Hej,
først jeg er nybegynder (Amazon B20A årgang 1970)
Bilen prutter i tomgang - ikke periodisk men tilfældigt (og kun når den er varm - ikke ved koldstart).
Motoren trækker godt - kan nemt køre mere en max. tilladt hastighed på motorvej. Går dog lidt ujævnt ved neutral gas og lavere hastigheder samt halvt speederløft speederløft - det sidste er dog næsten forsvundet efter nedenstånde arbejde - men den 'prutter stadig'
Nu er jeg stødt ind i 2 problemer.
1. Jeg ikke finde ud af at løsne strømfordeleren så den kan drejes for at stille tændingstidspunkt.
2. Der er ingen grad-markering på krumtaphjulet - men en tidligere ejer har dog sat en (bred) hvid klat hvad så end den markerer (-10,0,10, 20 eller 30 grader ?).
Jeg har lavet følgende:
- Karburator adskilt renset, samlet og stillet.
- Ventilspillerum justeret.
- Tændrør kontrolleret - let brune samt lidt olie oppe ved pakningen - ligner det der er helt OK i Haynes. (elektrode afstand checket/justeret)
- Test lampe monteret på alle tændrør - der er tænding på alle.
- Kompressionstest indenfor 0,6 (måler fra 6,9 til 7,5) - det skulle være ok.
- Gnistafstand i strømfordeler justeret.
Har checket indstilling med stroboskob med slange hevet af vacuumregulatoren - den påmalede hvide klat maling står med skobet lidt før tappen på motorblokken (mellem 5-10 grader bedømt udfra billeder af krumtaphjul på nettet) - men som sagt hvad skal jeg måle efter når der ikke er mærker og hvordan løsner man det strømfordelerhus så det kan drejes ?
Hilsen
René