Hej alle.
Jeg har en Volvo 1800E, årgang 1972 med en B20F og har problemer med ujævn tomgang.
Bilen er med elektronisk Bosch K-jetronic indsprøjtning og bilen kører med for fed blanding.
Udstødnings- og tændrør er koksede.
MAP-sensoren er testet og ser ud til at virke efter hensigten. Modstanden over terminalerne er indenfor tolerancen og den er vakuum-testet. Der er ikke fundet nogen utætheder i kammeret.
Tomgang kører omkring 800 o/m og bilen accelererer generelt ok, uanset om motoren er kold eller varm. Den kører på alle cylindre.
Der er ingen umiddelbare lækager på relevante gummislanger.
Jeg har endnu ikke testet brændstoftryk, men der er et manometer på vej i posten.
Herudover har en mekaniker for nylig justeret tændingen (jeg kører med en 123ignition) med en tændingspistol og den kørte fint derfra.
Ca. en måned efter opstod problemet.
Er der nogen, der har nogle forslag til, hvad der kan forårsage den ujævne motorgang?
Det skal også lige nævnes, jeg har haft et andet problem med den for nylig, hvor der nærmest ingen motorkraft var. Det var tilsyneladende en dårlig forbindelse til temperatursensoren, for jeg hev lidt i spadestikket, hvorefter den kunne trække igen. Den ujævne tomgang fik jeg dog ikke bugt med.
K-Jetronic har en skrue på siden af styreenheden, hvor blandingsforholdet kan reguleres. Jeg er imidlertid lidt tilbageholden med at justere på den - for ligger problemet et andet sted, er det mere en slags symptombehandling at justere på skruen. Herudover vil jeg helst ikke skyde flere ubekendte ind i ligningen uden først at have konsulteret mig med "panelet".