Indstilling af tænding når mærker mangler

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indstilling af tænding når mærker mangler

Indlægaf renebergqvist » tors jan 20, 2011 17:10 pm

Hej,
først jeg er nybegynder (Amazon B20A årgang 1970)

Bilen prutter i tomgang - ikke periodisk men tilfældigt (og kun når den er varm - ikke ved koldstart).
Motoren trækker godt - kan nemt køre mere en max. tilladt hastighed på motorvej. Går dog lidt ujævnt ved neutral gas og lavere hastigheder samt halvt speederløft speederløft - det sidste er dog næsten forsvundet efter nedenstånde arbejde - men den 'prutter stadig'

Nu er jeg stødt ind i 2 problemer.
1. Jeg ikke finde ud af at løsne strømfordeleren så den kan drejes for at stille tændingstidspunkt.
2. Der er ingen grad-markering på krumtaphjulet - men en tidligere ejer har dog sat en (bred) hvid klat hvad så end den markerer (-10,0,10, 20 eller 30 grader ?).

Jeg har lavet følgende:
- Karburator adskilt renset, samlet og stillet.
- Ventilspillerum justeret.
- Tændrør kontrolleret - let brune samt lidt olie oppe ved pakningen - ligner det der er helt OK i Haynes. (elektrode afstand checket/justeret)
- Test lampe monteret på alle tændrør - der er tænding på alle.
- Kompressionstest indenfor 0,6 (måler fra 6,9 til 7,5) - det skulle være ok.
- Gnistafstand i strømfordeler justeret.

Har checket indstilling med stroboskob med slange hevet af vacuumregulatoren - den påmalede hvide klat maling står med skobet lidt før tappen på motorblokken (mellem 5-10 grader bedømt udfra billeder af krumtaphjul på nettet) - men som sagt hvad skal jeg måle efter når der ikke er mærker og hvordan løsner man det strømfordelerhus så det kan drejes ?

Hilsen

René
70' Volvo Amazon B20A
08' Opel Vectra OPC (hverdagsbil)
renebergqvist
Bruger
Bruger

Re: Indstilling af tænding når mærker mangler

Indlægaf Ingemann » fre jan 21, 2011 1:26 am

Strømfordeleren sidder fast med et form for spændebånd i "foden" af strømfordeleren. Du løsner bare skuen, og så burde den kunne drejes frit. Mener den sidder med en 11'er.
Ang. manglende mærker på remhjulet, så kan du jo finde TDC ved at tage tændrøret ud af cyll. #1 og se hvornår stemplet er i top og markere det på remhjulet. Derefter kan du så tage en gradmåler frem og markere + og - 10, 20, 30 på remhjulet. Alternativt kan du anskaffe dig et nyt remhjul! Dog vil jeg dog mene at man i langt de fleste tilfælde kan få mærkerne frem igen, hvis du tager remhjulet af og går amok med en stålbørste. (evt. med syrebad)

Hvad måler din CO i tomgang? Det kunne godt lyde som om det får for meget at leve af?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf renebergqvist » fre jan 21, 2011 17:56 pm

Hej Ingemann,
fik fundet bolten på foden - tak - ja det var en 11'er - man er lidt blind når man kigger efter en skrue oppe ved huset og det så er en bolt ved foden :-)
Prøvede lidt frem og tilbage med det eksisterende 'mærke' - på mærket 'døde' bilen næsten i tomgang - skruede lidt op for tomgang men den pruttede stadig.
Herefter satte jeg den efter 'gefühl' og fik det meste af pruttelyden væk - op til 10 sekunder uden og så 3-4 små prut et par sekunder uden osv osv.
Mærket er nok TDC men jeg må ud i morgen når der er mere lys og kigge ind ad tændrørshullet.
Ved mærket er der rent metal og jeg kan ikke se nogen markering - men det kan laves selv ud fra TDC og lidt trigonometri (som du siger).

Jeg tror iøvrigt du har ret - den går for fed (smælder også let efter man har gasset op) - men jeg har justeret flydere da karburatoren var adskilt - skiftet pakning til flyderhus - nål så fin ud - membran så fin ud - der er ATF olie på og jet'en er den ikke justerbare type så........den lille bi-metal varmejusteringsanordning måske ??????

Jeg har ikke CO måler - men kan måske låne (har gjort tidligere til Golf II) - men kunne en gammel lambda-sonde ikke bruges ?

/ René
70' Volvo Amazon B20A
renebergqvist
Bruger
Bruger

Indlægaf Ingemann » fre jan 21, 2011 18:06 pm

Hvis du sætter tændingen, så den tænder i TDC, så er det klart at den går dårligt. Du skal mindst 10 grader tilbage.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf volvobrynk » lør jan 22, 2011 10:08 am

Hej

Du skal være OBS på følgende ting ved en B20, efter min erfaring; Tænding tidspunkt (10-12 før top) evt. stil det statisk, tjekke din vacuumdåse, tjekke at dine vacuum slanger er tætte og at din karburator er iorden!

Nu har du saft hviken eller hvilke karburatore du køre med men eftersom at du nævner membran og jet, må jeg gå udfra at det er en Stromberg.
Da du monterede din memebran og oplevere at den er lidt genstridig og at den skalle kæles lidt for at få den i, skal du bytte den med det samme! Den koster ca 20kr og fåes i din lokale mekonom eller biltema!

Min personlige erfaring er at; montere NGK BPR6ES tændrør istedet for de org. NGK BPR6HS. Skifte membranen og altid havde en på lager. Du behøves ikke at køre med ATF olie i din karburator. Jo tykkere olie jo mere økonomisk, vil den være jeg brugte tit 15w/40, hvis du brugere 20w/50, få den lidt svære ved at tage gas. og hvis du vill være sikker på at den får max brændstof, brug WD40. Det kan man godt, men det er langt fra økonomisk. du kan tjekke at dit stempel virker ved at tage stemplet helt op, giv lidt gas og lad den gå i tomgang og så tryk stemplet ned i jet'en af et hurtigt træk, så skal motoren gå ud.
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf renebergqvist » lør jan 22, 2011 16:16 pm

Hej,
Tak for jeres hjælp.
Fandt mærker efter at være gået til den med en stålbørste i dagslys. De var nu svære at se med skobet så jeg satte en lille prik maling for hver 10 grader.
Det afhjalp 80%. Af prutteriet. Stilte den på 10 ved tomgang og 23 ved let gas (har ingen omdrejningstæller).
Ja det er en Stromberg. Membranen var fin elastisk og nålen så rigtig fin ud for mig.

Tændrørene er HS versionen af NGK, jeg vil prøve dit forslag med ES først og bestille en ekstra membram samtidig skal alligevel udskifte de 4 topskruer på karburatoren hvor kærvene ikke er for gode.

/ Rene
70' Volvo Amazon B20A
renebergqvist
Bruger
Bruger

Indlægaf nj » lør jan 22, 2011 18:48 pm

Jeg mener nu ikke man kan se på en nål om den er slidt, men hvad med "røret" som nålen kører i. Den er ofte mere slidt og ofte oval i hullet.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf volvobrynk » lør jan 22, 2011 23:11 pm

Hej

Efter lidt yderlig Fin-tænkning (læs: en lille lur), har jeg tænkt over at når det kun er med varm motor, burde det ikke være den Bi-metal fjeder på siden. Den virker ved at motoren mere brændstof ved kold motor og mindre når den er varm. Hvis den ikke virker ser man det ved kold motor og ikke omvendt.

Det prutteri, er det ligsom at den springer et hjerteslag over når du køre, men ikke når den står og går? Så er det nok nærmere for lidt brændstof! Og det skal man være særligt opmærksom på, det er meget farligere end at bruge for meget brændstof.
Har du prøvet at trække chokeren lidt under kørsel? Hvis det hjælper er det helt klart mager blanding!
Min læremester sage altid at, sådan én volvo trækker du chokeren, starter "svinet", skubber chokeren halvt ind (lige over hurtig tomgang) og når bilen ruller skubber man den helt ind. Hvis den kan det får den tilpas med benzin.

Jeg har rodet meget med min og prøvet forskellige ting, det med de andre tændrør, er ikke noget der fjerne det prutteri, men den køre bedre med dem!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf renebergqvist » søn jan 23, 2011 12:34 pm

Hej Vovlobrynk,
tak for at du tager dig tid til at 'gruble'.
Tidligere har den ved moderat belastning ligesom sprunget et slag over hvert 10-20 sekund som ved konstant hastighed mellem 50 og 80 km/t men ikke ved 90 og opefter - det er dog blevet mindre og mindre efter jeg har arbejdet på den (stillet ventiler, monteret forvarmerslange mm.) - efter jeg stillede tændingen igår synes jeg det reelt er væk - den kan have lidt ved halvt speederslip.
Let chocker ændrer ikke på det når bilen først er varm. Til gengæld observerede jeg under turen idag, at ved et 'pitstop' hvor jeg lod den stå i tomgang - gik prutteriet væk efter et par minutter - desværre gentog successen sig ikke senere..
Iøvrigt kører bilen nu bedre end nogensinde og tomgangen i sig selv (vurderet fra motorrum og på omdrejninger) virkelig stabil - men den prutter stadig i varm tomgang.
Hvad hvis bi-metal regulatoren ikke lukker helt helt af for ekstra benzin efter kold-start og forvarmer spjældet går på varm når bilen er varm - vil den så ikke gå fed ?
Jeg har også en anden mistanke - der sidder en lille o-ring mellem bi-metal 'huset' og karburatoren - den var ikke ikke i super stand - men jeg havde kun en tykkere og turde ikke skifte da det ville ændre position af snuden fra huset med ca. 1 millimeter i karburatoren - den gamle o-ring er måske ikke helt tæt... kunne prøve med lidt teflon-tape bare for at se om det er det.

Jeg kører iøvrigt på 99 oktan og med rigeligt karburator-sprit - men det er jo heller ikke tændingsbanken så....

(PS jeg har prøvet at sprøjte WD40 omkring indsugningsmanifold oppefra uden nogen effekt på motorgang).
Der er iøvrigt ikke spændbånd på de små vacuumslanger til karburator og strømfordeler - skal der være det ? de sidder nu meget godt.

Er der en 'ekspert' i større Holbæk-omegn, der for rimelig betaling vil kigge på det inden jeg bestiller et helt renoveringskit til Strombergen ?

/ René
70' Volvo Amazon B20A
renebergqvist
Bruger
Bruger

Indlægaf renebergqvist » lør apr 02, 2011 11:52 am

Så lykkedes det mig at skaffe en CO-måler.
I første omgang målte jeg 4,5% - altså lidt over de 3,5% som er forskriften - ikke ?
da luftstilleskruen for tomgang var helt skruet ind skruede jeg den et par omgange ud og regulerede tomgangen tilbage eftersom tomgangen faldt da drn fik mere luft !!!.
Det fik co helt ned under 2% og selvom jeg skruede skruen helt ind igen, fik jeg ikke co over 2,5% - hmm måske bilen ikke var helt varm ved første måling.
Checkede tændrør og tænding igen igen - alt ok. Den prutter stadig let i tomgang.
Det er sgu' ikke let. Nu må jeg vel have strombergen af igen og splittet ad igen og skiftet nål og membran samtidig.
renebergqvist
Bruger
Bruger

Indlægaf nj » lør apr 02, 2011 19:34 pm

Hvis du vil skifte nål og membran, bør du også skifte røret i bunden af karburatoren. Det har ret stor indflydelse på blandingen. Det er jo også den der skal flyttes op og ned for at justere kulilte. Luftskruen på siden har ikke ret stor indflydelse.
Niels Jørgen

nj
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf renebergqvist » lør apr 02, 2011 19:40 pm

Tja, men det er den nye type hvor jet'en er fast, den kan vist ikke lige sådan skiftes.
70' Volvo Amazon B20A
renebergqvist
Bruger
Bruger

Indlægaf nj » søn apr 03, 2011 11:08 am

Når det er den faste type, skal der bruges specialværktøj til at skifte røret, men det skal du jo også bruge, når du efterfølgende skal justere kulilte.
Niels Jørgen

nj
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj