Det kunne man jo også lige bruge en søndag på!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Det kunne man jo også lige bruge en søndag på!

Indlægaf Hovn » man dec 12, 2011 18:24 pm

Da jeg natten til lørdag blev hentet af fruen på togstationen i Ringsted, efter at ha taget toget hjem fra julefrokost i Roskilde, lod jeg mærke til at temperaturmåleren ikke gik helt så højt op som den plejer.

Nå jeg må ha skiftet termostaten tænkte jeg. Lørdag fik jeg ikke kigget på vognen (og skulle heller ikke køre bil kan jeg hilse og sige...) og søndag skulle vi til noget Luciaoptog med den ældste datter.

Efter der, blev vi enige med svigerfar og svigermor om at køre en tur til byen og se på noget julehalløj. Vognen gik fint dog med et skævt øje til temp.måleren som stadig ikke ville så højt op, som jeg mente den plejede. Omvendt var det jo også koldt udenfor.

Efter at ha været rundt i byen, skulle vi videre. jeg starter vognen op, og kan godt høre den kun går på 3 cylinder. Når man gav lidt gas kom den dog.

Pludselig begyndte det at ryge fra motorrummet. Ud og kigge og kølervæske rendt ud af/på/over udstødningsmanifoldet og turboen.

Det var jeg jo godt klar over, man ikke bare skulle køre videre med, så fat i Falck og Zonen. Har da heldigvis abonnement selv om jeg aldrig har brugt det på 940eren. Efter en halv times tid kom der en flink Falckmand og vi fik hurtigt hevet 940eren op på hans MAN fejeblad og mig ind på passagersædet i kabinen.

Konen og ungerne var jo kørt med svigerfar og svigermor i deres 460er.

Nå hjem på værksted med vognen. da Falck havde læsset den af, prøvede vi lige at tørne engang. Det ville den ikke. Ud med tændrørne og hvad opdages:
Vand i cylinder 3.

Nå nu er topstykket pillet af og fejlen er fundet. Toppakningen var simpelthen blevet "træt" og vil nu blive skiftet sammen med en planslibning af topstykket.

Når det nu skulle være,er jeg da trods alt glad for at det skete en dag hvor jeg var med i bilen og ikke en dag hvor fruen kørte alene.
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Det kunne man jo også lige bruge en søndag på!

Indlægaf Claus » man dec 12, 2011 21:44 pm

Hej Hoven

Det var da godt at du fandt fejlen, men planslibning af topstykket skal du lige passe på med der er ikke meget at slibe på.

Husk når du monterer topstykket at spænde fra midten og ud med de rigtige værdier.

God lyst
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » man dec 12, 2011 22:27 pm

Hej Hovn

Det var da godt, at du opdagede det i tide. Så den kommende operation skulle gerne være lige til uden alt for meget ekstra arbejde.

Claus: Vil du uddybde, hvad det er du tænker på mht. eventuelle problemer ved planslibning af topstykket?

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Dixie4y » tirs dec 13, 2011 17:37 pm

Hej

Vand i cylinderen !!

Inden du monterer topstykket, så lav lige en kompressionsprøve på cylinderen.

Det hænder engang imellem at trykket fra vandet, når motoren drejes rundt med vand i en cylinder, at trykket formår at knække de tynde aluminiums-støtter der holder stempelringene på plads.
Sådan en skade kan ikke ses oppe fra, men den kan tydelig måles.
Du kan lave en plade med gummi på, der kan skrues fast over cylinderen. Brug topbolte hullerne.
Det er ikke for at male fanden på væggen....fænomenet ses af og til i det cylinderværksted hvor jeg har min gang.

For tiden står der en B23 til forsikringsvurdering med problemet på cylinderværkstedet - her er der dog antagelig tale om et for højt turbotryk - skade kunne ikke ses oppe fra - kompressionen var bare rigtig dårlig. - samme skade ses også ved vand i cylinderen.

God jul
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Indlægaf teamdunk » tirs dec 13, 2011 17:40 pm

de sidste par gange jeg har skiftet toppakning eller topstykke har det ikke været nødvendigt at få det planslippet :P

ingen har været i nærheden af den den skævhed de måtte have...
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf Hovn » søn dec 18, 2011 12:18 pm

Har ikke lige fået skrevet de sidste par dage, men i skal da lige ha fortsættelsen af min historie.

Har fået monteret topstykket igen, med ny pakning samt støttebolte og pakninger til manifold og nye støttebolte i turbo da en selvfølgelig knækkede.

Da motoren var samlet færdig, gik den bare som en drøm, og pludselig var temp. måler igen oppe hvor den skal være. Den går stadig rigtig godt, dog med et kvat malurt i bægeret.

Under prøveturen tændte lampen for fejl (den med lampda symbol på)

Nå hjem og læse fejlkode ud ved hjælp at blink. 113 viste den (noget med lampdaværdi, som jeg lige husker) og efter et stykke tid hvor vi rodede lidt med det, med bilen i tomgang, kom fejl 232 også. (ligeledes noget med lav lampdaværdi)

Nå ny lampdasonde på, og så slette fejlene ved at afmonterer - polen i 5-10 min. Der var ikke noget at se på den gamle sonde. Den så meget fin ud.

Så virkede det, ingen fejl...i et par dage.

Torsdag aften da bilen havde holdt ude om aftenen, tændte lampen igen, da fruen skulle hjemad.

Nå af med - polen om natten og på igen om morgenen. Siden har der ikke været noget med den... Bilen kører og lyder perfekt. men man skæver noget til den lampe, hver gang vognen startes op.
Hovn
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nib » søn dec 18, 2011 13:31 pm

De to fejl er ikke kritiske så længe bilen kører fint.
Jeg vil gætte på du har utætheder i indsugningen eller udstødningen. Der er et eller andet du ikke har skruet ordentligt sammen.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Hovn » søn dec 18, 2011 22:56 pm

Hmmm.

Har nu kigget på det igen. Lampen har ikke lyst siden i torsdags,og bilen kører meget fint.

Men da jeg er bange for at fejlen skulle komme igen har jeg brugt lidt tid på at kigge på det.

Alt er efterspændt og alle slanger og ledninger/stik er kontrolleret. Ingen fejl fundet.

Prøvede at skifte tilbage til den gamle Lambdasonde. Kunne måle at den varmede godt nok op, men da den skulle til at regulerer var der problemer.

CO steg betydeligt og blandingen blev alt for fed. Hvilket iøvrigt både kunne høres og lugtes. Lampen tændte ikke, men den havde sat fejlkode 232 (adaptiv lambdaregulering for mager eller for fed i tomgang)

Nå ud med den igen og i med den nye. Efter opvarmning var CO faldet noget (stod nu på ca.0,5) og blandingen var ligeledes meget bedre. Det kunne også høres på motoren.

Ud på en god køretur med Fluke monteret i kabinen og ledninger ud igennem vinduet, kunne jeg se at lambdasonden regulerede hele tiden som den skulle. Hjem og sætte CO måler på. Nu var det som det skulle være. (CO var 0,02 og blandingen 1012) Motoren gik også som en mis.

Så gik endnu en søndag eftermiddag, endda uden at ha fundet nogen direkte fejl til at lampen tændte torsdag aften og ikke siden.

Nu må den kører, så får vi se.
Hovn
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gmtgmt » søn dec 18, 2011 23:02 pm

den skulle vel bare have skudt rotten ud? :mrgreen:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Hovn » søn dec 18, 2011 23:04 pm

Hæ hæ ja, det ville da være rart, om det bare var det...
Hovn
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj