S60 svigtende bremser

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S60 svigtende bremser

Indlægaf oakey » tirs aug 21, 2018 14:58 pm

Hej,

Jeg har nævnt dette problem tidligere i Volvosnak, men fik ikke svar der løste problemet, - måske fordi det var ferietid.
--
Bildata:
S60T aut. Summum årgang 2005 / 185.000km.

Fejlbeskrivelse:
Det startede med skrigende bremser en gang i maj. Derefter udviklede problemet sig gradvist.
Først blev bremsepedalen 'lang' lige efter motoren var startet.
Efter nogle tryk på bremsepedalen forsvandt problemet.
Nogle uger senere var bremsepedalen først hård efter motorstart og gav minimal bremsekraft. Efter nogle tryk på pedalen blev den igen 'lang' og efter flere tryk blev normal.
Problemet opstår først når bilen har stået stille.
Efter 5 timers parkering er bremsepedalen 'bare lang' når motoren bliver startet.
Efter et døgns stilstand er bremsepedalen hård før den bliver lang og derefter normal.

Jeg har været nede efter en øjenoperation i den periode, så bilen er ikke blevet kørt til andet formål end at teste bremser. Af samme årsag har jeg ikke kunne skille noget ad for at undersøge problemet nøjere.
-
Nu kan jeg se igen, og derfor er Vida kommet på banen. Der er lidt fejl med sædevarme, men intet om bremser.
Før jeg starter med at skille bilen ad vil jeg høre om der er nogen ideer til årsagen i dette forum.
Jeg er bekymret for at det kan være pumpen på ABS-systemet der har problemer. Måske er der desuden problemer med kalibre og åg.


/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Claus » tirs aug 21, 2018 17:16 pm

Det lyder for mig som dine bremseklodser er slidt op så den køre jern mod jern..
Jeg har lidt det samme problem i en mild grad jeg har fine klodser på men mine bremseskiver forand er på minimumsmål..
Det betyder også at jeg har lang bremsepedal ind til den lige er brugt et par gange så bliver den normal.

Jeg glemte lige at sige at det er super godt du har fået synet tilbage :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Kim S » ons aug 22, 2018 8:58 am

Lyder som om der er en defekt bremse cyllinder / master, bremse forstærker kan også lave unoder ( eller vacuum til denne )
Hvis dine klodser er slidt ... det giver ikke lang pedal, selve vandring fra klods til skive bliver ikke længer af at klods og/eller skiver er slidt, det bliver jo opvejet af mere bremse væske fra beholder ( også derfor at beholder kan bruge som indikator for slidte skiver/klodser... ved skift af skiver og klodser, skal væsken stå på max, og når de bliver slidt, ja så kan der være mere væske i div slanger og så synker niveau i beholder, da skiver og klodser er slidt er der jo brug for at væsken følger slidet, så der altid er samme afstand imellem skive og klods...... klodsen bliver "trukket" tilbage og væk fra skiven af en gummi ring der sidder i kaliber, og ikke suget tilbage af væsken... (så undskyld Claus :? , jeg vil mene at det ville give laaaang pedal i opstart, pga at der ingen effekt ( vacuum ) er i forstærkren i opstarten ..... ( lidt som at træde på pedalen imens man starter, lige så snart motor køre, vil pedalen synke lidt pga vacuum i forstærkren træder ind og gør det den er til for )
Jeg er IKKE mekanikker.... men det er mere logisk i mit hovede.
Men hvor om alting er ! ! ! så skal det ihvertfald tjekkes fysisk ( oakey) , og hvis der så ikke er fejl at se ............... ja så kan vi kloge hoveder komme med foreslag til hvordan du skal bruge dine penge og tid :lol: :lol: :lol: .. selv NYE klodser og skiver kan skrige og hyle....
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Claus » ons aug 22, 2018 16:47 pm

Hej Kim Tak for din teori den virker logisk, men virkeligheden kender ikke altid teorien og slet ikke hvis bremserne er helt slidt op.
Jeg skriver kun ud fra erfaring :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Kim S » ons aug 22, 2018 18:22 pm

He he ...... ja logik og virkelighed går ikke altid hånd i hånd ( især ikke med volvo :D :D ) og du plejer jo også at have fingren på pulsen hvad volvo angår :)
Håber vi får svaret når det bliver opklaret :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf oakey » tors aug 23, 2018 12:21 pm

Tak for svarene,

Jeg må erkende at jeg ikke har fuldt med i udviklingen, men når jeg ser ned i motorrummet er der ingen vacuumforstærker.
Der er en ABS blok med en hydraulikpumpe og det er alt.
Det er min opfattelse at vacuumforstærkede bremser er fortid, - har jeg ret?
---
Jeg vil begynde ved bremserne og arbejde mig fremad derfra.
Selvom både bremseklodser og bremseskiver ikke er slidt i væsentlig grad vil jeg alligevel skifte dem. I samme proces vil jeg checke om bremsecylindrene og de modstående åg kan bevæge sig lydefrit evt. udskifte/reparere.
Hvis det ikke løser problemet er vel kun ABS systemet med hydraulik pumpen tilbage og det frygter jeg på grund af opgavens omfang og prisen på reservedele.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Claus » tors aug 23, 2018 18:32 pm

Ro på din bil har en bremseforstærker. Den ligner måske den store klods som var på 140 modellerne.
Men den er der.
Prøv at sætte dig ind i bilen og træd bremsen godt i bund ca 10 gange uden at motoren køre eller der er tænding på.
Hold så bremsen godt på medens du starter motoren så vil du opdage din bremse forstærker virker.
Efter følgende stopper du motoren og tager nøglen ud nu skal bremseforstærkeren gerne virke til 3 til 4 bremsningen før effekten forsvinder. Gør den det så er den del ok.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Claus » tors aug 23, 2018 19:39 pm

Med hensyn til din ABS eller BCM som den hedder på din bil bruges når et hjul bremser så meget at det står stille.
Så reguler BCM at bremse effekten til det hjul og fjerner omgående bremsetrykket, når hjulet så ruller igen bygger pumpen et nyt tryk op igen. Det eneste du mærker i pedalen er et pulserende tryk og så ken man høre høre pumpen arbejder.
Den pumpen kan man teste med vida.

Håber du finder fejlen uden at bruge en formue.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf oakey » tors jan 10, 2019 12:12 pm

Hej,

Det er pæn opførsel at melde tilbage når et problem er blevet løst.
Mit problem med bremserne måtte løses af min trofaste mekaniker.
Han ved at jeg er en nørd når det gælder kvalitet og sikkerhed, - jeg er en nørd, - punktum :D
Han fandt at skiverne (deres oprindelse er ukendt) var blevet glaseret og derfor skulle skiftes med nye af bedste kvalitet (Brembo).
Samtidig skiftede han naturligvis klodser (også Brembo) og gennemgik glider og stempler for evt problemer.
Det løste skrigeriet.

Problemet med den lange bremsepedal løste mekkeren ved at skylle bremsesystemet igennem med ny bremsevæske og udlufte systemet.

Det står mig klart at bremseproblemer ikke opfattes (af mig) på samme måde som da jeg tidligere i mit liv reparerede mine 240'ere.
Symptomerne er anderledes og det skyldes sikkert at der nu ikke længere er en traditionel, vacuum drevet, bremseforstærker, men i stedet en hydraulik pumpe i forbindelse med ABS systemet, der genererer den nødvændige forstærkning af pedal trykket.
Det er en ny verden og der er meget nyt at lære når man ikke har ligget under biler i 20 år.
Det går fremad med læreprocessen, men uden garage må jeg vente med at bliver klogere til temperaturen igen stiger :mrgreen:

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: S60 svigtende bremser

Indlægaf Claus » fre jan 11, 2019 0:50 am

oakey skrev:Hej,

Det er pæn opførsel at melde tilbage når et problem er blevet løst.
Mit problem med bremserne måtte løses af min trofaste mekaniker.
Han ved at jeg er en nørd når det gælder kvalitet og sikkerhed, - jeg er en nørd, - punktum :D
Han fandt at skiverne (deres oprindelse er ukendt) var blevet glaseret og derfor skulle skiftes med nye af bedste kvalitet (Brembo).
Samtidig skiftede han naturligvis klodser (også Brembo) og gennemgik glider og stempler for evt problemer.
Det løste skrigeriet.

Problemet med den lange bremsepedal løste mekkeren ved at skylle bremsesystemet igennem med ny bremsevæske og udlufte systemet.

Det står mig klart at bremseproblemer ikke opfattes (af mig) på samme måde som da jeg tidligere i mit liv reparerede mine 240'ere.
Symptomerne er anderledes og det skyldes sikkert at der nu ikke længere er en traditionel, vacuum drevet, bremseforstærker, men i stedet en hydraulik pumpe i forbindelse med ABS systemet, der genererer den nødvændige forstærkning af pedal trykket.
Det er en ny verden og der er meget nyt at lære når man ikke har ligget under biler i 20 år.
Det går fremad med læreprocessen, men uden garage må jeg vente med at bliver klogere til temperaturen igen stiger :mrgreen:

/oakey


Tak for tilbagemeldingen.
Dine bremser er næsten som på din gamle 240 med vacuum bremseforstærker. Dem hydraulik pumpe er til abs systemet, den bruges når et af dine hjul blokerer under bremsning så fjerner abs trykket til hjulet så det igen løber rundt og for at din bremsepedal ikke skal synke længere ned når hjulet igen bremser så køre pumpen for at genopbygge det tryk som du har bedt om.
Hvis du en dag køre hvor der er en græsrabat så sæt de to hjul ind på græsset og brems lidt hårdt så hjulet blokerer, så vil du høre hvordan hydraulik pumpen arbejder for den larmer for at opretholde den bremsning som du har bet om. Man kan også få den til at arbejde med VIDA og der også høre larmen.
Vacuum bremseforstærkeren er på din S60 den sidder bare ikke så synlig som på den gamle 240.
Håber min beskrivelse er til at forstå for jeg er også en nørd :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster