Instrument opgradering

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Instrument opgradering

Indlægaf msps » tirs feb 13, 2018 8:01 am

Hej er der nogle der har erfaring med at smide et brugt instrument fra Volvo V70 årg 2004 i en 2001…?
Med samme grønne stik men med kromringe om instrumenter og med dioder i stedet for pærer
msps
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons jan 31, 2018 18:17 pm

Re: Instrument opgradering

Indlægaf Kim S » tirs feb 13, 2018 10:18 am

Det skal du nok ikke regne med bare lige at gøre.... kode ordet her er ... volvo... HVIS det bare passe lige over... ja så skal du nok forbi volvo og have det kodet ind = koster lidt gryn.
Mit indvendige bak spejl var i stykker ( væsken havde samlet sig i bunden ).... nåh ja .. hvad så.. købte et brugt og smed det i........ = døre kunne ikke åbnes og div lamper lyste og det spejl lavet bare ged i det hele.... forbi volvo og høre hvad der var at gøre ( efter at have spurgt herinde, og der var ingen løsning her.. desværre ) volvos svar , bilen skulle kodes om til det nye spejl, plus det spejl skulle komme fra en volvo der var afmeldt HOS volvo, så de skulle bruge et afmeldings nummer hvor bilen det kom fra var registret .. med alle dens data...... så det ville koste en hel del...
Løsning ... split spejlet ad og lod et brugt spejlglas i..
Volvo er MEGET på tværs når det driller.... men det er sgu en dejlig dyt :D
Lev med det du har og sæt evt nogle krom ringe på... det fås ... uden omkodning :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Instrument opgradering

Indlægaf msps » tirs feb 13, 2018 12:24 pm

Hej er klar over at det ikke er bare lige.. har instrumentet til at ligge og er også klar over at det ikke er sådan bare lige....
Derfor jeg søger om nogen VED at man kan via volvo feks..
Grunden er også at fra 2004 går de ikke i stykker i lodninger og de er med dioder i stedet for pærer..
Vil hellere betale Volvo 2000 kr end at skulle have det loddet om
msps
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons jan 31, 2018 18:17 pm

Re: Instrument opgradering

Indlægaf Shadows » tirs feb 13, 2018 19:58 pm

Du kan afmontere den yderste del og på sætte nåle og rammer fra Krom-udgaven på.
Det gjorde jeg på min gamle XC90. Ganske nemt.
Og så beholder du det gamle indmad.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Instrument opgradering

Indlægaf msps » tirs feb 13, 2018 20:10 pm

Selve krom delen er jeg ligeglad med...
Det jeg spørger om er.
Kan man på nogen måde isætte et 2004 instrument i en 2002...
Grundet en bedre indmad i 2004 instrumentet
msps
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons jan 31, 2018 18:17 pm

Re: Instrument opgradering

Indlægaf Claus » ons feb 14, 2018 8:42 am

Det kan godt skiftes men det kræver software fra Volvo.
Samt at donerbilen er afmeldt hos Volvo.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Instrument opgradering

Indlægaf msps » ons feb 14, 2018 8:51 am

Kan man regne med at den er afmeldt hos volvo når instrumentet kommer fra en autoophugger?
Jeg sidder og læser lidt forskelligt og feks i USA hos xemodex kan de ved at indsende begge instrumenter klone fra det ene til det andet...
Derfor undrer det mig lidt at det skal være SÅ besværligt og at der ikke er nogen i dk der kan klone den slags...
Selv hvis jeg har en vida skulle det kunne lade sig gøre online hvor de aflæser software fra gammel instrument og lægger i det nye..
msps
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons jan 31, 2018 18:17 pm

Re: Instrument opgradering

Indlægaf Kim S » ons feb 14, 2018 10:17 am

1. Nej du kan ikke regne med at den er afmeldt hos volvo.. at den bliver bliver til skrot .. betyde IKKE at den bliver afskrevet hos volvo, derfor folk får problemer med brugte reservedele :(
For at kunne få ny software i skal der en direkte forbindelse til Volvo`s centrale vida dice computer.... og ja .. det er besværligt, men sådan vil volvo have det.
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Instrument opgradering

Indlægaf Ulrik Friis » tors feb 15, 2018 12:39 pm

De VIDA/DiCE apparater der kan købes på nettet kan ikke opgradere softwaren i bilen, da de ikke har forbindelse med Volvos database. VIDA/DiCE for perlegrusmekanikere kan udlæse og slette fejlkoder, slette servicepåmindelse og ændre på en hel masse indstillinger i bilens forskellige computere. Det mere alvorlige står Volvo for.

VIDA/DiCE i den nyeste udgave kører som en webapplikation direkte på Volvos servere, så udgave 2014 er den sidste tilgængelige udgave for os.

Kloning af en DIM fra 2001 til en DIM fra 2004 tror jeg ikke vil lykkes, da de to DIMer næppe er helt ens. Under alle omstændigheder kræver det at man kender til hele opbygningen af elektronikken, og det tror ikke ret mange gør. Der er lagt mange kræfter i at "reverse-engineer" MELBUSen som bruges af audio installationen fordi man herigennem kunne udvikle og sælge tilbehør til Volvos headunits.

Med den megen elektronik i bilerne har fabrikanterne helt klart fat i den lange ende. Selvom du har en 2001er behøver dit instrument jo ikke lide af samme fejl som dem med dårlige lodninger.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster