V50 og cylinder/dyser

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V50 og cylinder/dyser

Indlægaf Jengo » man feb 16, 2015 14:05 pm

Hej Volvo-Forum.

Jeg har læst hist og her, på dette forum, både inden og efter jeg i sommeren 2013 købte en Volvo V50, 2.0D, årg. 2008 (213.000km).
Men nu har jeg så tilmeldt mig officielt, da jeg har brug for nogle inputs fra folk med indgående kendskab.

Sagen er den at vi købe denne, synes vi, rigtig dejlige vogn, da vi fik vores datter (jaja, så skal man jo ha’ stationscar). Det var lidt af omveje, da jeg overhovedet ikke havde haft Volvo inde i overvejelserne. Jeg er dog opvokset med Volvo (bla. 760 GLE turbo D). Men vi er meget glade for vores bil, som har et dejligt træk, og en god kørekomfort.

Men; så kommer den egentlige grund til jeg har brug for lidt råd:
Sidste sommer havde vi en parkeringsskade som skulle udbedres. Og gennem vores forsikringsselskab blev vi henvist til et givent værksted i Århus N.
Da bilen stod for at skulle have et periodisk eftersyn, tænkte vi det var praktisk at værkstedet kunne foretage dette, når de alligevel havde bilen i et par dage.
Og her starter historien så:

Da vi får bilen tilbage, kan vi ikke længere kende den bløde motorgang – den hopper og hakker i omdrejningsintervallet 1100-1800 omd. Vi sender bilen retur og værkstedet ser på den igen….kort historie lang; det gentager sig 3 gange – og hver gang bliver det hoppende område flytter lidt til 1800-2100 – og igen til 1500-1800. Efter alverdens domme over bilen, ender det med at de dømmer at det er plejlstængerne der var skæve (dette ville koste 30.000,-). Her vælger jeg så at stoppe vores ”samarbejde” omkring bilen. Selv som meget lidt mekaniker/motor-kyndig, vidste jeg det i hvert fald ikke her problemet skulle findes.

Jeg havde hele tiden haft en mistanke til at det var noget med dyserne der ikke var indstillet korrekt. Dem vidste jeg de havde rørt ved i forbindelse med eftersynet.

Vi fik Volvo i Odense til at se på bilen – og de sendte os videre til Bosch Dieselservice, hvor de rensede de to af dyserne. Og bilen kom til at køre markant bedre. Med en lille returnering ned til Bosch da den ene pakning ved den 3. ventil ikke var helt tæt.

Men selvom bilen lyder og kører bedre, er det stadig ikke det samme som da vi købte den. Når den er kold (i denne periode) lyder den som om den kun kører på tre af ventilerne.
Kan det passe at bilen måske lige skal køres igennem, efter den har været hos Bosch? En Falck-redder fortalte mig om noget væske med tilførte brændstoffet, når den havde fået pillet ved dyserne. Hvad kan det være? Og kan man købe det ved fx Volvo?

Er der nogen, der ud fra denne lange smøre, har en idé om hvorfor vores bil ikke kører og lyder ligeså glat, som da vi købte den, og i særdeleshed inden den var til det famøse eftersyn?

Jeg uddyber gerne, hvis der er nogle informationer der måtte mangle.

På forhånd mange tak!
Heja Sverige!

[V50 2.0 D Kinetic, '08]
Jengo
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Århus/Skanderborg

Re: V50 og cylinder/dyser

Indlægaf Anders_H » man feb 16, 2015 15:23 pm

Ved intet om diesel, men kunne godt tænke mig at kende navnet på værkstedet.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Caball » man feb 16, 2015 15:33 pm

Jengo skrev:Hej Volvo-Forum.

Jeg har læst hist og her, på dette forum, både inden og efter jeg i sommeren 2013 købte en Volvo V50, 2.0D, årg. 2008 (213.000km).
Men nu har jeg så tilmeldt mig officielt, da jeg har brug for nogle inputs fra folk med indgående kendskab.

Sagen er den at vi købe denne, synes vi, rigtig dejlige vogn, da vi fik vores datter (jaja, så skal man jo ha’ stationscar). Det var lidt af omveje, da jeg overhovedet ikke havde haft Volvo inde i overvejelserne. Jeg er dog opvokset med Volvo (bla. 760 GLE turbo D). Men vi er meget glade for vores bil, som har et dejligt træk, og en god kørekomfort.

Sidste sommer havde vi en parkeringsskade som skulle udbedres. Og gennem vores forsikringsselskab blev vi henvist til et givent værksted i Århus N.
Da bilen stod for at skulle have et periodisk eftersyn, tænkte vi det var praktisk at værkstedet kunne foretage dette, når de alligevel havde bilen i et par dage.

Da vi får bilen tilbage, kan vi ikke længere kende den bløde motorgang – den hopper og hakker i omdrejningsintervallet 1100-1800 omd. Vi sender bilen retur og værkstedet ser på den igen….kort historie lang; det gentager sig 3 gange – og hver gang bliver det hoppende område flytter lidt til 1800-2100 – og igen til 1500-1800. Efter alverdens domme over bilen, ender det med at de dømmer at det er plejlstængerne der var skæve (dette ville koste 30.000,-). Her vælger jeg så at stoppe vores ”samarbejde” omkring bilen. Selv som meget lidt mekaniker/motor-kyndig, vidste jeg det i hvert fald ikke her problemet skulle findes.

Jeg havde hele tiden haft en mistanke til at det var noget med dyserne der ikke var indstillet korrekt. Dem vidste jeg de havde rørt ved i forbindelse med eftersynet.

Vi fik Volvo i Odense til at se på bilen – og de sendte os videre til Bosch Dieselservice, hvor de rensede de to af dyserne. Og bilen kom til at køre markant bedre. Med en lille returnering ned til Bosch da den ene pakning ved den 3. ventil ikke var helt tæt.

Men selvom bilen lyder og kører bedre, er det stadig ikke det samme som da vi købte den. Når den er kold (i denne periode) lyder den som om den kun kører på tre af ventilerne.
Kan det passe at bilen måske lige skal køres igennem, efter den har været hos Bosch? En Falck-redder fortalte mig om noget væske med tilførte brændstoffet, når den havde fået pillet ved dyserne. Hvad kan det være? Og kan man købe det ved fx Volvo?

Er der nogen, der ud fra denne lange smøre, har en idé om hvorfor vores bil ikke kører og lyder ligeså glat, som da vi købte den, og i særdeleshed inden den var til det famøse eftersyn?

På forhånd mange tak!

Hej Jengo

Velkommen til Volvosnak.dk

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit beskrevne problem, men kan varmt anbefale dig at bruge LT Auto i Hørning, som er ret skarpe til volvoér.
Der er flere herinde der har brugt dem med succes, mig selv incl.

mvh. Carsten
Billede
Volvo V70 D5 Summum - 185hk -aut. 6 gear - 2007
Tidligere biler:
Volvo V70 - 170hk - 2002
VW Passat variant 1.8T - 2005
VW Passat variant 1.8 - 1998
VW Golf 1.8 - 1995
VW Golf 1.8 - 1990
VW Golf GTI - 1980
Brugeravatar
Caball
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf gälleryd » man feb 16, 2015 15:39 pm

Jeg vil bare lige oplyse dig, at det er en ford-motor der ligger i bilen(2.0d), så hvis din mekaniker ikke kan finde ud af det, så ved ford det....
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Jengo » man feb 16, 2015 15:50 pm

Caball skrev:
Jengo skrev:Hej Volvo-Forum.

På forhånd mange tak!

Hej Jengo

Velkommen til Volvosnak.dk

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit beskrevne problem, men kan varmt anbefale dig at bruge LT Auto i Hørning, som er ret skarpe til volvoér.
Der er flere herinde der har brugt dem med succes, mig selv incl.

mvh. Carsten

Ironisk nok bor vi i Hørning, og benytter som regel LT Auto. Dog har han ikke fået lov at røre ved Volvoen....endnu.
Heja Sverige!

[V50 2.0 D Kinetic, '08]
Jengo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Jengo » man feb 16, 2015 15:53 pm

Anders_H skrev:Ved intet om diesel, men kunne godt tænke mig at kende navnet på værkstedet.

Jeg har valgt at undlade at nævne dem med navns nævnelse, da vi ikke just skiltes som venner ;-)
Og min mening med det her er egentlig ikke at tilsvine værkstedet, selv om jeg er svært træt af dem og hele scenariet.

Til gengæld var de faktisk rigtig dygtige til at udbedre skaderne og lakarbejdet, som var den egentlige grund at vi kom 
Heja Sverige!

[V50 2.0 D Kinetic, '08]
Jengo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Anders_H » man feb 16, 2015 16:11 pm

Arbejder selv i Århus N og får min bil lavet der. Ville bare gerne have forsikring om, at jeg ike vælger et 'gætte-værksted', hvor man gætter sig til tingene, og der kun er en til at betale deres gætteri.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Vildebrix » ons feb 18, 2015 20:25 pm

Hejsa
Er også ny her
Tænkte bare som Ford mek.
Har de opdateret ecu skal men taste kaliberings nummere på dysser ind i ecu igen, for ellers går og lyder den som en gammel VW golf 1,6d
:D
Mvh Morten
-------------------------
XC70 II D5 185 AWD 2007
Cabby 650 FT double 2010
Vildebrix
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Jengo » man mar 02, 2015 15:35 pm

Vildebrix skrev:Hejsa
Er også ny her
Tænkte bare som Ford mek.
Har de opdateret ecu skal men taste kaliberings nummere på dysser ind i ecu igen, for ellers går og lyder den som en gammel VW golf 1,6d
:D

Det kunne sagtens lyde plausibelt, da motoren mest af alt minder mig om barndomsbilen 760 GLE Turbo Diesel :-)....men ville Bosch ikke gøre dette pr. automatik fx?

Er det noget man skal på værksted for at få klaret, eller kan man finde en Volvo-kender i nærområdet som vil kunne en sådan operation. Umiddelbart lyder det bare som noget information der skal opdateres i computeren?

/Jens
Heja Sverige!

[V50 2.0 D Kinetic, '08]
Jengo
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj