fornuft vs. effekt

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: fornuft vs. effekt

Indlægaf volvobrynk » søn feb 12, 2012 23:53 pm

Hej

Ja det er meget muligt at de bruger den på 240 biler, selv om jeg ikke kan se helt hvor og hvordan den gør noget godt på 200serien.

Jeg taler mere om at det ser ud som noget der er lige rigeligt "prøvemonteret", og der for kun man let komme til den konklusion at det måske ikke var så gennem tænkt. Det er muligt det er det, men jeg er nød til at stille spørgsmålet, af hensyn til alles sikkerhed: er det useriøs gæt-værk eller seriøs planlægning der ligger bag den løsning.

Er jeg den eneste der har været ude for at man har skiftet bære kugle foran på en Transporter T4, og når man fik den var der ikke bolte med. :o
Så man bruger en alm. 8.8 bolt med normalt gevind fra bolt reolen. Så bliver bilen kasseret til Sun, fordi at VW foreskriver 10.10 bolte med fin gevind. Grundet sager hvor 8.8 bolte bliver revet over grundet for lav brudstyrke! Så har man faktisk gjort noget i uansvarligt, fordi man tror man et klog nok!! Jeg er bare glad ved at min dumhed blev stoppet i synshallen, inden den kostede nogen livet! Jeg ved der er andre der har begået samme fejl!!

Jeg siger ikke alle arbejder uden at tænke, men jeg opfordre da folk til at 2gange inden de handler.
Og bare fordi at det bruges på nogle racerbiler, kan man godt havde overset noget når man overføre en ide fra en bilmodeller til en anden.
Der kommer et helt utroligt stort pres på de bolte fordi der et ikke den samme støtte omkring bære kuglen, men det er da muligt at det måske virker!
Jeg siger ikke at min ide er den eneste rigtige, men at den ville være mere stabil!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Ingemann » man feb 13, 2012 10:35 am

Jeg synes bare hele indgangsvinklen er forkert. Hvorfor er det at I antager at det ikke er gennemtænkt og straks begynder at pille manden ned?
Det kunne jo være, at han ret faktisk var ingeniør og havde regnet på tingene?

Jeg synes det er barnligt..
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Klågem » man feb 13, 2012 11:23 am

:D
Ingemann skrev:Jeg synes bare hele indgangsvinklen er forkert. Hvorfor er det at I antager at det ikke er gennemtænkt og straks begynder at pille manden ned?
Det kunne jo være, at han ret faktisk var ingeniør og havde regnet på tingene?

Jeg synes det er barnligt..
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf volvobrynk » man feb 13, 2012 13:10 pm

Hej

Det kan ikke være helt gennemtænkt, når man er ingeniør ville man nok ikke sætte så meget lid til 4 bolte, uden nogen form for anden støtte i kørselsretningen!!!

Jeg siger det da pænt og spørg manden pænt. Men jeg mener at vi alle har et medansvar, over for at venner og bekendte samt folk man møder ikke gør noget dumt der bringer andres liv og førlighed i fare!
Du lader jo heller ikke nogen køre i en bil hvis du ved bremsen er defekt! Hvis den rammer et hul i motorvejen med mere end hundrede, er der en overhængende fare for at den river boltene over. Hvor ender den bil så henne? Statens museum for kunst?

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » man feb 13, 2012 15:15 pm

4 bolte kan skam holde meget? Det er helt afhængig af størrelse, gevind, hærdning og derudover funktionsfladen. En bærekugle har kun én bolt/møtrik ;)
Da der ikke er opgivet nogle mere præcise data, skal jeg ikke begynde at udtale mig i hvert fald..
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf volvobrynk » man feb 13, 2012 22:44 pm

Ja det et også korrekt, men det har aldrig været meningen at boltene skal holde det hele. Når du ser bærearmens facon, er det lave med henblik på at optage alle kræfterne fra opbremsning og evt. huller i underlaget. Det har været meningen at boltene skal holde bærekuglen på plads i bærearmen.

Jeg syntes det er fedt at bilen er så lav, men hvis det går ud over sikkerheden, er det ganske simpelt ikke det værd! Det er ikke sikkert at de bolte springer, men der er en overhængende fare for at de gør!!

Du mener vel at styrkuglen sidder med en bolt/møtrik! Det et også rigtigt, men den bliver ikke udsat for det samme kraft, ganske simpelt fordi at den sidder på tværs af kørselsretningen og fordi den aldrig blive udsat for den kraft som bærekuglen, Er den også væsentligt mindre!

Jeg har selv gået og rodet lidt med om man kan finde nogle andre spindler, for at få fronten længere ned uden at det går ud over fjedre vandringen. Der må være nogle US spindler, der kan løse det problemet.

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DatumFab » tirs feb 14, 2012 0:01 am

ALTSÅ.......
Må jo nok hellere svarer på jeres spørgsmål- vil starte med at sige at vedkomne der laver stumperne for mig også laver stumper til teams der køre med om det Danske mesterskab i Rally (Dansk mester i sin klasse sidste år) så derved har der været flere folk inde over konstruktionen- og ud fra deres erfaring via rally er dette langt fra det svageste punkt på undervognen- samt det lille hjørne på størrelse med en 1krone som er blevet modificeret på forbroen hellere ikke svækker noget i undervognen!!! og hvad angår boltene er det 12.9 bryst bolte der er brugt, så ud fra alle disse faktorer vil jeg stadig mene at min undervogn er langt mere up to date end mange andre Garage mekaniker Amazoner som triller på de Danske veje

Jeg vil ikke hænge nogen ud, for stoler på at folk sørger for at ha styr på de ting de laver inden de springer ud i det- sådan har jeg det..... men syntes dog at mange glemmer at opdatere deres bremser når de nu tuner på deres motorer..... og ydermere når man tager en V8 motor i betragtning som vejer en del mere end standart!!!!

DBH

Lars
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf volvobrynk » tirs feb 14, 2012 10:35 am

Hej

Det er da rart at se at manden selv kommet på banen. :)

Det glæder mig faktisk at der er tænkt over tingene! Jeg mener også at det er rart at du bruger dygtige håndværkere. Det er vigtigt at du også spørg nogle til råds, inden du bare springer ud i det.
Jeg mener dog personligt at det ville havde været bedre hvis at den omtalte klods i det mindst havde være formet så den gik ned i bærearmen og op i bærekuglen som minimum. Af hensyn til de kræfter der er på spil.

Jeg vil så sige at det er meget fint og gennem arbejdet det arbejde du har gjort med de forbremser! Det må jeg sige, det er god stil og godt håndværk. Jeg overvejer selv en lignende løsning til en af mine andre biler.

Jeg ved at Bronco har et lignende set-up på sin volv8.
Så det kan ikke være dem han er sur over. Jeg ved ikke om den hentydningen med den V8 var myntet på mig eller Bronco. Men den Rover der er brugt i hans er en All-alu motor og vejer ca det samme som en B20. Hvis det var myntet på mig bliver der taget hånd om det!

Jeg er udlært mekaniker, kører for Falck og har en lille datter. Så mit focus ligger meget på sikkerhed og effekt. Fordi alle skal kunne færdes sikkert, og kunne kom hjem til deres familie.

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DatumFab » tirs feb 14, 2012 12:16 pm

men må da sige det er endt med at blive noget af en tråd denne.....

Kunne da være spændende og komme tilbage til hvilket setup der er mest fornuftig i forhold til penge hvis man bare vil have en go lettere tunet B20 motor

Og er der forskel på Penta vs bil motorene ud over det med vandpumpen??
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf volvobrynk » tirs feb 14, 2012 16:58 pm

Ja Det løb vidst lidt af med os!

Der er kun knasten, forkammer dæksel og ventilstyrne til forskel.

Det mest allround set-up er Dobbelte-SUer/stromberg, K-knast, normal udst. manifold og 2tommer udst.
Når det køre føles det som, det er det der var meningen med den motor, ikke meget hurtig, men let kørt og med et lækkert moment.
Den laver teoretisk 120Hk, og den køre ca 9-10km/literen.

Alle andre knaster kræver mere arbejde, men den bliver self. hurtigere og dyre ;-)

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Bronco » tors feb 16, 2012 23:14 pm

Nå men ok Datumfab -- godt ord igen..
Men ang. bremserne på min V8 121 så er de vist nok mage til dine altså ventilerede 240 skiver foran og så monterede Jeg et komplet 240 bagtøj bag. Og for en "sikkerhedsskyld" sendte Jeg bagtøjet til Teknologisk Institut I Århus og fik svejsningerne kontroleret/testet.
Så dvs. at min bil kom ikke ud at køre føre den var 100% godkendt.
Din bil er kun ca. 50 % godkendt !! Hvorfor får du den ikke 100% godkendt -- hvad tror du der sker hvis du kommer ud for et uheld - og din bil ryger til test i en synshal ? Hvad tror du din forsikring siger til det ??
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf DatumFab » fre feb 17, 2012 10:45 am

Du er da lige den helt rigtige at få fat i kan jeg hører ;-) - hvad koster afgiften på montage af af 240 bremserne og kunne godt tænke mig at have en kopi af erklæringen på at det konstruktivt er i orden at montere andre bremser til næste gang jeg skal til syn... ved du noget om disse ting???

Derudover - da jeg selv har 2 stk rover V8, vil jeg også gerne vide hvor jeg finder en erklæring på at volvo siger 'go' for at montere disse motorer i en Amazon..... vil selvfølgelig betale porto hvis du ligger inde med disse erklæringer/attester

Dbh

Lars

PS
Vil selvfølgelig se om der er en anden løsning på min undervogn- men er der kun et 40mm sænknings sæt der er en lovlig erklæring på til Amazon......???? nogen der kender til andet ???
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj