Skæve skiver

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Skæve skiver

Indlægaf V70-Roskilde » man maj 06, 2019 12:17 pm

Jeg har skifet skiver foran 3 gange på ca 100.000 km på min V70 / 2001, en helt almindelig 140 HK uden dikkedarer. Skiverne er Ø285. Problemet er at de nu igen er blevet skæve, det vibrere især når jeg har kørt på motorvej og bremser ned. Er det en løsning at prøve med skiver hvor der er "racerhuller" i ? Elelr er der andre der har gode ideer?
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Skæve skiver

Indlægaf tomn146 » man maj 06, 2019 16:01 pm

har du tjekket om dine kalibre er ok ! jeg mener hvis de hænger bare en lille smule er det nok til at skiverne bliver skæve ! taler af erfaring :(
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: Skæve skiver

Indlægaf jantt » man maj 06, 2019 17:40 pm

Originale eller uoriginale skiver ?
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Skæve skiver

Indlægaf V70-Roskilde » tirs maj 07, 2019 1:29 am

Uoriginale men OEM-kvalitet og de sidste her har da også siddet på omkring 35-40.000 vil jeg tro.
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Skæve skiver

Indlægaf jantt » tirs maj 07, 2019 4:59 am

ok "OEM- kvalitet" er noget dem der har lavet dem kalder det

MHT bremser bruger jeg kun originalt
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev

Re: Skæve skiver

Indlægaf jimDK » tirs maj 07, 2019 10:54 am

skævt nav?
hvis du drejer hjulet med hånden, er der så noget "slinger" på skiven (ud/ind) ?
https://www.freeasestudyguides.com/brak ... unout.html
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Skæve skiver

Indlægaf Claus » ons maj 08, 2019 14:13 pm

Om man køber originalt eller uoriginale skiver, så skal begge køres til.
Det vil sige at overfladen på skiven skal hærdes op. Det gøres ved at bremsningerne de første 700 km kun er bløde bremsninger hvor skiverne ikke bliver for varme.
Bremse klodserne er vigtige at de er orginale da de indeholder mindre kobber end uoriginale selv om de kommer fra samme levenrandør.
Så hvis du er glad for dine nye bremse, og siger nu skal de sku bruges, så vent til de er kørt til.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Skæve skiver

Indlægaf oakey » ons maj 15, 2019 13:46 pm

En kommentar:

Jeg købte vores S60T aut 2005 1750.000km sidste år.
Den havde nye (4 måneder gamle) Brembo skiver og klodser i alle fire hjørner ved købet.
Efter 10.000 km begyndte bremserne at skrige.
Min trofaste mekaniker undersøgte problemet og kom til den konklusion at skiverne var blevet 'glaserede' på grund af gentagen nedbremsning med lav tryk på bremsepedalen.
Læs: Skiverne og klodser blev aldrig rigtig varme.
Jeg forstår hvad han sagde, men jeg har ingen teknisk forklaring.
Som gammel inginør-nørd bliver jeg irriteret når jeg ikke forstår årsagen til et problem :mrgreen:
---
Derimod er ideen med at indkøre en bremseskive korrekt, men galt forstået.
Skiverne leveres normalt med en tynd oliefilm eller en anden behandling (typisk hvid) der sikrer at de ikke ruster mens de ligger på lager.
Alle ved at brenseskiver der blver leveret med en oliefilm (geværolie :-) ) skal afrenses med rensebenzin og evt. efterfølgende med acetone før skiverne monteres.
Bremseskiver med hvid belægning skal prøvebremses et par gange før klodserne har gnavet sig gennem den hvide belægning og får fat i stålet.
Alle nye bremseklodser er en smule ujævne på bremsefladen og kræver derfor et par bremseforsøg før de passer ind til bremseskiven.
Ingen bremseskiver skal 'hærdes' før de fungerer.

Det ovenstående er det jeg tror er korrekt.
Hvis der er nogen der tror at de ved bedre er de velkomne til at give mig et 'drag over nakken '.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Skæve skiver

Indlægaf Claus » ons maj 15, 2019 17:56 pm

Ingeniørens teori er fin men praktisk viden er bedre.
Når dine bremser skriger er det fordi at der en en skarp kant mellem klods og Skive.
Af med klodserne og lige fjerne den skarpe kant med en fil.
Det er kun erfaring og ikke teori.

Det var bare et kærligt klap :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Skæve skiver

Indlægaf Volvo4life » ons maj 15, 2019 20:10 pm

Har haft flere arbejdsbiler hvor skiverne blev skæve på meget kort tid og som alt andet findes der bedre ting til flere penge. For et par år siden købte jeg et sæt meget billige ventilerede skiver + klodser til en bil jeg skulle have gennem syn. Det kostede omkring 350kr og blev skæve efter cirka 2000km.

Til volvo’erne har jeg altid brugt originale skiver foran og har aldrig haft en skæv Skive. Syntes dog at klodserne afgav for meget støv, så nu sidder der noget nyt på. Er meget positiv.

https://www.bromsmannen.se/villkor.html

Han giver garanti mod skæve skiver.

Den medfølgende vejledning om indkøring skal overholdes. Reduceret bremseeffekt det første stykke tid var pænt sagt.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Skæve skiver

Indlægaf oakey » tors maj 16, 2019 10:35 am

Hej Claus,

'Ingeniøren' ('oakey', please) lever at at blive klogere hver dag.
Selvom mit fag er elektronik, er jeg interesseret i al teknik.
Derfor et spørgsmål:
I vore tidligere 240'ere / 940 kom bremseklodserne med 'skrigeskiver', - nogle tynde plader af rustfast stål der blev placeret bag bremseskiverne.
Hvordan virkede de og hvorfor er de forsvundet?
Jeg ved at 240 havde 4 bremsecylindre på hvert forhjul, hvorimod vores S60 / V70 har et stempel.
Måske er ændringen i layout årsagen.....

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Skæve skiver

Indlægaf Claus » tors maj 16, 2019 19:55 pm

Bremseklodserne til S60 og V70 mm kommer hvor der er slebet en stor kant af klodsen så når den er ved at være slidt op begynder den at larme. Jeg ser på andre bil modeller som ligner volvo’ens bremser stadig har de små plader.
Der er lige hvad jeg husker.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Skæve skiver

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jun 25, 2019 22:07 pm

Skiver bliver skæve fordi de varmes op "forkert". Hænger en bremseklods, så den ikke slipper kontakten til skiven helt, bliver skiven skæv, da den kun opvarmes på den ene side. Dette er den helt overvejende årsag til skæve skiver.

Adskil bremserne, fjern rust og diverse aflejringer fra kaliper og bremseåg, smør glidepunkterne mellem klodser og bremseåg med varmebestandig fedt, sørg for at glidepindende glider let og at de er smurt med silikonefedt, så alle bevægelige dele kan bevæge sig uhindret. Og gør det regelmæssigt.

Tilkøring af bremserne skal bruges til at preparere overfladen på skiverne og bremseklodserne til at producere mest mulig friktion. "Tilslibning" af skiver og klodser skal ske gelinde. Tilkøringen tilpasses især det materiale bremseklodserne er lavet af. Der kan være forskel på klodsernes materialer, så der kan være forskellige metoder til tilkøring. Skiverne skal slides blanke og de må ikke blive for varme. Bliver de for varme bliver overfladen for hård og for glat og friktionen mellem klods og skive bliver lavere. Er en skive blevet varmet for meget op kan den også blive skæv. Sådanne skiver skal udskiftes. Men det er primært klodserne, der skal slides til under tilkøringen. Og hvis en klods hænger bliver skiven skæv. Hvis man skal holde helt stille efter en hård opbremsning, så brug håndbremsen til at få bilen til at holde stille. Bruges fodbremsen bliver det sted på skiverne, hvor klodserne rører skiverne for varme og kan forårsage glatte pletter og efterfølgende bremserusk.

Skrigende bremser plejer at være bremsestøv mellem klods og skive. Eller bremseklodser som vibrerer. Det modvirkes ved at smøre bagsiden af klodserne med varmebestandig fedt.

Nye skiver kan i dag fås belagt med et eller andet rusthæmmende. Det ligner "aluminiumsmaling". Det skal ikke fjernes men skal slides af ved at bruge bremserne lidt gelinde til at begynde med. Ellers er skiverne smurt ind i olie, som selvfølgelig skal renses af med bremserens inden montering.

Huller og slidser i skiverne gør mindst to ting. For det første hjælper de med til at fjerne støvansamlinger mellem klods og skive, og for det andet bliver overfladen på skiven større, så varmen hurtigere kan afgives til luften. Jeg kører med ATE Power Disc, som har fået slebet et mønster på "trædefladen". Jeg har nemlig tit været i den situation, at når jeg pludselig skulle bremse efter længere tids kørsel i regnvejr, så opstår der en "betænkningstid" i bremsningen, når jeg træder på bremsen. Så vand osv skal lige klemmes væk før den begynder at bremse. Det oplever jeg ikke med disse skiver.

Og så lige en bemærkning til Oakey om de "glaserede" skiver. Skiver bliver kun "glaserede" hvis de bliver for varme. Det kan selvfølgelig godt ske ved en let nedbremsning - meeeeeen den forklaring er ikke særlig sandsynlig. En let - og dermed lang - nedbremsning opvarmer skiverne middelmådigt over en længere periode, så varmen får tid til at slippe væk. Hvis skiverne er blevet glaserede er det fordi de er blevet for varme. Hvis ellers dine bremser er iorden vil det ikke ske. Men jeg kan sagtens forestille mig, at begge klodser hænger og varmer skiven op. Hvordan det er sket kan kun du svare på. Skivernes fjende er også rust.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster