor meget olie er der på pinden når I får den der alarm for lav oliestand?
Jeg havde et problem med min bil på et tidspunkt, den havde en utæthed ved oliefilteret og pissede rent ud sagt olie - heldigvis kunne det fikses med et frisk filterskift med ny pakning og det sædvanlige.
Jeg checkede løbende oliestand og påfyldte løbende olie, men en morgen var målepinden knastør, ikke engang spidsen af pinden blev våd og på trods af det fik jeg ikke advarsel for lav oliestand - selv om oliestanden tydeligvis var alt, alt for lav.
Min erfaring fra tidligere biler med olietryksmanometer er, at advarselslampen for manglende olie først tænder når der slet ikke er noget olietryk tilbage. Olietrykskontakter er, i min erfaring, så ufatteligt nemme at aktivere at bare den mindste smule olietryk er nok til at lampen slukker.
Der skal ca. 1 bars tryk til at sprøjte en stråle olie en meter i vejret hvis nu du havde sådan et havespringvand med olie. I en motor hvor olie skal gennem alle mulige kanaler skal der nok mere tryk til for at løfte olien en meters penge fra bunden af bundkarret op til ventilerne, så omkring 2,5-3 bars tomgangstryk er et absolut minimum i min verden og så hjælper det jo ikke meget at olietrykslampen først tænder når trykket er under 0,3 bar, der har ventiler, knast og løftere for længst levet uden smøring.
Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at volvos 5 benede motorer har bedre olietrykskontakter, min erfaring er bare at lampen først lyser længe efter det er for sent og at en knastør oliepind ikke er nok til at få den til at lyse. Sagt på en anden måde, check olieniveauet manuelt med pinden, for når først advarselslampen lyser har din motor kørt uden smøring et stykke tid.
Så hvad siger jeres oliepind når I får den der alarm? Hvor mange liter skal der til at bringe oliestanden tilbage til max. mærket på pinden når først lampen lyser?
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle