Min V70 2.4T aut. - 2001 kører underligt.
Den vil ikke altid trække ved igangsætning eller nedgearing. Når jeg så træder lidt mere til, så kommer den ellers afsted, men det giver en on/off kørsel og er stærkt irriterende.
Den kører med Stage1 fra BSR, og er mere udtalt med det end uden.
En kammerat som roder med VW med turbo, nævner at det kan skyldes min dump ventil.
Når jeg så søger på nettet omkring dette, får jeg lidt varierende resultat. Nogle siger den sidder indbygget i turbo og derfor ikke bare er til at skifte, medens andre nævner forskellige kits til ombygning af dette.
Min kammerat har en liggende med 25 mm studs, som han siger er det mest normale at bruge, med mindre man leger med 400-600 hk som han selv gør i sin Golf..
Kan nævne at motoren står perfekt i tomgang og at jeg ikke umiddelbart mærker noget, så længe den skal arbejde. Eks. hvis jeg har campingvognen hægtet på. Det er "kun" ved igangsætning, nedgearing og ved mellemgas, hvor man kun lige giver gas til at holde den aktuelle fart, men der er dage hvor det er mere udtalt end andre dage.
Jeg får ingen fejl med Vida, ud over gyllesniffer og alarmsysten (hornet), så jeg er på herrens mark her. Jeg har ikke mønter til bare at skifte dele ud fra en ende af, så hvis det er muligt at pejle ind i retning af hvad der er mest sandsynligt, ville det jo være bedst.
Min kammerat spørger om ikke det er muligt at aflæse live information med Vida, så man kan se hvor meget ladetryk der er og ved hvilke omdrejninger det foregår, men det er jeg ikke bekendt med man kan.
En del har været adskilt i forbindelse med udskiftning af klimakompressor og pcv-system. Jeg har skiftet TCV og LMM til originale, samt det stykke trykslange der sidder ovenpå turbo til trykrøret der går over motoren. Tændrør har kørt ca. 4000 km og er originale Volvo. Der er også skiftet en enkelt tændspole, ligeledes original. Motorolien er Castrol 5-30 og har kørt 7-8000 km.
Gearkassen er blevet gennemskyllet og nulstillet, også for ca. 4000 km siden ved Autohuset i Espergærde. De nævnte intet om defekter ved denne.
Ved bykørsel kører den mellem 7 og 7,5 km/l som vel er hvad man kan forvente.
Hvis noget kræver hands on for at kunne give bedre svar, er jeg indstillet på at køre efter dette og vil naturligvis kompensere for brugt tid