Produktionsmåned?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Produktionsmåned?

Indlægaf johnf » tors apr 23, 2009 21:22 pm

Hej.
Jeg ville høre om man kan se hvilken måned bilen er produceret via stelnummeret.
Min S70 er nemlig indregistreret i august 98' og der er forskel på modeller fra henholdsvis juni/juli.
Kan i evt hjælpe. vh johnf
Har et par volvoer i stalden.
Brugeravatar
johnf
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Volvo4life » tors apr 23, 2009 22:00 pm

Nu er jeg lidt nysgerrig. Hvad skulle der være ændret?

Stelnummeret fortæller om model, variant, modelår og et chassisnr. Såfremt der skulle være nogle ændringer er disse ikke bestemt udfra en måned, men udfra et bestemt chassisnr.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf johnf » tors apr 23, 2009 22:20 pm

Jeg står og skal bruge et nyt hjulleje til forhjulet, kontakter Mekonomen og fyren der spørger om den er fra før eller efter de nævnte måneder.
Kigger man hos Refako er der også forskel, da jeg kontaktede volvo havde han kun et tilbud og det var så et af de forgyldte.
Jeg undrer mig også over forskellen, for mig at se burde der ikke være nogen stor forskel helt tilbage fra 92' da 850'' kom.
Brugeravatar
johnf
Bruger
Bruger

Indlægaf Volvo4life » tors apr 23, 2009 22:40 pm

Hvad koster en forhjulsleje af guld hos Volvo? Er besparelsen hos merkonomen stor nok til at opveje risikoen for at man står med noget der ikke passer?

Tror måske det er modelskiftet fra 98 til 99 der forvirrer dem. Ifølge VADIS kom der nye forhjulslejer der.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf johnf » tors apr 23, 2009 23:03 pm

Det ved jeg ikke endnu, til hverdag køber vi lejer flere steder til de reperationer vi foretager, jeg skal jo lige se det før jeg køber det.
Normalt kommer der ikke uorig. dele på mine biler!
Hvad er VADIS? undskyld, spørger måske dumt.
Brugeravatar
johnf
Bruger
Bruger

Indlægaf Jeppe » fre apr 24, 2009 7:02 am

johnf skrev:Det ved jeg ikke endnu, til hverdag køber vi lejer flere steder til de reperationer vi foretager, jeg skal jo lige se det før jeg køber det.
Normalt kommer der ikke uorig. dele på mine biler!
Hvad er VADIS? undskyld, spørger måske dumt.

Hej John

Det er ikke dumt at spørge om noget man ikke ved :)

Jeg fandt følgende via google:

Volvo VADIS (Volvo Aftersales Diagnostic Information System)

Volvo Vadis, computer based service manual for Volvo vehicles, it includes Service and Repair instructions, Maintenance, Service Bulletins, Parts Catalogue, Specifications, Accessory installation instructions, Volvo special Tools, Design and function of various systems

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf hhgrand » fre apr 24, 2009 7:43 am

Det der fis med uoriginalt kontra originalt (OE-dele)

Min kone arbejder i et firma som importerer dele.
Fra samme sending ryger nogle dele i kasser som uoriginale
"private labels" varer. Andre pakkes som OE-dele. Delene er identiske!

OE-dele handler udelukkende om de overholder visse kvalitetskrav mht. tolerancer og holdbarhed. Alt det andet er noget helligt snak.

Så den slags religion bør man ikke dyrke. Desværre har firmaet hun arbejder i endnu kun tyske alle tyske bilmærker på programmet incl. hele vw-familien med beslægtede mærker samt enkelte andre europæiske mærker, men ikke volvo endnu.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf Ulrik Friis » fre apr 24, 2009 16:01 pm

hhgrand skrev:Det der fis med uoriginalt kontra originalt (OE-dele)

OE-dele handler udelukkende om de overholder visse kvalitetskrav mht. tolerancer og holdbarhed. Alt det andet er noget helligt snak.

Der kan godt være en rimelig kvalitetsforskel på de dele, der monteres på bilen fra ny, og de dele der indgår som reservedele til samme bil. Når fabrikkerne går på indkøb opstilles tit skrappere kvalitetskrav til delene til nye biler end til reservedelene.

OE delene overholder fastsatte kvalitetskrav, men man kan aldrig helt vide, hvilke krav det rent faktisk er, medmindre man har været med til at stille kravene hhv. fremstillet delene. Man kan godt købe uoriginale dele, som har samme kvalitet som originale dele, det er dog sjældent man finder disse dele hos THansen og (i et vist omfang) hos Biltema.

Det kan heldigvis også lade sig gøre at anskaffe dele, som er bedre end de originale dele, fx. Ferrita udstødning og Brembo bremser.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf johnf » fre apr 24, 2009 16:41 pm

Tak for jeres hurtige svar, skal nok lige sondere terrænet lidt endnu.
Har tænkt på bare at presse det ud og se om jeg evt kan finde et hos vores leverandører, det kan ikke passe at lige det leje kun sidder i denne bil.
Brugeravatar
johnf
Bruger
Bruger

Indlægaf Sander » fre apr 24, 2009 21:59 pm

Ulrik Friis skrev:
hhgrand skrev:Det der fis med uoriginalt kontra originalt (OE-dele)

Der kan godt være en rimelig kvalitetsforskel på de dele, der monteres på bilen fra ny, og de dele der indgår som reservedele til samme bil. Når fabrikkerne går på indkøb opstilles tit skrappere kvalitetskrav til delene til nye biler end til reservedelene.

OE delene overholder fastsatte kvalitetskrav, men man kan aldrig helt vide, hvilke krav det rent faktisk er, medmindre man har været med til at stille kravene hhv. fremstillet delene. Man kan godt købe uoriginale dele, som har samme kvalitet som originale dele, det er dog sjældent man finder disse dele hos THansen og (i et vist omfang) hos Biltema.

Det kan heldigvis også lade sig gøre at anskaffe dele, som er bedre end de originale dele, fx. Ferrita udstødning og Brembo bremser.

Ja der er skiseme forskel på dele købt andre steder end hos mærke forhandlere. positivt og negativt.

En af mine bekendte fandt for nogle år siden ud af at han kunne købe bremseskiver med VW logo i FTZ (dengang de handlede med private) til sin transporter. Han havde købt originale og kollegaen havde købt fra FTZ til under halvpris. Nu var der så en mulighed for sammenligning og de nåede frem til at disse skiver måtte være lavet på samme maskine. Spor i metallet efter drejning, diverse mål mv. lignede hinanden pånær farven i metallet. Den ene sæt var mere grålig. Nu er han en ihærdig herre der altid sætter sig ind i tingene så man ikke spilder arbejdstid, så han undersøgte sagen hid og did og fandt til sidst ud af, at forskellen i farven lå i at jernet i FTZ skiverne ved bjergkørsel havde en lidt lavere grænse for hvornår der ville opnå bremsesvigt pga varmen. Så han afleverede skiverne hos SMC igen.
FTZ levere i dag skadesdele til værksteder som er originale og til bedre rabatter end hos en autoriseret forhandler da de jo importere dele selv og undgår et led i kæden.

Så engang en artikel med et billede af en gennemskåret uoriginal hardyskive. Den var købt og monteret på en Volvo i Sverige. Volvoen havde kørt indtil første bakke hvor hardyskiven var sprunget pga belastningen. Sammenlignet med en overskåret volvo hardyskive kunne man tale om at kobberet som skulle udgøre forstærkningen lignede noget 3 kvadratledning kontra +pol kabel. Som den uheldige bilist konstaterede; "Og det kan ske i et land som har nul døde i trafikken som mål".
I samme blad et tyrkisk slibesæt til en 240 hvor bla toppakningens huller var op til 1/3 forskudt i forhold til Volvos pakning som lå under.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf johnf » fre apr 24, 2009 23:43 pm

Når jeg engang har fundet ud af lidt mere skal jeg prøve at vende tilbage til tråden. Sku nok ha' købt en 200 eller 700 serie istedet :O)
Brugeravatar
johnf
Bruger
Bruger

Re: Produktionsmåned?

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 25, 2009 20:59 pm

johnf skrev:Hej.
Jeg ville høre om man kan se hvilken måned bilen er produceret via stelnummeret.
Min S70 er nemlig indregistreret i august 98' og der er forskel på modeller fra henholdsvis juni/juli.
Kan i evt hjælpe. vh johnf

Jeg overså helt kernen i spørgsmålet. Volvo skifter normalt modeller i maj, juni, juli eller august. Dvs i maj 2005 (uge 20) produceres den sidste 2005 model. Biler fra uge 21 er 2006 modeller, og det kan aflæses af stelnummeret.

Og det vil du også kunne.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf johnf » lør apr 25, 2009 23:54 pm

Ok! Hvad fortæller dette så: YV1LS4102W....... mon?
W'et kunne være uge 24, altså juni måned? Har i bedre bud.
Brugeravatar
johnf
Bruger
Bruger

Indlægaf Peter_C » søn apr 26, 2009 9:17 am

johnf skrev:Ok! Hvad fortæller dette så: YV1LS4102W....... mon?

Jeg er ret sikker på at "W" bare betyder 1998 ... på min 1997´er står der et "V"

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf kimmer » søn apr 26, 2009 9:32 am

johnf skrev:Ok! Hvad fortæller dette så: YV1LS4102W....... mon?

...S4102W
S-Sedan 41-motor B5202s 1-gearkasse M56 manuel gear W-98 årgang.
På spare-parts.dk kan du se nærmere på stelnummer, når du downloader deres katalog.
Kimmer
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved