Projekt: Volvo 142 Deluxe 72'

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Projekt: Volvo 142 Deluxe 72'

Indlægaf Ingemann » man nov 26, 2007 19:11 pm

Jeg vil gerne oprette en projekt herinde, så i kan følge lidt med i hvad jeg går og laver herhjemme.

Jeg købte i foråret 2007 en 142 af en ung mand på Vestsjælland, som aldrig fik taget sig sammen til at få den renoveret, da han også var i gang med at renovere en Amazon fra 66.

Bilen har været afmeldt og stået stille siden 98, men lidt sovs i tanken og den startede første gang!
Bilen har kun gået lidt over 210.000 km, så der er masser af kilometer tilbage i den!

Funktionelt var bilen helt i orden, men der skulle laves lidt rustarbejde rundt omkring.
Bla. skulle der nye forskærme på, nye reservehjulsbajler og laves torpedoplade. Senere dukkede der så også lidt andet op :?

Anyways.. PT. står bilen mere eller mindre adskildt hjemme i garagen, og jeg er ved at være færdig med rustarbejdet.

---UPDATE 26/12---
Jeg fik i dag startet den gamle B20'er på alle 4 cylindre efter at have lappet et utæt benzinrør (Der kom en ordenlig plamage på fliserne :( ) Den larmede pænt meget, da der pt ingen lydpotter er på.
Det er efterhånden meget lang tid siden den har været startet, for hele det elektriske system har været mere eller mine adskilt, men har nu fået monteret batteriet godt i bagagerummet og trukket et godt stort kabel op foran.
Jeg har også fået monteret kølesystemet efter at køleren har været pillet af. Det krævede en del tilpasning af det "nye" (ældre) frontstykke, som jeg har hentet fra en slut 60'er 142 i Sverige. Køleren i en ældre 142 er åbenbart smallere end i min 72'er - derfor skulle jeg skære ca 2 cm af i hver side og rykke beslagene til køleren tilsvarende ind. Det lykkedes ret godt!
Jeg fik monteret mit 3-tonede kompressorhorn (næsten) ude foran køleren, så der er fri udblæsning til kyssende par og andet godtfolk!
Efterhånden har jeg også fået monteret hele frontgrillen og lygtekransene.
Dørene er også blevet sat på igen og alle ruderne er blevet sat i, desværre flækkede jeg forruden da jeg ville sætte lidt pres på den for at den skulle trykkes godt ind i limen. Heldigvis koster en "ny" forrude kun 200 sek hos Returbilen i Malmø - og har forhørt mig og fundet ud af at en forrude til en 240 passer lige over, så det er meget heldigt at det var forruden jeg flækkede.

Godt nytår herfra. Der kommer nok lidt billeder senere :)
Sidst rettet af Ingemann ons dec 26, 2007 17:20 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hovn » man nov 26, 2007 21:21 pm

Hej Ingemann.

Glæder mig til at følge projektet. Da jeg var knægt, havde min morfar en 142 Deluxe. Hvid med blåt indtræk. Det var for mig "bilen" og aldeles medvirkende til at jeg er Volvofan. Jeg husker, som var det igår, hvordan det lød når man lukkede dørene, husker de indfældede udvendige dørhåndtag og varmereguleringsrullerne. Den korte gearstang og det sorte kølergitter. Ak ja. Hvor er det glædeligt, at der er nogen der vil bruge tiden, til at sætte bilernes bil i stand. :D For ik det skal være løgn, boede han faktisk i Hillerød. :wink:
.
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Ingemann » man nov 26, 2007 23:42 pm

Dørene lukker super fedt, og den korte gearstang er der efterhånden mange der misunder! Gearskiftet er så godt!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Hovn » tirs nov 27, 2007 20:46 pm

Ja det er rigtigt :wink:. 4 gear, ingen servostyring, ingen el dit og dat, men let dråbeformede baglygter, langt speedometer og *. Ak ja.... :lol:
Hovn
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tirs nov 27, 2007 22:54 pm

Præcis! Fuldstændig som jeg har det!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Re: Projekt: Volvo 142 Deluxe 72'

Indlægaf Shadows » lør dec 15, 2007 20:20 pm

Ingemann skrev:
Disse billeder er efterhånden en måneds tid gamle, men der kommer nye snart!

Vi vil se billeder!!! :wink:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ingemann » lør dec 15, 2007 22:56 pm

Jeg tager nogle dugfriske billeder i morgen og poster dem. Så må jeg bare ryde lidt op i min tråd senere :)

God aften!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Schroder » søn dec 16, 2007 17:24 pm

Ja, glæder mig til at se din drømmebil..
Lyder som et spændende projekt.. Kan forstå på dig, at du vil lave den original igen?
:)
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Ingemann » søn dec 16, 2007 20:38 pm

Drømmebil og drømmebil.. Hehe!
Jeg vil ikke lave den 100% original! Det vil jeg egentlig gerne slå fast, og så kan folk give mig en røvfuld eller lade vær, men jeg vil prøve at fremhæve de linjer og sådan, som jeg godt kan lide ved bilen!
Jeg vil gerne gøre den til en rå oldschool racer, som er clean til den grænse som man kan tillade sig. Jeg vil ikke ødelægge noget, så den ikke kan ligne en original igen. Den skal fx sænkes ret meget, så den ligger lavt og stivt på vejen. Motorrummet skal strippes helt, så der kun er de ting, som skal være der. Ting som sprinkleranlægget flytter jeg, ledninger skal skjules og så har jeg flyttet batteriet til baggagerummet osv osv.
Kunne godt tænke mig at bruge den fx til noget historisk race eller andet sjovt.

Det her var som bilen så ud da jeg fik den: Som I kan se er den råden rundt om vinduet, i skærmen(e), der mangler en rude osv.
Billede

De her billeder er efterhånden over en måned gamle, men de giver meget godt et billede af hvor langt jeg er nået. Alle steder hvor der er gråt er der lavet pladearbejde. Jeg har været plaget lidt af at der har været lavet noget rustarbejde på den før, som efter min mening ikke har været helt i orden.
Billede
Billede

Det her billede er helt friskt! Jeg er blevet færdig med rustarbejdet i kabinen. De hvide er sealer - noget som man "tætner" alle svejsninger med. Et rigtigt lortearbejde! Det klistre og det skal bare på alle steder! Som i kan se er der lavet gulv hele vejen hen langs panelet. Det ser ud på samme måde i højre side.
Billede

Mange vil nok slå mig fordi jeg har fjernet reservehjulbrønene, men kan simpelthen ikke klare at der stikker to buler ud i bunden bagi.
Billede

Som i kan se på det her billede, er der åbent ud til det fri. Det har jeg fået ændret nu, så nu kan vejret bare komme an :D
Billede

Batteriet er blevet flyttet til baggagerummet. Der er blevet lavet specielle beslag og helt custom-made batteriholder! Det spiller bare!

Jeg er har nu fået lavet bremserne næsten helt færdige! Har skiftet lidt defekte bremserør foran, og fik fat i stort set nye skiver og kloder og kalibere.
Bagpå mangler lige lige at sætte 2 stk bremserør på.

Når bilen er blevet synet, som snart sker, skal der til at rodes med motor!
Skal prøve at få disse monteret og få det til at spille! Det bliver en udfordring!
Billede

I må nøjes med de her billeder til at starte med!

Enjoy

Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Tubesnake » søn dec 16, 2007 21:06 pm

Det er godtnok list af et projekt du er gået igang med dér !
Glæder mig til at se hvordan det skrider frem.
Venlig Hilsen Carsten
Brugeravatar
Tubesnake
Redaktør

Geografisk sted: Right behind you ;)

Indlægaf Ingemann » søn dec 16, 2007 21:09 pm

Ja, det er en ordenlig mundfuld! Det blev da også meget større end jeg havde regnet med! Har snart svejset 2 kvadratmeter karosseriplade en karossen! Det lyder som en overdrivelse, men det er faktisk ikke helt ved siden af :?

Ting som jeg går i gang med har det bare med at blive lidt mere vilde end først antaget!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Schroder » søn dec 16, 2007 21:11 pm

ik så beskeden..

Ser sku ellers rigtig godt ud..
Glæder mig sku til at se rasultatet.. Hold os opdateret..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Ingemann » søn dec 16, 2007 21:19 pm

Det skal jeg nok!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Hovn » man dec 24, 2007 12:16 pm

Hej Ingemann

Jeg har fundet en motor til din 142. :wink: 8)

http://www.youtube.com/watch?v=tZNST1CEkpc&NR=1

God jul.
Hovn
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » man dec 24, 2007 12:50 pm

1010 hk 8)

Jeg kunne godt tænke mig at lægge en 2,5l 24v rækkesekser i fra en 960'er. Fed motor!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Næste

Tilbage til Bilgalleri