B20A: Er dette normalt?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20A: Er dette normalt?

Indlægaf herr_jensen » fre apr 04, 2008 21:53 pm

Hey alle

Jeg ligger og roder med min Valp som har en B20'er i bugen. Da jeg kiggede på den idag synes jeg den så temmelig fugtig ud. Er dette normalt?

Billede
Billede

Jeg har også en VW T3 Syncro (MV) og denne motor er knas tør så jeg synes det er lidt mærkeligt at B20'eren er så fugtig. Selvfølgelig er det en gammel svend men alligevel...

Hvis det ikke er normalt hvad kunne så evt. være galt?

Mange tak for jeres evt. svar.

MVH

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Amager/København

Fugtig B20

Indlægaf Klågem » lør apr 05, 2008 12:31 pm

2 ting kan være galt.
1) ventildækselpakningen er utæt (sæt en ny på. Koster ca 50 kr)
2) Din krumtapsudluftning er stoppet. (rens den godt og grundigt)

Og så tag og vask den motor. For så kan du se hvor olien kommer fra
8)

Udover dette er det meget "normalt" at en gl motor "sveder"
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf herr_jensen » lør apr 05, 2008 16:55 pm

Tak for dit svar Klågem.

Du har ret jeg burde vaske den men tror jeg venter til den er blevet told synet og alt det der... ; )

Jeg har ogsaa en T3 Syncro og den har jeg en rigtig fin Haynes bog til. Findes de ogsaa til B18/B20 serien af motorer?

Grunden til jeg sp0rger er fordi jeg ikke lige er klar over hvor 'krumtapsudluftningen' er paa denne motor.

Igen tak for dit svar.

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Krumtapsudluftningen

Indlægaf Klågem » lør apr 05, 2008 17:33 pm

Krumtapsudluftningen finder du på V-side af motoren.
Der sidder en slange på en oval/æggeformet dims. Slangen går op til dit indsugningsmanifold .
I den dims (kan skrues af) sidder der noget der ligner en grydesvamp. Den vasker du med petrolium/benzin/diesel/fortynder eller hvad du lige har der kan opløse olie.
Så renser du studsen som sidder på manifolden. Og oliepåfyldningsdækslet renser du også. Så skulle den gerne kunne lidt igen.
Husk på at det er en sejlivet motor sådan en B20
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » lør apr 05, 2008 23:08 pm

Jeg tror buddet med at din topdækselpakning er defekt, er det bedste bud. Der skal virkelig ikke meget til før motoren er sølet HELT ind i olie, hvis den er utæt!
Husk også at holde øje med oliestanden i motoren :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » man apr 07, 2008 15:19 pm

Der er mig bekendt ikke noget der hedder toldsyn længere.
Hvis du regner med at slippe billigere i afgift pga. oliesvineri på motoren er du helt galt på den.
Jeg regner med din Valp er vateran. For Skat udregner afgiften fra bilens pris uden afgift fra da den var ny. Og standen har slet intet at sige længere. Ikke som før 1. april 2006, hvor et vrag var billigere i afgift end en tip top bil.
Så skift du bare den pakning i topdæklset.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf herr_jensen » man apr 07, 2008 15:56 pm

VolvoSport skrev:Der er mig bekendt ikke noget der hedder toldsyn længere.
Hvis du regner med at slippe billigere i afgift pga. oliesvineri på motoren er du helt galt på den.
Jeg regner med din Valp er vateran. For Skat udregner afgiften fra bilens pris uden afgift fra da den var ny. Og standen har slet intet at sige længere. Ikke som før 1. april 2006, hvor et vrag var billigere i afgift end en tip top bil.
Så skift du bare den pakning i topdæklset.

Hej VolvoSport og tak for dit reply

Det er ganske korrekt det ikke hedder 'Toldsyn' mere men 'Registreringsafgift'. Jeg synes egentlig det gamle navn var meget mere sigende så jeg har lidt uforvarende holdt ved det. Beklager begrebsforvirringen.
Din antagelse om ikke at slippe billigere 'pga. olie svineri' er delvis rigtigt: Får du sat dit motorkøretøj til 'Under Middel' i stand så ryger der 16% af den samlede pris. Jeg mente min kommentar som en reference til disse 16% - altså er det generelt en 'dårlig' ide at sætte sit køretøj i top stand før man skal til syn eftersom den vil fremstå pænere end den måske er. Jeg hev en VW T3 fra '91 hjem sidste år fra Tyskland og fik denne sat til 'Under Middel' mest af alt pga. kabinen så brugt ud (læs: beskidte og beskadigede sæder) så det har i hvert fald hjulpet mig i fortiden.
Selvfølgelig er jeg ikke så naiv at jeg tro der er 'mange penge at spare' ved ikke at gøre motoren ren - jeg har nu bare tænkt mig at hoved rengøre den osv. efter at pladerne er kommet på. Du har ganske ret at Valpen er veteran men dette har kun noget med vægtafgift og forsikring at gøre.

Jeg vil først og fremmest skifte olie på den. Det ser dog bare ud til at det filter jeg har købt er mindre i højden end det som sidder på? Det er da mærkeligt er det ikke?

: )

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Jeppe » man apr 07, 2008 16:50 pm

herr_jensen skrev:Du har ganske ret at Valpen er veteran men dette har kun noget med vægtafgift og forsikring at gøre.

Dette er ikke helt korrekt. Hvis der er tale om et historisk køretøj som er i original stand og over 35 år, kan man maksimalt komme til at betale 40% af afgiften da den var ny. For eksempel kan vi tage en Volvo 121 årg. 1970, hvor afgiften er 6405 kr..... hvilket betyder at standen er fuldstændig lige gyldig.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf herr_jensen » man apr 07, 2008 20:47 pm

Jeppe skrev:..... hvilket betyder at standen er fuldstændig lige gyldig.

40% er da bedre en 16% saa det er da gode nyhedder : ). Jeg har talt med Skat hele 3 gange og de har oplyst mig at der vil forekomme prisnedslag hvis bilen er i skrammel stand.

Naa - nok om det. Jeg lover at undlade at g0re mig klog paa dette i fremtiden ; ).

Jeg ville stadig godt h0re om der er nogen som har erfaring med olie filtre som er mindre end originalerne...

Det gamle...
Billede

Det nye som er lidt kortere i det. De har dog samme diameter saa vidt jeg lige kan se.
Billede

Mange tak

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Jeppe » man apr 07, 2008 21:26 pm

herr_jensen skrev:Jeg ville stadig godt h0re om der er nogen som har erfaring med olie filtre som er mindre end originalerne...

Nu kan jeg ikke se om det er et Mahle filter.... det kender jeg ikke noget til. Men fik engang et par filter som lignede, men hed FH filter (så vidt jeg husker)
Disse filter mistede olien når motoren havde været slukket længere end ca. ½ time. Måske var jeg bare uheldig. Men er ikke rart at se at motoren er lang tid om at bygge olietryk op (5-15 sekunder) - så skiftede ret hurtig til original filter igen:)

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » man apr 07, 2008 21:52 pm

Et originalt filter koster 50 kr. Kan ikke se nogen grund til at vælge andet?

www.spare-parts.dk
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf herr_jensen » man apr 07, 2008 23:16 pm

Ingemann skrev:Et originalt filter koster 50 kr. Kan ikke se nogen grund til at vælge andet?

www.spare-parts.dk

Enig enig. K0bte det nye filter hos Mekonomen og troede egentlig at de havde check paa grejet... Han slog B20 op for mig og skridtede taktfast ud paa lageret og hentede dette til mig. Eftersom jeg jo er Volvo nybegynder var jeg ikke klar over om der ogsaa bliver brugt Mahle her (det er det foretrukkende maerke blandt VW T3'ere som jeg kommer fra).

Jeg pr0ver sgu at saette det paa. Det kan vel ikke gaa vaerre en helt galt (er der nogen som har en extra B20'er liggende? ; ) ).

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf herr_jensen » man apr 14, 2008 23:44 pm

Jeppe skrev:
herr_jensen skrev:Du har ganske ret at Valpen er veteran men dette har kun noget med vægtafgift og forsikring at gøre.

Dette er ikke helt korrekt. Hvis der er tale om et historisk køretøj som er i original stand og over 35 år, kan man maksimalt komme til at betale 40% af afgiften da den var ny. For eksempel kan vi tage en Volvo 121 årg. 1970, hvor afgiften er 6405 kr..... hvilket betyder at standen er fuldstændig lige gyldig.

Mvh

Jeppe

Right on! Jeg var til syn idag med Valpen og du har ganske ret at hvis bilen er over 35aar saa hedder det bare 40% istedet for over/under/middel stand.

Tak for din indsigt : ).

- Jensen

PS: Jeg skulle skifte bremser0r men ellers var den i orden. Det er fa'me godt klaret af saa gammel en bil! Den er fra '63.
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj