af oakey » tors aug 23, 2018 12:40 pm
Det kan være den gamle historie om slidte potentiometre du er udsat for.
En kort forklaring;
Spjældet bliver styret at en elmotor og positionen af spjældet kontrolleret af to sensorer.
I ældre modeller er disse sensorer simple potentiometre som dem der sidder i ligeledes ældre radioer til at justere lydstyrken. De består af en rund kulbane og en mekanisk aftaster. Aftasteren er forbundet mekanisk til spjældet og fortæller motorstyringen hvor spjældet er og regulere elmotoren og dermed spjældet ud fra denne information.
Disse kulbaner bliver slidt over årene og ender med at give falske informationer til motorstyringen. Det er derfor der er to sensorer: Hvis de ikke giver den samme information vil motorstyringen forstå at der er et problem og give en fejlmelding.
Det er også derfor at man ikke længere anvender denne type sensorer, men i stedet en berøringsløs type der ikke bliver mekanisk nedslidt.
Dit nye gasspjæld er med sikkerhed af den nye type.
Man kan anvende brugte gas spjæld, men uanset brugt eller nyt så skal motorstyringen vide at der er monteret et nyt spjæld og det kan kun et værksted der har betalt for at kunne tilgå Volvo's database gøre.
Det er dyrt, - jeg har ladet mig fortælle at det koster DKK 200.000 om året for denne tilgang.
Jeg håber det ovenstående giver forstand.
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.