Motor hakker/trækker dårlig i V70

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motor hakker/trækker dårlig i V70

Indlægaf schimann » tors okt 14, 2010 0:14 am

Jeg har en periodisk fejl i vores 2,5l 10V V70'er, som efterhånden er ved at give grå hår. Problemet sker i grove træk under ca 2200 RPM. Motoren begynder at hakke/ trække dårligt. Slipper jeg gassen lidt og vil prøve at give at give gas, døjer den med at tage gas. Det svarer nærmest til at man rykker chokeren ud i en gammel bil. Laver jeg en nedgearing så den ryger over 2500 RPM og opad er der ingen problemer med at tage gas og den hakker heller ikke. Den kan fint køre en uge uden problemer og pludselig opstår det en enkelt dag eller to. Når problemet opstår døjer den med at holde tomgang, den kan lige holde sig selv i tomgang. Hvis jeg så stopper og starter bilen igen kører den fint i tomgang. I går havde værkstedet tester på bilen men der var ingen fejlkoder, fik lavet miljøtest og den var også i orden.
Jeg har været forbi værksted 2 gange, men den kan nærmest fornemme at vi skal forbi værkstedet og så laver den slet ingen ballade. De lånte bilen i 2 dage, så mester kunne køre nogle tur i den, men der kørte den selvfølgelig også fejlfri.
Jeg har skiftet, tændkabler, rotorarm, fordelerdæksel, tomgangsregulator, tændspole og benzinfilter. Den har fået indsugningsrens og 2 gange service/dyserens i benzintanken men problemet er der stadig.

Input til problemløsning modtages med kyshånd, da konen også er ved at være rimelig irriteret over det gamle lort hopper og hakker :-)
mvh

Per Schimann Hansen
-----------------------------------------------------
V70 2,5 l 144 hk man.gear årgang 98
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=80524

Kilometerstand : 425000
Brugeravatar
schimann
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Re: Motor hakker/trækker dårlig i V70

Indlægaf Vestman » tors okt 14, 2010 6:41 am

Hmm... du har da forsøgt en del. Men er der nogen der har checket luftmængdemåleren (kaldes også luftmassemåler)?
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf Balder » tors okt 14, 2010 8:59 am

Vestman skrev:Hmm... du har da forsøgt en del. Men er der nogen der har checket luftmængdemåleren (kaldes også luftmassemåler)?

B5252 har ingen LMM... den har kun en temperaturføler.

Prøve at kigge ind i luftfilterkassen , der sidder to huller hvor den trækker luft ind , en til kold og en til varmt luft. vis denne spjældet ikke virker , kører den hele tiden med for fed blanding fordi indsprøjtning styres bla af indsugeluftens temperatur. Du kan sagtens leger den "varme del" helt død , har ingen betydning til en indsprøjtningsmotor. Fatter ikke hvorfor Volvo bruger dette...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf schimann » tors okt 14, 2010 12:02 pm

Umiddelbart vil jeg sige at det spjæld virker. Ved kold motor start er der lukket for kold luft og den tager kun varm luft. Ved normal driftstemperatur er åbning til kold ca. en lillefingers bredde og knap 2 fingerbredde til varm luft. Da jeg jeg startede den med kold motor, lavede den næsten øjeblikkelig at den stod og hakkede i tomgang. Lige knap 700 RPM. Jeg lod den stå sådan i 10 minutter og ville køre forbi værkstedet som ligger ca. 8 km væk. Halvvejs holder jeg lige ind og hører tomgangen. Holder ca. 5 minutter og tomgangen er bare helt normal. Jeg vender om kører en omvej på ca. 10 km hjem og den kører bare perfekt, indtil næste gang.
mvh

Per Schimann Hansen

Brugeravatar
schimann
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf schimann » tirs nov 16, 2010 19:30 pm

Bilen har åbenbart helbredt sig selv, efter vi ude i garagen fik en god mand til bil snak, om at evt bytte den ud med en Ford Mondeo stationcar. Har nu kørt upåklageligt i en måned nu. :wink:
mvh

Per Schimann Hansen

Brugeravatar
schimann
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj