V70 2.4T dump ventil

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2.4T dump ventil

Indlægaf michaels » tors aug 27, 2015 7:53 am

Hej forum.

Min V70 2.4T aut. - 2001 kører underligt.
Den vil ikke altid trække ved igangsætning eller nedgearing. Når jeg så træder lidt mere til, så kommer den ellers afsted, men det giver en on/off kørsel og er stærkt irriterende.
Den kører med Stage1 fra BSR, og er mere udtalt med det end uden.
En kammerat som roder med VW med turbo, nævner at det kan skyldes min dump ventil.
Når jeg så søger på nettet omkring dette, får jeg lidt varierende resultat. Nogle siger den sidder indbygget i turbo og derfor ikke bare er til at skifte, medens andre nævner forskellige kits til ombygning af dette.
Min kammerat har en liggende med 25 mm studs, som han siger er det mest normale at bruge, med mindre man leger med 400-600 hk som han selv gør i sin Golf..
Kan nævne at motoren står perfekt i tomgang og at jeg ikke umiddelbart mærker noget, så længe den skal arbejde. Eks. hvis jeg har campingvognen hægtet på. Det er "kun" ved igangsætning, nedgearing og ved mellemgas, hvor man kun lige giver gas til at holde den aktuelle fart, men der er dage hvor det er mere udtalt end andre dage.
Jeg får ingen fejl med Vida, ud over gyllesniffer og alarmsysten (hornet), så jeg er på herrens mark her. Jeg har ikke mønter til bare at skifte dele ud fra en ende af, så hvis det er muligt at pejle ind i retning af hvad der er mest sandsynligt, ville det jo være bedst.
Min kammerat spørger om ikke det er muligt at aflæse live information med Vida, så man kan se hvor meget ladetryk der er og ved hvilke omdrejninger det foregår, men det er jeg ikke bekendt med man kan.
En del har været adskilt i forbindelse med udskiftning af klimakompressor og pcv-system. Jeg har skiftet TCV og LMM til originale, samt det stykke trykslange der sidder ovenpå turbo til trykrøret der går over motoren. Tændrør har kørt ca. 4000 km og er originale Volvo. Der er også skiftet en enkelt tændspole, ligeledes original. Motorolien er Castrol 5-30 og har kørt 7-8000 km.
Gearkassen er blevet gennemskyllet og nulstillet, også for ca. 4000 km siden ved Autohuset i Espergærde. De nævnte intet om defekter ved denne.
Ved bykørsel kører den mellem 7 og 7,5 km/l som vel er hvad man kan forvente.
Hvis noget kræver hands on for at kunne give bedre svar, er jeg indstillet på at køre efter dette og vil naturligvis kompensere for brugt tid :-)
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 2300 S

Re: V70 2.4T dump ventil

Indlægaf gunsmoke » tors aug 27, 2015 11:21 am

Hej Michael
Et svar på en lille del af dit spørgsmål. Du kan godt sætte Vida op til at samle live data op fra bilen.
Dette gøres med pc'en tilsluttet under kørslen, selve bilens system kan ikke optage og lagre disse.

I Vida finder du det under Diagnostics, Vehicle Communication. Du vælger de parametre du vil have vist grafisk fra de enkelte moduler.
Hvis du ikke er helt skarp på dette så tag en kammarat med når du kører. At rode med dette alene under kørslen er værre end at tale i håndholdt mobiltelefon :shock:
gunsmoke

Indlægaf søren 2,4T » tors aug 27, 2015 11:34 am

michaels skrev:Hej forum.

Min V70 2.4T aut. - 2001 kører underligt.
Den vil ikke altid trække ved igangsætning eller nedgearing. Når jeg så træder lidt mere til, så kommer den ellers afsted, men det giver en on/off kørsel og er stærkt irriterende.
Den kører med Stage1 fra BSR, og er mere udtalt med det end uden.
En kammerat som roder med VW med turbo, nævner at det kan skyldes min dump ventil.
Når jeg så søger på nettet omkring dette, får jeg lidt varierende resultat. Nogle siger den sidder indbygget i turbo og derfor ikke bare er til at skifte, medens andre nævner forskellige kits til ombygning af dette.
Min kammerat har en liggende med 25 mm studs, som han siger er det mest normale at bruge, med mindre man leger med 400-600 hk som han selv gør i sin Golf..
Kan nævne at motoren står perfekt i tomgang og at jeg ikke umiddelbart mærker noget, så længe den skal arbejde. Eks. hvis jeg har campingvognen hægtet på. Det er "kun" ved igangsætning, nedgearing og ved mellemgas, hvor man kun lige giver gas til at holde den aktuelle fart, men der er dage hvor det er mere udtalt end andre dage.
Jeg får ingen fejl med Vida, ud over gyllesniffer og alarmsysten (hornet), så jeg er på herrens mark her. Jeg har ikke mønter til bare at skifte dele ud fra en ende af, så hvis det er muligt at pejle ind i retning af hvad der er mest sandsynligt, ville det jo være bedst.
Min kammerat spørger om ikke det er muligt at aflæse live information med Vida, så man kan se hvor meget ladetryk der er og ved hvilke omdrejninger det foregår, men det er jeg ikke bekendt med man kan.
En del har været adskilt i forbindelse med udskiftning af klimakompressor og pcv-system. Jeg har skiftet TCV og LMM til originale, samt det stykke trykslange der sidder ovenpå turbo til trykrøret der går over motoren. Tændrør har kørt ca. 4000 km og er originale Volvo. Der er også skiftet en enkelt tændspole, ligeledes original. Motorolien er Castrol 5-30 og har kørt 7-8000 km.
Gearkassen er blevet gennemskyllet og nulstillet, også for ca. 4000 km siden ved Autohuset i Espergærde. De nævnte intet om defekter ved denne.
Ved bykørsel kører den mellem 7 og 7,5 km/l som vel er hvad man kan forvente.
Hvis noget kræver hands on for at kunne give bedre svar, er jeg indstillet på at køre efter dette og vil naturligvis kompensere for brugt tid :-)

Hvad med dit gasspjæld?
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michaels » tors aug 27, 2015 11:54 am

@gunsmoke.
Tak for info, jeg tager en kammerat med ud og prøver det af :-)

@søren2.4T
Jeg er bekendt med gasspjældet og dets fejl, men tænker at hvert indlæg jeg har læst omkring dette, beskriver at bilen står dårligt i tomgang og det gør min ikke.
Jeg fik selve spjældet renset da jeg alligevel havde manifolden af ved skift af pcv og klimakompressor.
Dog kan jeg jo se at det nok ligger mellem 1500 og 2500 rpm de mest irriterende udfald er, og det er vel mest der spjældet har stået gennem tiden.
Da det koster en hel del midler at skifte det ud, er det ikke lige mit ønske at starte der, men igen, det er heller ikke billigt at skifte alt andet end det :-)
Har set priser på ca 8000 til 12000 for skift af spjældet, ved ikke hvad et spjæld alene koster, men uanset hvad, skal den forbi Volvo og kodes til nyt spjæld.
Måske Tyskland eller Sverige er stedet det evt. skulle laves..
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf søren 2,4T » tors aug 27, 2015 12:38 pm

michaels skrev:@gunsmoke.
Tak for info, jeg tager en kammerat med ud og prøver det af :-)

@søren2.4T
Jeg er bekendt med gasspjældet og dets fejl, men tænker at hvert indlæg jeg har læst omkring dette, beskriver at bilen står dårligt i tomgang og det gør min ikke.
Jeg fik selve spjældet renset da jeg alligevel havde manifolden af ved skift af pcv og klimakompressor.
Dog kan jeg jo se at det nok ligger mellem 1500 og 2500 rpm de mest irriterende udfald er, og det er vel mest der spjældet har stået gennem tiden.
Da det koster en hel del midler at skifte det ud, er det ikke lige mit ønske at starte der, men igen, det er heller ikke billigt at skifte alt andet end det :-)
Har set priser på ca 8000 til 12000 for skift af spjældet, ved ikke hvad et spjæld alene koster, men uanset hvad, skal den forbi Volvo og kodes til nyt spjæld.
Måske Tyskland eller Sverige er stedet det evt. skulle laves..

Man kan vist lave en kalibrering i vida, har dog ingen anelse om hvordan. Er først ved træde de første spæde skridt i vida :D
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michaels » tors aug 27, 2015 13:21 pm

:-)

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men ellers kunne vi øve sammen :-)
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf søren 2,4T » tors aug 27, 2015 13:31 pm

michaels skrev::-)

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men ellers kunne vi øve sammen :-)

Bor i Horsens :D
2001 Volvo v70 t5
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michaels » tors aug 27, 2015 13:56 pm

:-)
Bliver nok en udfordring så :-)
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michaels » tors aug 27, 2015 14:00 pm

Har lige fået info om at det måske kan være kølevæsketemperatur-sensor der død. Hvis ikke den måler korrekt temp, skulle det kunne give samme symptomer.
Har fået nogle værdier som der kan måles, men mangler at vide hvordan jeg skal måle det. Altså om man skal stikke målepinde i ledningen eller om der er en metode.
Ved 20 grader skal den måle 1,5 til 1,7 Volt og ved 90 grader 0,2 til 0,3 Volt.
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michaels » fre aug 28, 2015 10:18 am

Jeg fik i går målt på føleren ved 90 grader. Den lå mellem 0,34 V og 0,82 V. Dvs at den ikke stod på en konstant spænding, selvom blæseren netop havde kørt, ej heller 5 min efter.
Køber en ny i dag og ser hvad der så sker. Det er ikke den dyreste stump at skifte, så jeg tager chancen :-)
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michaels » tirs sep 01, 2015 9:54 am

Hej igen.
Jeg har i dag modtaget en ny føler og vil skifte den en af de næste dage.
Jeg forventer der skal tappes lidt kølevæske af systemet, men nu i tvivl om hvilken slags der skal på.
Jeg har søgt her på forum og er ikke blevet mere klog af det.
Jeg er ikke sikker på om min motor er lavet af alu eller støbejern eller om det er en blanding.
Så hvilken type, grøn, rød eller?
Håber i kan hjælpe med dette, da jeg er bekendt med det ikke er ligegyldig hvad jeg vælger :-)
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf gunsmoke » tirs sep 01, 2015 10:43 am

Hej Michael
Jeg ville anvende Volvos orginale grønne kølervæske.
gunsmoke

Indlægaf Claus » tirs sep 01, 2015 23:59 pm

Hej Michael.
Dump ventilen er indbygget i turboen men 3 gangs ventilen som styre den kan være defekt.
Min er defekt og gør det samme som din.
Jeg har bestilt en ny og forstærket model af ventilen, afventer dog stadig på den kommer hjem.

viewtopic.php?f=3&t=12557
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf michaels » ons sep 02, 2015 8:03 am

Hej Claus.

Jeg skiftede den ventil til ny original da jeg fik skyllet gearkassen. Det er ærgrer mig jeg kan læse der findes en bedre model, men jeg vil lige skifte den her temp føler og se om det ændrer på sagen.
I et andet Volvo forum på facebook, er der andre som siger netop den temp føler har været skyld i samme symptom.
I mit tilfælde kan det selvfølgelig være en kombi af flere ting.
Der skal efterhånden noget til at overraske mig. Det har ikke været uden sværdslag at overtage denne Volvo :-)
Mvh
Michael

michaels
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Peter_C » ons sep 02, 2015 11:46 am

Så hvilken type, grøn, rød eller?
Håber i kan hjælpe med dette, da jeg er bekendt med det ikke er ligegyldig hvad jeg vælger :-)

Hvad farve er der på nu ?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland