af TaxaKim » man jul 31, 2017 21:23 pm
Købte en XC70 D4 181 hk aut. som taxa den 23. september 2015.
Før det havde jeg V70 D3 136 hk aut. med den gode gamle 5-cylindre.
Fantastisk køretøj, der snart runder 410.000 km, da jeg efter 2 år og 385.000 km som taxa, solgte den til min hustru.
Kan ikke præcis huske det, men 4-5 måneder efter begyndte den en gang imellem at lyse i motordiagnoselampen.
Det har været omkring ved 60-75.000 km.
Ved omkring 100.000 km begynder den at lyse konstant.
Først ved 170.000 km sviner motoren helt vildt og EGR-ventilen bliver skiftet.
Ved 203.000 km lyser motordiagnoselampen igen, men denne her gang har jeg en fejlkode P04D900 hvilket bevirker at EGR-køler og kølerslanger samt hvirvelspjæld bliver skiftet ved 216.000 km.
EGR-ventil er stadig ren og i orden.
Har ikke haft fejl på EGR-ventil siden, og nu har bilen kørt 310.000 km.
Faktisk flot.
Men ved 180.000 km service begyndte motoren at drikke olie.
4 liter indtil 210.000 km service.
6,5 liter til 240.000 km service
Igen 6,5 liter til 270.000 km service.
Ved 255.000 får jeg et sneglesymbol og motoren mister accelerationsevne.
Afgasningsrøret mellem luftmængdemåleren og ventilerne er tilstoppet.
Skiftet ved 268.000 km.
Ved 270.000 km får jeg trykprøvet cylindrene, og de er i orden.
Drikker 14,5 liter olie indtil næste service.
Ved 300.000 km bliver motoren gennemtestet og vurderet "træt og slidt".
Får skiftet motor den 7. og 8. august 2017 og da har motoren nok kørt ca. 313.000 km.