Hvilken motor olie er den beste

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf oakey » tors okt 18, 2018 13:20 pm

Hej Ferdinand,
Angående den video du gerne vil vise, se mit forslag nedenfor.

Zip video filen og omdøb den fra *.zip til *.txt
Vedhæft den til et indlæg på dette forum

Dette indlæg kan indeholde følgende skriv der fortæller hvordan man kan se din video:
-------
1. Download filen til din PC.
2. Omdøb filen fra *.txt til *.zip
3. Åben filen med windows ved at dobbeltklikke på filen eller brug det zip program du eventuelt har installeret til at åbne filen med.
4. Gem den un-zippede fil et passende sted, - f.eks. under '..\VolvoSnak\Råd og vejlinger', - eller hvor du ellers gemmer filer fra Volvosnak.
5. Når filen er gemt kan du dobbelt klikke på den og få windows til at vise videoen.
-----
Jeg håber det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ulrik Friis » tors okt 18, 2018 15:04 pm

Har set videoen på YT og er ikke overbevist. Den motorolie han vil sammenligne sin egen motorolie med vil han ikke opgive navnet eller specifikationer på. Den er markant tyndere end PayBack olien, som iøvrigt har en viscositet på 5W-50 men den ser ud som om den kolde olie er meget tykkere end 5W. Den lignede den gearkasse olie jeg hældte på en gammel Ford A.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor kuglelejet skal sættes på tværs. Kuglelejerne kommer jo ikke i funktion, han kunne ligeså godt have brugt en almindelig jernstang. Friktionen vil være ca. den samme. Jeg har i hvert fald ikke set den slags konstruktioner før indenfor bil industrien. En meget mystisk konstruktion. Hvis testen skulle give mening for mig, så skal rullen fra el-motoren få kuglelejet til at køre.

Det er uvederhæftigt og salgsgas af værste skuffe. Men derfor kan deres olie jo være god nok, hvis den lever op til de fastsatte kvalitetskriterier.

@jantt - ELF evolution 900 SXR 5w40 er en ACEA A4/B3 olie.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf Ferdinand » tors okt 18, 2018 20:55 pm

Ulrik Friis skrev:Har set videoen på YT og er ikke overbevist. Den motorolie han vil sammenligne sin egen motorolie med vil han ikke opgive navnet eller specifikationer på. Den er markant tyndere end PayBack olien, som iøvrigt har en viscositet på 5W-50 men den ser ud som om den kolde olie er meget tykkere end 5W. Den lignede den gearkasse olie jeg hældte på en gammel Ford A.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor kuglelejet skal sættes på tværs. Kuglelejerne kommer jo ikke i funktion, han kunne ligeså godt have brugt en almindelig jernstang. Friktionen vil være ca. den samme. Jeg har i hvert fald ikke set den slags konstruktioner før indenfor bil industrien. En meget mystisk konstruktion. Hvis testen skulle give mening for mig, så skal rullen fra el-motoren få kuglelejet til at køre.

Det er uvederhæftigt og salgsgas af værste skuffe. Men derfor kan deres olie jo være god nok, hvis den lever op til de fastsatte kvalitetskriterier.

@jantt - ELF evolution 900 SXR 5w40 er en ACEA A4/B3 olie.


Jeg så testen udført med en Castrol 10W60 - jeg er som sagt selv meget i tvivl, men tror jeg vil prøve den af... har talt med nogle stykker, som bemærker at deres brændstofforbrug falder en smule ved brug af den.
Ferdinand

Volvo V70 D5 2002 & 2003
Volvo 144S 1967
Range Rover 4.6 HSE 2000
BMW Z3 Roadster 2002
Citroën Xsara Hdi 2001 & 2003
Brugeravatar
Ferdinand
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: søn apr 15, 2012 10:11 am

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf rene7105 » ons okt 24, 2018 20:37 pm

Må da indrømme at jeg går og overvejer at hælde payback på lupoen . Det kun være den kom til at gå over de 30 på literen. Men prisen er sku høj 700kr for 4 liter :(

Kan nu komme rigtig langt for 35 liter diesel i den lille bil så ved ikke om det kan gå
S60 2.5t 07 . Børne container
850 2.0 1996 markræser
VW Lupo 1.2 Tdi 3L til og fra job :)

Hex- V2 vcds
rene7105
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør aug 11, 2018 15:56 pm
Geografisk sted: Skive 7800

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf jantt » tors okt 25, 2018 16:40 pm

A3/B4 er det

http://www.totaloil.com.au/automotive-l ... 5w-40.html

og det er den vi bruger til gamle Renault og Volvo biler

er anbefalet til min bil : http://www.volvohowto.com/volvo-850-s70 ... l-engines/
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Hvilken motor olie er den beste

Indlægaf olemedV70 » tors nov 01, 2018 22:49 pm

Jeg kan ikke lide deres test. Hvis operatøren trækker lidt baglæns i håndtaget når han belaster med deres olie, ser det ud som maskinen løftes ved belastningen. Det er bare én mulighed for at snyde. Hvis operatøren kun trykker nedad kan han selv bestemme om et andet resultat skal frem. Dybt uprofessionelt og salgsgas af værste skuffe. Han kan også vælge at trykke nedad/fremad og få det til at se anderledes ud.

På et tidspunkt så jeg en anden test, hvor en oliepumpe pressede olien mellem 2 skiver som var fjederbelastet presset sammen, lig smøremuligheden i en motor. Så kørte maskinen med et givent omdrejningstal i en given periode, og bagefter blev det gjort op hvor mange Kw der var blevet brugt. Ikke nogen som trykkede med håndkraft nogen steder. Samme olie smurte gearkssen som trak skiverne. Mere realistisk. Herefter blev maskinen renset totalt og en anden olie påfyldt for test. I viste video med Payback ( alene navner gør mig mistænkelig ) fungerer olien mere som skæreolie, og fladerne som er revet op allerede, bliver brugt igen til den næste olie.

Der mangler bare "Olien der gør andre olieselskaber rasende"

Men igen - olien kan da være god nok, jeg er bare ikke meget for salgsmetoderne.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 20 gæster