Hej Volvo-Forum.
Jeg har læst hist og her, på dette forum, både inden og efter jeg i sommeren 2013 købte en Volvo V50, 2.0D, årg. 2008 (213.000km).
Men nu har jeg så tilmeldt mig officielt, da jeg har brug for nogle inputs fra folk med indgående kendskab.
Sagen er den at vi købe denne, synes vi, rigtig dejlige vogn, da vi fik vores datter (jaja, så skal man jo ha’ stationscar). Det var lidt af omveje, da jeg overhovedet ikke havde haft Volvo inde i overvejelserne. Jeg er dog opvokset med Volvo (bla. 760 GLE turbo D). Men vi er meget glade for vores bil, som har et dejligt træk, og en god kørekomfort.
Men; så kommer den egentlige grund til jeg har brug for lidt råd:
Sidste sommer havde vi en parkeringsskade som skulle udbedres. Og gennem vores forsikringsselskab blev vi henvist til et givent værksted i Århus N.
Da bilen stod for at skulle have et periodisk eftersyn, tænkte vi det var praktisk at værkstedet kunne foretage dette, når de alligevel havde bilen i et par dage.
Og her starter historien så:
Da vi får bilen tilbage, kan vi ikke længere kende den bløde motorgang – den hopper og hakker i omdrejningsintervallet 1100-1800 omd. Vi sender bilen retur og værkstedet ser på den igen….kort historie lang; det gentager sig 3 gange – og hver gang bliver det hoppende område flytter lidt til 1800-2100 – og igen til 1500-1800. Efter alverdens domme over bilen, ender det med at de dømmer at det er plejlstængerne der var skæve (dette ville koste 30.000,-). Her vælger jeg så at stoppe vores ”samarbejde” omkring bilen. Selv som meget lidt mekaniker/motor-kyndig, vidste jeg det i hvert fald ikke her problemet skulle findes.
Jeg havde hele tiden haft en mistanke til at det var noget med dyserne der ikke var indstillet korrekt. Dem vidste jeg de havde rørt ved i forbindelse med eftersynet.
Vi fik Volvo i Odense til at se på bilen – og de sendte os videre til Bosch Dieselservice, hvor de rensede de to af dyserne. Og bilen kom til at køre markant bedre. Med en lille returnering ned til Bosch da den ene pakning ved den 3. ventil ikke var helt tæt.
Men selvom bilen lyder og kører bedre, er det stadig ikke det samme som da vi købte den. Når den er kold (i denne periode) lyder den som om den kun kører på tre af ventilerne.
Kan det passe at bilen måske lige skal køres igennem, efter den har været hos Bosch? En Falck-redder fortalte mig om noget væske med tilførte brændstoffet, når den havde fået pillet ved dyserne. Hvad kan det være? Og kan man købe det ved fx Volvo?
Er der nogen, der ud fra denne lange smøre, har en idé om hvorfor vores bil ikke kører og lyder ligeså glat, som da vi købte den, og i særdeleshed inden den var til det famøse eftersyn?
Jeg uddyber gerne, hvis der er nogle informationer der måtte mangle.
På forhånd mange tak!