V70 - ABS system - fejlkoder - problemet løst :-)

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 - ABS system - fejlkoder - problemet løst :-)

Indlægaf JAT » lør maj 11, 2019 15:59 pm

Hej alle.

Endnu en ny bruger og tak til administrator for at lukke mig ind i de hellige haller :-)

Har / er ved at købe en V70 - 2001 der desværre har "noget med ABS systemet".

Fejlmeldinger i instrumentpanel hed før min lodning noget med Error ABS system - og følgende advarselslamper lyste:
- Trekant på spidsen !
- ABS lampen og
- STC? lampen (den med en slingerende bil)

Har smugkigget her i foraet og har taget ABS modulet ud (printkortet). Har skilt det ad og loddet alle "stikbenene" incl. de to strøm ben.

Se evt. vedhæftede billedefil. Du kan scrolle ned i filen for at se de tre billeder. Håber det er effektivt.
Billed A = overbliksbillede af data på boksen,
Billed B = Overblik over printet, med markering af "skadesområde",
Billede C = nærbillede af "skadesområde".

Jeg får desværre stadigvæk samme fejlmeddelelser, men nu også (på dansk) "Stands bilen, bremsefejl" - bremserne virker dog fint, men uden ABS funktion

Billede C i den vedhæftede billedfil viser et "skadesområde" hvor jeg desværre ramte med en skruetrækker og fik vrikket den store hvide komponent løs fra printet. Se den røde pil 1. Skilte ellers boksen med min Dremel skæreskive. Klart effektivt.
Den har jeg så loddet tilbage igen, men er ikke sikker på, at jeg har gjort det rigtigt. Den hvide komponent har 4 ben, et i hvert hjørne - de to ben til venstre skulle loddes fast på printet igen (Se røde pil nr. 2). Desværre flød loddetinnet lidt rigeligt, så der kom forbindelse til komponenten lige til venstre for den hvide komponent. Se røde pil nr. 3.
Well - nu har jeg fjernet loddeklatten igen, men er i tvivl om, om der skulle være forbindelse fra komponenten til venstre og så op til IC kredsen lige ovenover - altså til benet på IC kredsens nederste højre hjørne.

Ved godt det lyder noget kringlet, men ....

Er der nogen der ved hvordan printet skulle se ud?
Er der nogen der kan hjælpe med enten lidt konkret vejledning - alternativt et nyt / brugt modul?
Er der nogen der har en kodelæser i nærheden af Allerød, der kan hjælpe? - Er specielt ude efter af få udlæst fejlkoder og få dem slettet. Tænker der kan være noget bøvl i det også.

Når det så er sagt, så kører det nye vogntøj rigtigt godt - en stor fornøjelse.

Mange ting på en gang - tak for din tålmodighed, nu du er kommet så langt :-)

Håber der er nogen der har noget input.
Vedhæftede filer
V70 2001 ABS modul.png
Billeder af V70 2001 ABS modul
V70 2001 ABS modul.png (1.89 MiB) Vist 9675 gange
Sidst rettet af JAT ons maj 29, 2019 14:13 pm, rettet i alt 2 gange.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf phg1967 » lør maj 11, 2019 16:30 pm

Hvorfor tror du det er printet?
Jeg tror mere på at du har 1 eller 2 knækkede ABS ringe de giver de fejl du selv nævner fordi de måler hastigheden på hjulene og er der en ring der ikke virker ja så giver den også fejl på antiudskridnings systemet ,jeg tror jeg udlæste 10 fejl dengang mine fejlede
phg1967
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » lør maj 11, 2019 17:40 pm

phg1967 skrev:Hvorfor tror du det er printet?
Jeg tror mere på at du har 1 eller 2 knækkede ABS ringe de giver de fejl du selv nævner fordi de måler hastigheden på hjulene og er der en ring der ikke virker ja så giver den også fejl på antiudskridnings systemet ,jeg tror jeg udlæste 10 fejl dengang mine fejlede


Jeg har fået at vide, af den tidligere ejer, som har fået det tjekket hos Volvo, at det er fejlen, men jeg har ikke nogen mulighed for at kontrollere det, så dit bud på ABS ringene er jo rigtigt konstruktivt.

Det bliver jeg lige nød til at finde ud af hvordan man kontrollere. Synes jeg har set noget om det her i VS.DK.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf jantt » lør maj 11, 2019 18:26 pm

Jeg havde også tændt abs + stc lampe (kom og gik)

Købte en brugt styreenhed i Sverige til 800 kr og siden har fejlen ikke været

Også første gang efter skift at jeg har mærket at abs virker (har nok ikke virket før)
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » lør maj 11, 2019 19:01 pm

jantt skrev:Jeg havde også tændt abs + stc lampe (kom og gik)

Købte en brugt styreenhed i Sverige til 800 kr og siden har fejlen ikke været

Også første gang efter skift at jeg har mærket at abs virker (har nok ikke virket før)



Well - hvor kiggede du efter styrenehed. Til 800,- lyder det jo nærmest som et rigtigt godt tilbud?

Nej - det er jo ikke så tosset, når ABS virker ... :-)

Tak for input
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf jantt » lør maj 11, 2019 19:08 pm

Der er tonsvis på bildelsbasen.se og den svenske krone er jo billig
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf phg1967 » lør maj 11, 2019 19:14 pm

Jeg har fået at vide, af den tidligere ejer, som har fået det tjekket hos Volvo, at det er fejlen, men jeg har ikke nogen mulighed for at kontrollere det, så dit bud på ABS ringene er jo rigtigt konstruktivt.

Det bliver jeg lige nød til at finde ud af hvordan man kontrollere. Synes jeg har set noget om det her i VS.DK.


Det nemmeste er at få en tester på,alt andet er at handle i blinde, det kan være printet,ringene abs sensorene, det bliver for dyrt at skifte ud i blinde, med hensyn til ringene kan man mange gange konstatere det ved at holde en fladskrutrækker ind mod takkerne på ringen og så prøve at dreje navet ,kan du dreje navet uden at ringene følger med ja så er de knækket
phg1967
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » lør maj 11, 2019 19:26 pm

jantt skrev:Der er tonsvis på bildelsbasen.se og den svenske krone er jo billig

Super - Tak ... Der kigger jeg forbi.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » lør maj 11, 2019 19:29 pm

phg1967 skrev:Det nemmeste er at få en tester på,alt andet er at handle i blinde, det kan være printet,ringene abs sensorene, det bliver for dyrt at skifte ud i blinde, med hensyn til ringene kan man mange gange konstatere det ved at holde en fladskrutrækker ind mod takkerne på ringen og så prøve at dreje navet ,kan du dreje navet uden at ringene følger med ja så er de knækket


Det lyder helt rigtigt. Jeg tror jeg prøver at checke ringene. Det er også mit indtryk, at de er noget af det billigste, der kan gå i stykker, i denne forbindelse.

Jeg har prøvet at kontakte Claus, som vistnok bor i Vedbæk - ikke langt fra mig i Allerød, har ikke hørt fra ham endnu (hvilket jeg godt kan forstå ...)
NB: Har allerede hørt fra Claus - og aftalt et test møde i starten af ugen. Meget spændende ...

1000 tak for respons.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » tirs maj 14, 2019 20:46 pm

JAT skrev:
phg1967 skrev:Det nemmeste er at få en tester på


Har allerede hørt fra Claus - og aftalt et test møde i starten af ugen. Meget spændende ...


Har nu været i "konsultation" hos Claus. Både meget venlig og absolut kompetent.

Vi ... hmm Claus ... startede med test af ABS ringene. Hæve bilen, hovedet under forhjuls akslen, dreje hjulet for at konstatere om den takkede ring skulle være knækket. No problemer i højre side, men i venstre side manglede der en hel tand - ABS ringen var knækket. Så langt så klog.

Derefter kom der en tester på. Ikke alt var galt, lidt kunne justeres til det bedre :-), men desværre kunne der ikke skabes kontakt til ABS boksen.

Af med ABS boksen - åbne boksen (var åbnet i forvejen) tjek af (mine) amatør lodninger - efterfølgende korrektion af (hmmm mine ...) amatør lodninger, i med boksen, på med testeren - desværre ingen kontakt til ABS boks.

Ekstra tjek af boksen, endnu en fejlsøgning på printet, lidt mere varme på udsatte komponenter - desværre uden positivt resultat.

Endelig tjek af sikringer: F9 - 5A (til ABS modulet) i sikringsrummet til venstre for rattet og F19 - 30 A (til ABS pumpen) i sikringsrummet i motorrummet. Ærgeligt nok var begge OK, for det betyder, at jeg nu har været på besøg på Ebay og købt en erstatning til ABS boksen med nøjagtig de samme numre / koder, som den der sidder i. På den måde skulle det være "Plug & Play".

Sådan en havde de tilovers i Vilnius - Lithaun. 31 GBP for ABS boksen, 37 GBP i forsendelse - ialt DKK 630,- (Hos Volvo DK - DKK 19.500, men så montere de den jo også - går jeg ud fra)

NB: Skulle du selv få lyst til at åbne en ABS Boks - så brug en varmepistol til at blødgøre limen - undgå skruetrækker. Spørg ikke hvor jeg ved det fra ...

Men men men - uden kæmpe hjælp fra Claus var det IKKE gået. 1000 tak Claus.
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - løsning på vej :-)

Indlægaf Claus » ons maj 15, 2019 17:59 pm

:D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf Hagbard » ons maj 15, 2019 21:58 pm

"Men men men - uden kæmpe hjælp fra Claus var det IKKE gået. 1000 tak Claus".[/quote]

Vil også godt lige hylde Claus for hans aldrig svigtende hjælpsomhed og gode input. Har været igennem samme forløb som JAT og fik også hjælp fra Claus. Købte brugt ABS-modul (som nu er til salg på DBA) hjem fra Ebay, men endte med at få repareret et defekt CEM modul ved Autohjørnet i Snekkersten til en meget fornuftig pris.

Mvh. Johnny
Hagbard
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » tors maj 23, 2019 23:13 pm

Hagbard skrev:" ... Købte brugt ABS-modul (som nu er til salg på DBA) hjem fra Ebay, men endte med at få repareret et defekt CEM modul ved Autohjørnet i Snekkersten til en meget fornuftig pris.

Mvh. Johnny


Så krydser jeg fingre for at mit netop ankomne nye brugte ABS modul reelt er årsagen. Det skal testes i weekenden. Har forstået, at både ABS lampe og STC? lampen frivilligt skulle slukke uden ekstern hjælp. Er det rigtigt forstået?

Glæder mig nu også til at speedometer og cruise control kommer til at fungere igen.

Samtidigt har jeg også hjemtaget ny ABS ring til venstre (den samme som til højre ..) forhjulsaksel. Den skal selvfølgelig også sættes på ... Den der gør noget lærer noget :-)

Jeg holder jer opdateret ...
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - hjælp :-)

Indlægaf JAT » søn maj 26, 2019 17:31 pm

JAT skrev:Så krydser jeg fingre for at mit netop ankomne nye brugte ABS modul reelt er årsagen. Det skal testes i weekenden. Har forstået, at både ABS lampe og STC? lampen frivilligt skulle slukke uden ekstern hjælp. Er det rigtigt forstået?

Glæder mig nu også til at speedometer og cruise control kommer til at fungere igen.

Samtidigt har jeg også hjemtaget ny ABS ring til venstre forhjul. Den skal selvfølgelig også sættes på ... Den der gør noget lærer noget :-)

Jeg holder jer opdateret ...


Så kom weekenden og ...

1) Det nye modul blev monteret. Det virkede delvist godt.
- Beskeden "Stop køretøjet - bremseservice nu" er nu slukket.
- Speedometer virker igen - rart.
- Trip tæller virker igen. - rart.
- Cruisecontrol virker igen. - meget rart.
Så - delvist fint.

2) Advarselstrekant, ABS- og STC- skilt stadigvæk tændt, men det kan jo skyldes den knækkede ABS ring. Den skal skiftes ....

Har nu skiftet ABS ring på venstre forhjul. Det gik fint. I guder de bolte der sikre støddæmper til hjulet sad rigtigt rigtigt godt fast. Well det lykkedes til sidst.

Men det har desværre ikke gjort nogen forskel.
- Advarselstrekant stadigvæk på, ABS og STC fejlmelding stadigvæk på ...

Hvad kan årsagen være til det? - Slukker fejlmeldingerne ikke af sig selv? - eller skal de slukkes via computer?. Der kan jo være andre fejl ... eksempelvis en sensor ...

Endvidere kom der en motorfejlmelding på i dag - før skift af ABS ring. Bilen kørte rigtigt dårligt ved meget lav fart. Virkede lidt som et slidt tændrør. Senere under testkørsel var der ikke noget.

Hvad tænker I?
Venlig hilsen
Jacob

Volvo V70 II - 2.4 - 140 HK - 2001 - Man. gear
JAT
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre maj 10, 2019 23:16 pm
Geografisk sted: Allerød

Re: V70 - ABS system - fejlkoder - løsning på vej :-)

Indlægaf jantt » søn maj 26, 2019 18:16 pm

Nej du skal selv ind og slette fejlkoderne

Det gøres enten via Volvo eller du køber en obd scanner og evt torgue app
Scanner koster et par hundrede
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster