af Ulrik Friis » fre feb 21, 2014 1:15 am
Summum - mest udstyr
Momentum - lidt mindre udstyr
Kinetic - knap så meget udstyr
Classic - blev solgt da modellen var ved at udgå. Sparsomt møbleret.
Ocean Race - specialudstyr - herunder særlig flot maling og fælge
V70 N eller V70 II modellen blev lanceret i 2000 og udgik i 2007. I 2005 fik den en opstramning elektronisk og lidt facelift. Jeg kan ikke huske hvilke motorer hører til hvilke årgange, men de gængse motorer er:
Benzin
2,4 140 hk kan nemt opgraderes til 170-180 hk
2,4 170 hk
2,4 turbo 200 hk
2,5 turbo 220 hk
2,3 T5 turbo med 250-60 hk
2,5 R turbo med 300 hk
Diesel
2,4 140, 163 og 185 hk. Alle med turbo og common rail diesel.
Alle motorer er 5 cylindrede. Der laves også 5 cylindrede benzinmotorer på 2,0 liter, men de er lavet specielt til nogle af de sydeuropæiske markeder. Italien fx.
Der er ingen deciderede svagheder i en V70 fra 06 eller 07, men alt slides og noget slides op. Hvis bilen har kørt mange kilometer vil der være de sædvanlige ting, som går til. Jeg har været nødt til at skifte kondenser, intercooler, kompressor, styrekugler og -stænger, bageste krængningstabilisator, stabilisatorstænger, motorophæng, bærearme begge sider, bremsekalibre for og tandrem - altsammen fordi det har været slidt. Men den har også nu kørt over 300.000 km og det er den samme udstødning der sidder på den som den blev leveret med i 2002. Og den kan sagtens køre 300.000 km til.
Hvis du kan få fat i en tysk importeret bil, vil den sandsynligvis være leveret med alt muligt udstyr. Jeg ved ikke om de bruger samme benævnelser af udstyrsversioner i Tyskland som vi gør i DK, men de tyske biler er som regel "mit alles".
Der er en trend herinde på forum, hvor man ikke kan lide Ford - der er for mange Ford dele i den osv. Den platform som V70 fra 00-07 er bygget på, P2, er den samme som Ford benytter - eller det kan formuleres således: Volvo benytter samme platform som Ford. Det skal du blæse på. En V70 fra 06-07 er en ægte Volvo. Punktum. Og det er en 08er også, selvom platformen hedder noget andet, men den er også fælles med Ford.
Hvis du blot nyder at glide afsted i ro og mag og ikke har travlt ved lyskryds eller på motorvejen, så er de svagere motorer udemærket, men jeg tvivler på at 140 hk modeller kan findes med alt muligt udstyr. Hvis du vil have tempo præget kørsel skal du vælge en turbo motor, enten 2,4T eller 2,5T. 2,5T har et godt kraftoverskud. T5 har rigtig mange kræfter og vil fremad.
Forvent ikke god brændstoføkonomi. Du skal flytte rundt med en bil på 1.700 kg, og det koster.
Undervognsbehandling er ikke nødvendig. Den ruster ikke. Du kan gøre det når den er en 10-11 år og hvis du vil beholde den, men det er ikke nødvendigt. Hvis den er rusten er det fordi den har haft en skade.
En V70 er ikke en billig bil at køre i. Så er det sagt. Men det er ingen biler i denne klasse.
Automatgear mener jeg også er et must for en V70. Men husk at gearkassen skal skylles igennem snarest efter du har købt den. Så skal den nok holde din tid ud.
Held og lykke med biljagten. Du vil ikke fortryde en V70.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002