Volvo Amazone V8

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo Amazone V8

Indlægaf ACE » tirs dec 18, 2012 13:58 pm

For efterhånden mange år siden, da jeg lige havde fået mit kørekort, var et af mine første, største ideer/ønsker til et projekt, en Volvo Amazone med en Rover 3.5l V8. Jeg havde ingen ide om at denne ombygning havde været lavet før, og sad faktisk, på givne tidspunkt, selv og fandt frem til at Rover motoren ville være motoren som skulle benyttes (kiggede først på Buick V8 motoren).

Imidlertid valgte jeg at stille mine spørgsmål ang. ombygningen på www.smallblock.dk hvor mit projekt blev mere eller mindre skudt i sænk. Først for et par dage siden fandt jeg så ud af, at der faktisk findes flere af disse ombyggede biler.. enddog med godkendelse på ombygningen.

I første omgang vil jeg gerne høre. Hvor omstændig er sådan en ombygning? Skal der ændres i karossen og andre ting, eller passer mange dele nogenlunde sammen?

Hvis man skulle betale sig fra det. Hvor meget vil sådan en bil så stå i med godkendt ombygning?
Event. et gæt på hvor meget det vil koste at få sådan en ombygning lavet?

Jeg har søgt lidt herinde på forummet, men synes ikke rigtig jeg har fundet nogen tråde som er dedikerede til emnet.
ACE
Ny bruger
Ny bruger

Re: Volvo Amazone V8

Indlægaf Sander » tirs dec 18, 2012 15:05 pm

Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf ACE » tirs dec 18, 2012 16:04 pm

Tak Sander. Jeg har nu læst hele tråden du linkede til. Virkelig spændende læsning, men også en temmelig overfladisk tråd (mange emner bliver berørt, men ikke så meget i dybden)

Jeg kan forstå at bilen helst skal være fra 67 og frem.
Den skal have skivebremser for og bag, før Volvo's godkendelse at effektforøgelse gælder.
Jeg har læst at ombygningen fungerer bedst med en Rover gearkasse da originale ikke er holdbare nok. (Jeg ved ikke om karossen skal tilpasses for at få dette til at fungere)
Der skal laves specielle udstødningsmanifolde for at få plads til Rover motoren i motorrummet.
Der skal laves et eksternt oliefilter da der ikke er plads hvor det sidder standard.

Områder som jeg ikke er sikker på.
Motorophæng (Går ud fra de skal specialfremstilles)
Styretøj (Er det blot som standard?)
Køler (Original er ikke tilstrækkelig, hvad kan bruges?)
Hvilket bagtøj skal bruges?
Hvilke type bremser er bedst i forhold til at de skal være bedre end std. men så tæt på passe direkte over som muligt?

Edit: Er der nogle som har nogen som helst kendskab til disse godkendelses papirer som der er tale om, fra Volvo. Hvordan får man fingrene i disse?

Er der virkelig ikke nogen som har lavet en hjemmeside om deres Amazon V8? Sådan en prægtig vogn er da en hjemmeside værd :)
ACE
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Jeppe » tirs dec 18, 2012 18:05 pm

ACE skrev:For efterhånden mange år siden, da jeg lige havde fået mit kørekort, var et af mine første, største ideer/ønsker til et projekt, en Volvo Amazone med en Rover 3.5l V8. Jeg havde ingen ide om at denne ombygning havde været lavet før, og sad faktisk, på givne tidspunkt, selv og fandt frem til at Rover motoren ville være motoren som skulle benyttes (kiggede først på Buick V8 motoren).

Imidlertid valgte jeg at stille mine spørgsmål ang. ombygningen på http://www.smallblock.dk hvor mit projekt blev mere eller mindre skudt i sænk. Først for et par dage siden fandt jeg så ud af, at der faktisk findes flere af disse ombyggede biler.. enddog med godkendelse på ombygningen.

I første omgang vil jeg gerne høre. Hvor omstændig er sådan en ombygning? Skal der ændres i karossen og andre ting, eller passer mange dele nogenlunde sammen?

Hvis man skulle betale sig fra det. Hvor meget vil sådan en bil så stå i med godkendt ombygning?
Event. et gæt på hvor meget det vil koste at få sådan en ombygning lavet?

Jeg har søgt lidt herinde på forummet, men synes ikke rigtig jeg har fundet nogen tråde som er dedikerede til emnet.

Hejsa

Send mig en mail på jeppe@volvoamazon.dk så vil jeg finde et par artikler fra Amazonklubbens blad til dig i morgen. Der er en fem siders artikel om en "traditionel" V8 Amazon og en artikel om en Amazon med en Daimler 2,5 V8.

Mvh Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Sander » ons dec 19, 2012 12:47 pm

jeg fik desværre aldrig skrevet en fortekst til min link.
Jeg ved godt den kommer meget omkring og måske ikke er konkret nok som vejledning til en opstart fra 0. Nu kan jeg se Jeppe har meldt sig. Tanker var lige så meget at du med tråden kan spore dig ind på hvem, her i forum, som har en viden er relevant for dig. Således at du kan sende dem en pb og skabe en kontakt, hvis de ikke selv henvender sig.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Klågem » ons dec 19, 2012 12:51 pm

Bronco har også rodet en del med det.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf ACE » ons dec 19, 2012 14:21 pm

Det lyder alligevel godt, at der umiddelbart er en hel del her på forummet som har rodet med den slags. Det gør da så absolut at man ikke føler sig som Palle alene i verden. Mange tak for de gode svar indtil videre :)
ACE
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf volvobrynk » ons dec 19, 2012 23:05 pm

Bronco er Volv8-guru!!

Det nemmeste er at gøre som Schröder; tal med Bronco til dine øre ved at falde af, tag noter og opret en tråd og gå igennem de ting du ikke forstår eller ønsker at gøre anderledes!

Tjek også Amazing Amazonen under galleri.

Det er korrekt at der skal være skiver foran for at det kan synes, men skiver bag på er et problem. Fordi der er så vidt vides ingen papirer på det. Der er to biler i DK der har det, den ene er den Bronco byggede til sig selv (den der er min nu/Amazing Amazone) og den han har været med til at bygge, som der stadigt køre og har plader på.
De er godkendt enkelt vis og har en godkendelse der følger de enkelte biler (stel/chassis nr.), og det er ikke så nemt at få. Min mangler i skrivende stund omtalte papirer på 1031 bagtøj med skiver. Så når jeg ved noget sige jeg besked.

Det er en større ombygning, fordi der er næsten ikke plads nok, men som de siger i Amerika: Jeg har en hammer, en vinkelsliber og et svejseværk, hvad mener du med den ikke passer?

Så snart at jeg kan komme til det begynder jeg på min V8 renovering, så kommer der bilder, tegninger og gode råd om det der skal gøres.
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Tilbage til Diverse