Tændingsbankning på min Volvo 164 B30 A fra 1969

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tændingsbankning på min Volvo 164 B30 A fra 1969

Indlægaf Topper » tirs mar 12, 2019 19:28 pm

Jeg har haft min dejlige gamle Volvo 164 B30 A fra 1969 i nu 23 år og altså siden 1996.

Den har alle dage været som en drøm at køre i UDEN tændingsbankning lige indtil for nogle få år siden, hvor jeg havde haft en mekaniker (efter sigende en Volvo specialist) til at renovere og justere de 2 Zenith Stromberg 175CD karburatorer.

Lige siden dette blev gjort, har motoren (som måske er årgang 1970 eller 1971) døjet med tændingsbankning i driftsvarm tilstand, så snart den skal trække det mindste.

Jeg har endnu ikke fået løst problemet helt, men dog lidt af problemet

Jeg fandt ud af, at strømfordeleren har 2 studser til vakuum tændingsforstilling, men af en eller anden årsag sad der kun en vakuum slange på den ene studs.

Det er sådan, at ifølge Volvos egen værkstedsbog, skal den ene vakuum studs på strømfordeleren trække tændingen ned, og den anden vakuum studs på strømfordeleren trække tændingen op.

Den ene vakuum slange skal forbindes til en studs på indsugningsmanifolden, og den anden vakuum slange skal forbindes til en studs på den ene karburator.

Den eneste vakuum slange, som var monteret på strømfordeleren, var ovenikøbet forbundet til karburatoren i stedet for til indsugningsmanifolden.

Jeg har grundjusteret og finjusteret tændingen, monteret de 2 vakuum slanger, og jeg har justeret ventilerne.

Siden dengang, hvor rød oktan 98 ikke længere kunne fås, har jeg brugt Shell V-Power benzin tilsat Castrol Valvemaster Plus.

Dengang jeg startede med at bruge Shell V-Power var det oktan 99 blyfri, og idag er det oktan 100 blyfri.

B30 A motoren er bygget til at køre med minimum rød oktan 100 benzin, og det er en motor med høj kompression, hvorfor den også kører forholdsvis langt på literen.

Jeg tror, at den mekaniker muligvis har afmonteret den ene vakuum slange og monteret den anden vakuum slange forkert?

Ihvertfald startede tændingsbankningen lige præcis efter besøget hos denne mekaniker.

Har mekanikeren mon indstillet de 2 karburatorer til en for mager benzinblanding?

Alle de andre Volvo 164'ere, som jeg har prøvet i tidens løb, havde heller ikke tændingsbankning overhovedet!


Hvad søren skal jeg gøre?


Med venlig hilsen
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs sep 12, 2006 0:33 am

Re: Tændingsbankning på min Volvo 164 B30 A fra 1969

Indlægaf nj » ons mar 13, 2019 18:59 pm

Et hurtigt og simpelt svar kunne være at justere grundtændingsindstillingen et par grader ned, men det har du jo nok prøvet :D
Niels Jørgen

Nuværende: P1800 "Jensen" 62, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 709
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Tændingsbankning på min Volvo 164 B30 A fra 1969

Indlægaf Henning P » søn mar 17, 2019 9:39 am

Hvis du tror den er for mager så grundjuster dine karburatore,, det er da et forsøg værd,, har du tjekket din strømfordeler den kunne jo også have sat sig.
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 269
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 11:22 am
Geografisk sted: København S


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster