af Volvo4life » tirs dec 22, 2009 21:06 pm
Baggrunden for mit spørgsmål findes i dette:
* har ikke fundet det hensigtsmæssigt at udstede en ny vejledning på grund af den løbende teknologiske udvikling på området.
* finder endvidere, at bestemmelsen i færdselslovens § 55 a, stk. 1, i sig selv giver tilstrækkelig vejledning i, hvordan forbuddet skal forstås, idet bestemmelsen alene forbyder anvendelse af håndholdt mobiltelefon. Efter en naturlig sproglig forståelse indebærer bestemmelsen således ikke forbud mod anvendelse af mobiltelefoner, der er placeret i en holder, eller som betjenes ved hjælp af hovedtelefoner eller lignende.
Da den gamle vejledning til §55 a ikke længere er gældende er det er som følge heraf ikke længere præciseret hvad der er en mobiltelefon. Ifølge den gamle vejledning var nærmest alt en mobiltelefon, men hvad er definitionen nu? Hvad er "en naturlig sproglig forståelse" af begrebet mobiltefon?
Jeg er ikke i tvivl om at den i emnet omtalte løsning er håndholdt, men vil det være en mobiltelefon? Efter den gamle definition var en to-vejs radiotjeneste med håndholdt mirofon/højtaler ikke en mobiltelefon og derfor lovlig.
Jeg er på ingen måde i tvivl om hvad lovens ånd er, men spørsmålet er om løsningen er lovlig efter lovens bogstav.
I øvrigt har jeg også kigget på forarbejderne til loven og de giver ikke noget konkret svar.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...