Vanskelige spørgsmål! Køb af nyere brugt Volvo..!?!

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Søren B » man apr 28, 2008 0:14 am

Hej volvosnak-forum!

Jeg kører Amazon, hvilket jeg er vældig godt tilfreds med, og har tænkt mig at fortsætte med.
Men jeg går og overvejer at investere i en brugt Volvo af nyere dato, da jeg/vi også har nogle behov for noget driftsikkert, der for alvor kan klare lange ture til bl.a. Sydeuropa både med og uden campingvogn. Jeg er bare lidt (læs: meget) i tvivl om hvilken model og årgang jeg skal gå efter..???
Når jeg skriver nyere dato, mener jeg inden for de seneste 20 år.

Mit/vores kørselsbehov er ikke et dagligt behov, men snarere lange, og meget lange ture, når behovet er der.
Vognen skal være i god stand, og gerne station car m. træk.
Det behøver ikke at være luksusmodellerne med læderindtræk og klimaanlæg!
Det må også gerne være en model og årgang, hvor jeg i det mindste selv kan udføre almindelig vedligeholdelse og lettere reparationer.
Planen/drømmen er også, at det skal være en vogn, der kan holde i mange, mange år!

Og nu de svære spørgsmål:
Hvilke modeller og årgange har et særligt godt renommé (driftsikkerhed og holdbarhed)?
Hvor mange km skal den helst ikke have kørt?
Hvor mange penge er det nødvendigt at ofre, hvis ovennævnte krav/ønsker skal opfyldes?
Skal jeg hellere vælge noget helt andet end Volvo? (Grunden til at jeg tror det skal være Volvo, er, at jeg har indtryk af høj driftsikkerhed, holdbarhed og sikkerhedsniveau i forhold til mange andre bilmærker. Men måske forskellen på bilerne i dag ikke er så store uanset mærke?!?)
Er der noget jeg har glemt at forholde mig til? (Det er der sikkert..!?)

Måske nogle af jer Volvo-entusiaster kan give et par gode råd på vejen..?
Jeg ved det er vanskeligt at rådgive i dette, men jeg prøver alligevel, i håb om at der i det mindste kan tegne sig et billede, der kan pege i en eller anden retning..!?!

På forhånd tak!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Århus C

Re: Vanskelige spørgsmål! Køb af nyere brugt Volvo..!?!

Indlægaf Peter_C » man apr 28, 2008 22:28 pm

Søren B skrev:Hej volvosnak-forum!

SNIP

Måske nogle af jer Volvo-entusiaster kan give et par gode råd på vejen..?
Jeg ved det er vanskeligt at rådgive i dette, men jeg prøver alligevel, i håb om at der i det mindste kan tegne sig et billede, der kan pege i en eller anden retning..!?!

På forhånd tak!

Mvh
Søren

Ingen andre har endnu vovet et svar, så nu må du i første omgang nøjes med mig ;-)

Du er vant til Volvo, og derfor kunne et godt bud på din "nye" bil sikkert også være en Volvo. Driftsikkerhedsmæssigt mener jeg ikke der er meget der kan hamle op med Toyota, men når du samtidig efterlyser en vogn du skal kunne rode med selv, er en alt for ny bil måske ikke sagen.

Når jeg spekulerer Volvos modeller, igennem de seneste 20 år igennem, havner jeg på en Volvo 940 2,3 Classic fra 1995-98 som bedste bud på en bil til dig (ihvertfald fra Volvos modelprogram) Den er baseret på 740 der igen er baseret på 240, hvilket vil sige at der er tale om gennemprøvede løsninger. Da den har disse "aner" er mekanikken også ganske traditionelt opbygget, og dermed nem at gå til for gør-det-selv-manden. 2,3 motoren yder beskedne 116 HK, og er ingen sprinter, men skulle være næsten umulig at slå ihjel. Da det ikke er en motor der lægger op til ræs, kan det være medvirkende årsag til at man har lettere ved at finde en bil der ikke har fået alt for mange tæsk. Udover det er 940´en er stor nok til at magte de fleste campingvogne og den fås som stationcar.

Det springende punkt er at finde en bil der er blevet hysterisk velholdt mht. rustbeskyttelse. 940 modellens aner tilbage til 240 modellen gør at den er sat sammen af væsentlig flere og mindre pladestykker end f.eks. 850, der på alle måder er en nyere og mere moderne konstruktion. Dette giver flere samlinger med mere grobund for rust.

Summasumarum: En 1995-98 Volvo 940 Classic der altid har fået, og fortsat vil få, rustbeskyttelse, er mit bud på en bil der ville kunne holde (som du skriver) "i mange mange år"

MVH Peter_C
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf testhest » man apr 28, 2008 22:59 pm

Peter_C skrev: 2,3 motoren yder beskedne 116 HK, og er ingen sprinter, men skulle være næsten umulig at slå ihjel.

------------

MVH Peter_C

Øhh, en 940 classic fra 95 - 98 er nu med en B230FK motor, som er en lavtryksturbo, og yder 135hk og 230Nm fra omkring 1900 omdr. Meget behagelig når der skal trækkes campingvogn, og meget afslappende ved motorvejskørsel.

Jeg mener helt bestemt at Volvo kun lavede turbo-motorer i 940'erne fra 95 og frem. Enten en B230FK eller en B230FT (165hk). Men jeg kan jo selvfølgelig være gal på den.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Indlægaf VolvoSport » man apr 28, 2008 23:09 pm

Der fandtes Turbo modeller i alle årgangene af Volvo 940serien. Der har lige været en 940 stc. Turbo årgang 1993 på dba.dk.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Søren B » tirs apr 29, 2008 0:40 am

Tak til Peter og i andre for indlægende indtil videre!

Det lyder tilsyneladende ikke helt skævt med 940-serien, som en mulighed. Jeg har lige luret på dba.dk for at få et indtryk af markedet.
Nogle har kørt meget langt (set med Amazon-briller på). Nogle helt op til 400.000. Kan man sige noget om en grænse for hvor langt en 940'er har kørt, og hvorvidt man så bør "gå uden om den"? Jeg ved godt det også betyder noget, hvordan vognen køres. Men det er jo meget en familievogn, og som du si'r, Peter, så lægger den ikke op til at køre råddent. Så de fleste har nok kørt nogenlunde behersket.

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf testhest » tirs apr 29, 2008 6:30 am

VolvoSport skrev:Der fandtes Turbo modeller i alle årgangene af Volvo 940serien. Der har lige været en 940 stc. Turbo årgang 1993 på dba.dk.

Det jeg mente var, at det ikke var muligt fra 95 og frem at få motorer uden turbo i 940. Og ja, turbo motorer har man kunne få i alle årgange! De overgik bare til kun at have motorer med turbo, og ikke normalt aspirerede motorer, fra 95 og frem.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Peter_C » tirs apr 29, 2008 9:39 am

testhest skrev:
VolvoSport skrev:Der fandtes Turbo modeller i alle årgangene af Volvo 940serien. Der har lige været en 940 stc. Turbo årgang 1993 på dba.dk.

Det jeg mente var, at det ikke var muligt fra 95 og frem at få motorer uden turbo i 940. Og ja, turbo motorer har man kunne få i alle årgange! De overgik bare til kun at have motorer med turbo, og ikke normalt aspirerede motorer, fra 95 og frem.

Hmm ... ja det var vist en smutter fra min side af.
Selvom det selvfølgelig ikke behøver at være negativt at bilen har turbo, er det trods alt en ting ekstra der kan gå i stykker, og netop derfor mente jeg at en model uden ville være "det sikreste valg" når nu bilen skal køre i mange mange år (hvilket jeg forestiller mig er mere end 20 ?) At den så ikke findes i de seneste årgange vidste jeg ikke.

Mht. en bil der har kørt 400.000 er det jo ikke kun motoren det kommer an på. Hvis den har haft benzinfyr og kun kørt lange ture behøver den jo i princippet dårlig nok være kørt til :-) Som jeg ser det, kan problemet ved 400.000 km lige så vel ligge i karosseri, undervogn og i det hele taget hele bilen. Fjedre i sæder, knapper/kontakter ... ja simpelthen ALT har jo været flittigt brugt, og kan som følge deraf være tættere på "slidt op", end en bil der kun har set det halve antal kilometer landevej.

Nå anyway... men så re-formulerer jeg mit bud til:
1994 Volvo 940 Classic 2,3 u. turbo ... og emnet omkring rustbeskyttelse blev lige dér endnu vigtigere (jo ældre bil, jo vigtigere ... logisk nok)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf DK Volvo 850 » tirs apr 29, 2008 11:18 am

Sådan en 855 GLE/GLT er nu heller ikke sådan at kimse af!
Jeg har kun gode erfarringer med min GLT'er. Den har efterhånden rundet 367.000 km uden problemer. Og motormæssigt/mekanisk er de tit at gå til uden den store mikromekaniske uddannelse.
Det eneste du skal overveje er om det evt. skal være en GLE (140HK) eller en GLT (170HK), for designmæssigt er der ikke meget at komme efter. De har næsten de samme udstyr....
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Søren B » ons apr 30, 2008 0:24 am

Peter skrev:
Mht. en bil der har kørt 400.000 er det jo ikke kun motoren det kommer an på...

Beklager, at jeg ikke uddybede mit spørgmål tilstrækkeligt m.h.t. de 400.000 km. Men jeg forstår fint, hvad du mener med, at det ikke kun er motoren det handler om, når en bil har kørt langt. Jeg forstår også at det nærmest er umuligt at svare på, da mange faktorer spiller ind. Konklusionen er vel, at det må blive en vurdering fra bil til bil.

116, 135 eller 170 HK er ikke videre afgørende for mig.
Turbo eller ej. Jeg har aldrig ejet en bil med turbo. Men hvis det ikke er yderligere problematisk (ud over endnu en ting, der kan svigte), så vil jeg ikke afstå fra turbo, hvis bilen ellers er efter ønskerne/kravene og prisen er god, eller hva'? Kan man ikke bare skifte sådan en turbo-enhed, hvis den står af?

Interessant! Nu er også 850’eren kommet på banen. 850’eren er en nyere konstruktion, hvilket på nogle punkter er en fordel. Den vandt mange priser, da den blev lanceret, har jeg læst på et engelsk site. Hvis den ikke er alt for kompliceret at skrue i, er det jo også et attraktivt emne.
De seneste 850’ere er alligevel godt 10 år gammel nu, og dermed haves der vel også erfaringer af forskellig art med dem nu?

Kan man sige noget om typiske/ofte forekommende svagheder/problemer med hhv. 940'eren og 850'eren?
Er der typiske steder, hvor man skal være særlig opmærksom på rust i hhv. 940’eren og 850’eren?

Med venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf DK Volvo 850 » ons apr 30, 2008 8:09 am

Min 850 GLT (170HK) med automatgear har nu rullet små 367.000 KM, som sagt uden nævneværdige problemer.
Og skal man nævne svagheder, ja så er det vel egentlig kun "kødbenene" som holder krængningsstabilisatoren for, hvor deres bøsninger kan blive slidte, men de er til gengæld meget lette at skifte.
Endelig kan der være problemer med at bagbremserne kan hænge hvis de ikke bliver brugt nok, men det er vel egentlig et spørgsmål om at man af og til har læs i bilen og at man er opmærksom på at se dem grundigt efter under service.
Hvad angår el-systemet, ja så har jeg ikke været ude for noget. Centrallåssystemet kan stræke, men det er ikke noget jeg har oplevet. Dog har jeg måtte skifte låsemekanismen til benzinklappen (en mindre plastic kasse) da den stoppede med at fungerer samt låsen i bagklappen da den ikke ville slukke for lyset i bagagerummet. Inde i låsene sidder der en micro switch som styre tænd/sluk på lyset og de kan efter laaaannnng tid stå af. I så fald er der ikke andet at gøre end at få låsen skiftet. Samme switch et også en del af alarmsystemet.
Kontroller også at sædevarmen virker, det er ikke det sværeste at få fikset hvis ikke, men er det monteret skal det virke.
Har 850'eren klima/aircon, skal du være opmærksom på at det skal fungerer perfekt!!! Reperationer på denne del kan blive en kostbar forretning hos Volvo, men vi holder jo sammen her i "klubben" så der kan vi hjælpe hinanden. Så er det bare med at sige til og vi kan henvise til billigere men lige så gode steder som kan løse problemet.
Sidst men ikke mindst kan det godt betale sig at få lavet service på sin 850 i Sverige da de giver "nice price" på reservedelene. Svensken betragter jo 850 modellen som en ældre bil, derfor er der særlig rabat på dele til denne model. Men det er vil også tilfældet med andre ældre Volvo modeller. Endelig kan man mange steder nu finde brugte super lækre luksus dele til 850 til fornuftige priser. Og lidt lir i kabinen er jo med til at højne køreglæden.
Generelt set er jeg YDERST glad for min 850! Den fragter troligt familien på kryds og tværs af Europa uden at brokke sig. Og jeg vil være sikker på at et pænt vedligeholdt eksempel også vil være en kanon bil for dig.
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger

Indlægaf testhest » ons apr 30, 2008 8:14 am

Søren B skrev:116, 135 eller 170 HK er ikke videre afgørende for mig.
Turbo eller ej. Jeg har aldrig ejet en bil med turbo. Men hvis det ikke er yderligere problematisk (ud over endnu en ting, der kan svigte), så vil jeg ikke afstå fra turbo, hvis bilen ellers er efter ønskerne/kravene og prisen er god, eller hva'? Kan man ikke bare skifte sådan en turbo-enhed, hvis den står af?

Har selv en 945 med lavtryksturbo (135HK), og den har et rigtig godt bundtræk som er behageligt når der skal køres med campingvogn og lignende.
Ang. turbo. Jo, det er en sliddel som så meget andet, og ja man kan bare skifte sådan en turbo. Der er flere muligheder når sådan en skal skiftes. Man kan få den renoveret, købe en ombytning eller købe en helt ny. Så der er masser af muligheder.
Ang. rust, så er 940 galvaniseret i bunden, men det er jo stadigvæk en god ide at få den behandlet med noget rustbeskyttende. Jeg har endnu ikke fundet noget rust på min 945'er, andet end det der er opstået ved enten stenslag eller slidtage på døre osv.

Jeg har desværre ikke nogen erfaring med 850, andet end at jeg har hørt folk sige at 240, 740 og 940 er noget lettere at skrue i. Men de er jo også af samme grundkonstruktion, både i motor og karosseri.
MVH
Bjarne Warming

testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Søren B » ons apr 30, 2008 12:22 pm

Tak til Bjarne og Volvo Driver for seneste indlæg. Meget informativt!

I et forsøg på at få et indtryk af problemtyper for hhv. 940’ere og 850’ere, gennemgik jeg alle indlæg under punktet ”Motor, gearkasse og bagtøj” her på volvosank.dk, og det var ikke fordi, der var så mange indlæg endda. Men jeg bemærkede dog et stort overtal af indlæg vedr. problemer med 850 i f.h.t. 940.
Det kan selvfølgelig skyldes mange ting. F.eks. mange 850-ejere i f.h.t. 940-ejere i forummet, eller 940’ejerne ikke har skrevet om deres problemer i sammen grad osv. osv..! Vores lille forum er heller ikke meget at bygge statistik på.
Men hvis det nu trods alt er en tendens, kan det så måske skyldes, at 850’eren er en nyere konstruktion end 3. generations-940’eren, og det derfor gi’r flere problemer i den sidste ende i hele køretøjets levetid…??? Peter er bl.a. inde på, at en force ved 940’eren, er at konstruktionen netop er så gennemprøvet gennem mange år.
”I gamle dage” talte man om nye køretøjers såkaldte ”børnesygdomme”! Er det noget man også kan sige for 90’ernes køretøjer og for 850’eren i f.h.t. 940’eren???

Flere erfaringer med eller uden rust i 940 og 850 ønskes fortsat!

(Ja! Jeg ved godt, jeg stiller nogle måske besværlige spørgsmål, men hvis jeg ikke spørger, ved jeg heller ikke om der findes svar!)

I øvrigt er dette forum jo guld værd! Jeg har allerede nu fået udvidede mine horisonter betragteligt m.h.t. køb af nyere Volvo, takket være de mange flittige og hjælpsomme indlægs-skrivere. TAK!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf DK Volvo 850 » ons apr 30, 2008 13:07 pm

Hej igen,

Ja, det er da muligt at en 850 er nyere end en 900 model og at flere har skrevet om deres problemer her på "Volvosnak.dk". Jeg tror personligt ikke at det er et tegn på at modellen er "svag" eller har flere problemer end alle andre Volvo modeller.

Men faktum er, at Volvo stoppede langt mere elektronik ned i 850 end man havde på de tidligere modeller! At dette skulle have resulteret i børnesygdomme, jo det må det have.

Men på et eller andet tidspunkt må 850 også have overstået sine fejl. For den erfarring Volvo havde med ældre og "mere gennemprøvede modeller" blev naturligvis brugt som grundlag for nyere modeller, herunder 850 modellen! Eller også er jeg gået galt i byen........

Hvis man tror på at "moderne teknik/elektronik" virker når det kommer ud på markedet og ikke kun havde tiltro til gammeldags mekanik, ja så er der med garanti også grobund og tonsvis af køreglæde og ikke mindst påplidelighed for den generation Volvo som 850 modellen hører til. At 850 så designmæssigt blev ændret 1800 steder ved skiftet til V70 navnet, tjaaaa det tror jeg ikke er sket pga. problemer med modellen. Det var vist også noget med design og at nyere Volvo skulle følge trenden i det generelle bildesign/udseende.....

Jeg tror at valget mellem en 900 model og en 850 model er et spørgsmål om smag og behag. De kører lige godt, de er "ægte" Volvo, de har plads, de har deres særheder, men det er også to forskellige generationers bil!
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Søren B » tors maj 01, 2008 17:55 pm

Nåh..! Jeg må jo prioritere mellem hhv. 940 og 850, så jeg kan gå målrettet efter noget.
Efter også at have læst om de to modeller i forskellige kilder, er jeg kommet frem til, at jeg i første omgang vil fokusere på 940’eren. Det der får mig til at vælge 850’eren fra, er, at den er udstyret med en del mere elektronisk isenkram, som uden tvivl giver mere komfort, men som også gi’r større problemer for mig og min bankkonto, når det svigter. For meget elektronik gør mig mere afhængig af andre mennesker (læs: mekanikere/elektromekanikere). Alt andet end lige, så er jeg bedre til mekanik end elektronik. Det er nu også mit indtryk, at elektronik i denne type vogne ofte er for viderekomne. I 940’eren vil jeg sandsynligvis være nødt til at trække på andre. Der er bare mindre af det, der kan gå i stykker.
I og med at 940’eren er mere enkel, bliver det målet, og det bli’r endda i en skrabet udgave, hvis det lader sig gøre.
Nu har jeg heldigvis god tid til dette ”projekt”. Når jeg en dag går i gang, kan jeg overvåge markedet, og ”slå ned” på interessante emner undervejs, og endelig slå til, når det rigtige dukker op!

Tak til alle indlægsskrivere, for jeres flid og hjælpsomhed. Det har været både interessant og informativt.

Med venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Peter XC » tors maj 01, 2008 20:16 pm

Jeg vil også lige give et synspunkt.

Min holdning er at ved køb af en brugt volvo skal følgende anbefales.

1. Købe hvad du vil have.
2. Køb så nyt så muligt.
3. Vælg en bil der har rundet de 10 år.
4. Invester ikke over 50% af 1 års netto løn.

Ud fra det vil man ende med at 940, 850, S70, V70, C70 og XC70 kan være interessant.
kig evt. på http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars der er nederst en god oversigt over Volvo modeller, også selvom årgangene vist er hoppet et år.

For mit vedkommende er det blevet til at S70 er det mest interessante, det er jeg så kommet frem til fordi, jeg vil ikke betale 30-40kkr for en bagklap, x70 er flottere end 850, de fem cylindrede motorer er fede og da jeg har en 740 er 940 ikke forandring nok.

Da du ikke har haft en nyere Volvo før ville jeg også gå efter 940 el. 850 begge i årgang 94-97.
Når du når til at "overvåge markedet" så husk at der sidder nogen med fingeren på knappen, så de gode tilbud er meget hurtigt væk, tilmeld dig til en e-mail el. sms service så du får besked med det samme.

Mvh Peter
142 DL 1971
244 GL 1984
745 GL 1987
Den næste skulle have været en EL bil!
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Sorø

Næste

Tilbage til Diverse