toppakning eller varmelegeme eller ???

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

toppakning eller varmelegeme eller ???

Indlægaf Nikolai Norup » man okt 20, 2014 18:05 pm

Hej med jer
bilen er en 850er 2,5 GLT fra 94 med automatgear.den kører ca 200-250km om dagen, siden jeg fik den i januar og har kørt ca 225000km i alt lige pt.
Den har nu kogt ved køkørsel 2 gange, men med et godt stykke tids mellemrum. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Den bruger ikke meget vand, måske ca en stor thekopfuld på 14 dages tid, max.
-Der er er IKKE olie at se i kølervæsken i ekspansionstanken
-Der er IKKE vandsnask at se på oliepind eller på olielåget/dækslet (eller andre steder)
-Der er IKKE hverken blå, hvid eller sort røg nogle steder.
-Der er heller ingen synlige lækager.
Jeg synes ikke at kunne konstatere at det hjælper synderligt på temperaturen at have maks varme og blæs på, det synes snarere som om bedste afkøling sker når jeg får lidt fart på så der kommer luft ind.
Blæseren kører fint nok efter noget tids stillestandstomgang, så går den i gang, omend kortvarigt, ved ikke om det er meningen den skal blæse konstant når motoren bliver meget varm?

Ovenstående får mig umiddelbart til at formode at det ikke er toppakningen den er gal med? eller er det blot ønsketænkning?

vi har for ganske nylig skiftet køler og termostat.

Der er noget sæbeagtig film/hinde på forrude og forreste sideruder og ligemeget hvor meget jeg gnider og gnubber og tørrer af, kommer det igen. Men samtidig må jeg også konstatere at varmen fungerer fint, den afdugger rent faktisk forruden når jeg har den på maks blæs og med maks varme (og det er varm luft der kommer ud). Der lugter af og til en smule af kølervæske igennem luftkanalerne, når varmen vel at mærke er tændt. Der er dog ikke vådt i fodbrøndene/på tæpperne. Kan det være mit varmelegeme der er defekt? Og vil det evt kunne forårsage overophedning?
Det skal påpeges at bilen egentlig har aircondition, men det fungerer ikke, der er med sikkerhed en utæthed i airconkøleren, kan det have en indvirkning?

Og noget helt andet, som dog måske kan være relateret alligvel: Det lader til at bilen kører i "nødprogram", den er sløv i speederrespons og acceleration. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af om den ER i et nødprogram? Og i så fald hvordan jeg får den ud af det igen?

Jeg håber i kan hjælpe, for jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte og hvad der kan være galt - men vil selvsagt gerne undgå at skifte (dyre) dele unødigt, derfor dette indlæg.
på forhånd tak for hjælpen
mvh
Nikolai
Nikolai Norup
Bruger
Bruger

Re: toppakning eller varmelegeme eller ???

Indlægaf olemedV70 » tirs okt 21, 2014 5:53 am

De duggede ruder med en fedtet film er normalt et tegn på at varmeapparatets varmeelement lækker kølervædske. Det kan dog også være et slangebånd. Jeg mener man kan kigge ind til det bag speederpedalen, ved at fjerne en af plastafdækningerne, men en som er mere 850 kyndig end mig, kan give Dig det rette svar. Det er ikke verdens rareste operation at skifte det, og de er lidt pebrede. Med hensyn til nødprogram kan en som har vida hjælpe Dig, det er der flere som har her på forummet, og som er flinke og hjælpsomme, vent og se om der ikke er en som er flink som tilbyder sig. Kogning ved køkorsel kan bl.a skyldes at Din el-ventilator af en eller anden grund ikke kører, når temperaturen stiger til den forudsindtillede. Prøv at lade den varme bil gå tomgang med motorhjælmen åben en dag, og se om ventilatoren går i gang, du behøver ikke lade den komme helt op at koge, det har den ikke godt af. Hvis ikke, skal Du finde ud af hvorfor den ikke kører, sikring, ventilatormotoren ... Check sikringen først, sæt derefter eventuelt 12V direkte til motoren ved at tage stikket af.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf holger » tirs okt 21, 2014 7:17 am

Har du tjekket fejlmeldinger?

hilsen holger
Volvo 850 t5 95 aut
holger
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Gyzz » tirs okt 21, 2014 9:54 am

Hej Nikolai

det lyder som lidt flere problemer.....

kølervæske i kabinen og fedtede ruder indvendigt lyder som en utæt varmeveksler, men den er ikke så slem, har lige købt en herfra:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... g/1010634/
det er en god ide at få to nye O-ringe med P/N 3545586 (de anbefaler den også forneden på hjemmesiden)

og den blev skiftet på en formiddag...

de gange jeg har hørt om velfungerende motorer der uprovokeret har kogt over, har det været termostaten der har fejlet, også selvom den lige har været skiftet ...... havde du problemerne før den blev skiftet ???
Nu: BMW 530Da 07'
Tidligere: Volvo 850 T-5R sort 95', 745 89', S80 drivE 09'
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bjæverskov

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj