V70 2001 motor hoster og vil ikke tage omdr.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2001 motor hoster og vil ikke tage omdr.

Indlægaf Claus » tirs aug 02, 2011 15:07 pm

Min T3 motor havde problemet i sidste måned og fejl meldingeren viste at spjældhuset var defekt så det er skiftet.
Efter skifte kørte den rigtig godt men kun ca 1500 km nu hoster den igen. Det virker som den gang man brugte choker og havde glemt at skuppe den ind, der kommer også sort røg. men ingen fejl heller ikke når den bliver udlæst.

Jeg har brugt timer på at lede efter utætheder eller iret kabler
Hvad er det jeg overser!!!

Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V70 2001 motor hoster og vil ikke tage omdr.

Indlægaf jimDK » ons aug 03, 2011 8:24 am

Fik du et renoveret spjæld eller et helt splinter nyt?

Har du fejlkoderne på papir, fra før spjæld skiftet?

Jeg fik nyt spjæld i min 2.4T (S80 2001) sidste år: http://www.s80.dk/DIY/etm/index.html

Det første nye spjæld fra volvo var fejl-behæftet: viewtopic.php?f=3&t=4886
(Det andet nye spjæld fungerede og det kører jeg stadig med uden problemer)
Sidst rettet af jimDK ons aug 03, 2011 8:45 am, rettet i alt 1 gang.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf jimDK » ons aug 03, 2011 8:45 am

Der skal en gang imellem et ret stort antal kørsler til, før motorstyringen bruger erstatnings værdier eller går i nød-program.
En fejl skal også optræde et antal gange før der sættes fejlkoder,som regel hører de to ting sammen (fejlkoder og nød-program) men jeg syntes også jeg observerede (dengang) at min kunne køre dårligt nogle gange, før der kom fejlkoder.

Prøv at køre mange ture, med slukket motor i et stykke tid imellem turene (måske 30 min imellem turene, jeg ved det ikke præcist)
så burde den lagre en fejlkode på et tidspunkt.

Hvilken fejlkode-læser bruger du?
En almindelig OBD læser, kan ikke bruges til ret meget på de her biler med CANBUS.

Prøv også at checke selve bilens egen visning af fejl-diagnostik:
viewtopic.php?f=3&t=5912#p30371

Jeg har spurgt dig i den her tråd også, hvor spjældet kommer fra:
viewtopic.php?f=3&t=5981
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » ons aug 03, 2011 15:02 pm

Hej Jimdk
Da jeg skiftede spjældet første gang havden en fejl i spjældhuset da købte jeg en ombytter hos Remodan
Det var et digitalt i stedet for et * det måtte ikke softwareopdateres men kun RELOAD så det blev den.
Bilen er så i mellemtiden software opdateret spjældhuset virkede fint ca 10000km så fik jeg en fejl på gasspjældshuskontakten og måtte tage det af og sende retur. Jeg fik så et andet som jeg monterede og startede op efter de foreskrifter der var med.
Det spillede bare og kørte godt ca 2 tankfulde bensin så begynder den på dette her.
I går startede den fint og jeg kørte på arbejde uden problemer ( ca 25 km)på vej hjem skulle jeg lige ind at hale og derefter var den gal igen.
Jeg fik den hostet hjem og efter nogle timer så kunne den igen. Det hele helt uden fejl.

Nu har jeg købt mig en Vida dice som jeg skal have til at fungerer, det er heller ikke let.

Vh
Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » tors aug 04, 2011 10:12 am

Med DICE og VIDA så kan du helt sikkert hive de fejlkoder ud, som der evt. måtte være.

Det er ret sikkert gasspjældet den er gal med (eller samspillet mellem spjældet og motorstyring og de andre enheder i bilen).
Reload er for at opdatere listen af moduler i bilen.Listen ligger hos CEM.Skal gøres ved hvert skift af et modul.

Den software som lægges i spjældet af volvo, er sikkert ikke kompatibel med de sensorer som Remodan har installeret, derfor kan/må man aldrig (med et modificeret spjæld) køre en fuld opdatering på bilen.En fuld opdatering bliver vist nok foretaget af Volvo værksteder ved deres "service 2.0".

Du siger "under en overhaling", det kunne tyde på at en bestemt spjæld-vinkel giver problemer, måske pga signalet fra sensorerne.
Med VIDA kan du holde øje med spjæld-vinklen under kørsel, der er sandsynligvis noget galt der (Kør en tur med DICE og VIDA tilsluttet).

Får du teksten "NO DTCS" fra bilens egen visning? :
viewtopic.php?f=3&t=5912#p30371
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » tors aug 04, 2011 13:14 pm

Tak for info

Den der med at overhale var en klar skrive fejl fra min side jeg skulle ind og handle og stoppede motoren, da jeg skulle køre der fra var den gal igen.
Jeg har i dag fundet ud af når det sker så kan crucen ikke indkobles.
Ind til siden sluk motoren og vente ca 10 minutter starte op og den kører igen som en drøm i noget tid.
Jeg kørte ind til volvo for at få den læst ud den var bare helt blank ingen fejl og intet i logen, kun penge ud af lommen.
Bensintrykket ligger på 3,8 bar som det skal og der er ingen slanger som er revnet fladet af eller er utætte.
Jeg håber at det går i sig selv eller fejlen bliver til at læse.

Den VIDA DICE jeg selv har købt, kan min bærbar computer ikke læse, da den mangler RAM og der kan ikke sættes mere RAM i den.
Så nu har jeg en opgave at overbevise konen at jeg skal have en anden bærbar.

På mandag kører vi på ferie med campingvognen jeg er spændt på at se hvor langt vi kommer, vi har valgt at blive inden for landets grænser, så må falck på arbejde hvis det går helt galt.

Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » tors aug 04, 2011 14:17 pm

Surt at betale hos volvo, og så var der ingen fejlkoder. Men det kunne du have checket inden du kørte til volvo, vha bilens egen visning af diagnostik ;-)
(forklaret tidligere)

Ja, Cruise slår fra hvis der er fejl i motorstyringens beregning af spjæld-vinklen/luft mængden som tages ind i motoren.
Det tyder også på spjæld fejl ,eller LMM (luft masse måler).

mht RAM så er det ikke sikkert du behøver mere RAM i maskinen.
Der er et meget højt krav fra VIDA til mængden af RAM, men det krav kan ændres.
(Der er en fil i VIDA installationen som siger hvor meget RAM maskinen skal have for at kunne køre VIDA.Du kan rette den fil, skrive et mindre tal som svarer til den mængde RAM du har i PCen.Så kan VIDA installeres)

Mindre RAM vil blot betyde at VIDA vil køre lidt langsommere.Det er et forsøg værd.
Men hvis du hellere vil have en ny bærbar, såå.. :-)
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » man aug 08, 2011 16:48 pm

Det var den campingferie??
Min Dejlige V70 må blive hjemme i carporten med campingvognen ved siden af.

Jeg har her til morgen igen været hos volvo og fået udlæst log som var blank og fået softwareopdateret bilen i alle ender og kanter.
Da jeg startede fra værkstedet var det stadig hosten og hakken og max 2500 omdr samt ingen trækkraft.

Det var en kæmpe nedtur, den er snart billig til salg den bil.

Bensinpumpetrykket er på 3,8 bar og lige i øjet.
Jeg har nu det andet gasspjældshus på siden november 2010. Det skulle være rigtig godt da de * er skiftet med digitale så kan de aldrig slides op. det første hus holdt ca 10000km og det andet holdt til 3 tankfuldebensin. Dansk renoveret fra fyn, men ingen navne.
Min bil kan åbenbart ikke med digitalsignal.
At køre til Volvo i sverige og betale 8000skr for et * hus er måske den sidste udvej.
Det må jeg tage fat på efter ferien.

Nu har vi lånt en lille Seat og en campinghytte på Bornholm.
Det er ikke Volvo V 70 med 1,5 ton luksus campingvogn ved Gardasøen.

Men det skal nok blive ferie.
Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » tirs aug 09, 2011 9:47 am

arghh :(
Ja, det spjæld er skyld i rigtig meget.

Det er måske en mulighed at prøve at installere et spjæld fra en anden volvo, som man ved fungerer.Evt fra en ophugger eller lign?

Så kan det slås fast med sikkerhed, at spjældet er årsagen.

Hvis du vil skifte til et nyt spjæld, så behøver det ikke koste 8000,- og en tur til sverige(hvordan vil du få bilen derover?).
Hvis du køber et nyt spjæld og selv installerer det, kan det gøres lidt billigere (det skal så programmeres hos Volvo til ca 450,-)
(Jeg gav godt 6000,- http://www.s80.dk/DIY/etm/index.html)

Den volvo skal nok komme til at køre godt igen :-) Tænk på hvordan den kører, når den er i orden :D

Håber I får en god ferie.
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » ons aug 10, 2011 16:59 pm

Tak for de beroligende ord.
Den skal nok komme op igen.
Jeg har prøvet at sprede mig lidt og fundet ud at der er en FIAT mekaniker som fortalte at han oplevede det på FIATer og der er det insprøjtningsdysserne som hænger så den bare smider brændstof ind.
Hvis det er en mekanisk fejl i en dysse kan computeren vel ikke se det, den vil bare prøve at holde tomgang så godt som muligt.
Det må jeg undersøge når jeg kommer hjem fra ferie.

Volvo Sverige kunne skifte spjældhuset med software for 8000,00 skr (6470.00 dkr)
Volvo Bilia skal have 9050,00 dkr for det samme.
Værkstedet i Helsingborg havde bare en vente tid på ca 3½ uge hvor Bilia har ca 2.

Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » fre aug 19, 2011 18:08 pm

Sådan så køre bilen igen.
Jeg måtte til Volvo for at få et originalt spjældhus, det vil sige et ombytter spjældhus. (jeg fik nogle % og måtte betale 6500kr så manglede der stadig software, den fik jeg klaret med en kasse Øl hos mekanikeren)
Det nye gasspjæld er renoveret i Gøteborg og i en * udgave.
De to spjældhuse fra Remodan som var digitalt virkede ikke på min bil V70 fra 2001 B5244T3
Efter skift af spjældhus kunne den tage omdr. men stadig ikke køre i tomgang. Nu kom der er fejl fra luftmassemåleren med for lavt flow, en fejl som ikke var før.
Op til Volvo for at høre om de kendte den fejl det var alment kendt og mekanikeren fortalte om utætheder på indsugningssiden som ville give den fejl. OK jeg havde jo rodet en del med indsugnings samlingerne så hvorfor ikke.
Jeg lånte en trykmåler til indsugningen og trykkede den op til 0,2 bar, nu kunne jeg begynde at finde utætheder og der var mange små utætheder i slanger og samlinger, men en stædighed fik jeg buk med alle utæthederne, bare ikke problemet med tomgang. :(
Der var kun tilbage at skifte luftmassemåleren. Det blev fra Biltema til 799kr
Så nu spiller den bare igen.

Jeg var også heldig at Volvo havde fået min automatiske niveauregulering hjem som jeg også har skiftet.
Det hævede min bagende med 7 cm og en bil som ikke sejler.

Vi har stadig 1½ uges ferie, så campingvognen er sat på og livet kan leves igen.
Claus :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » man aug 22, 2011 8:46 am

Yeehaaa, godt gået :D 8)
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj