Måling af forurening, service af Volvo 850 T5R på Fyn.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Måling af forurening, service af Volvo 850 T5R på Fyn.

Indlægaf PBJensen » man maj 14, 2012 22:03 pm

Hej

Hvor kører jeg hen og får målt forurening og en diagnose på bilen her på Fyn. Jeg er godt klar over at Volvo kan den slags, men det er et alternativt, godt og billigere værksted eller privat jeg søger.
Jeg har været til syn og fik at vide den forurenede for meget både ved tomgang og højere omdrejninger ( 4000 )
Synes også den bruger lidt mere benzin end sædvanligt. Bilen er ikke længere orginal, er tunet hos Autotech i Sverige. Forurening har i følge tidligere ejer ikke været noget problem, bilen kører normalt mellem 8 - 12 km/l, men er lige nu i den lave ende af skalaen.

MVH. Preben
PBJensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Måling af forurening, service af Volvo 850 T5R på Fyn.

Indlægaf Volvomule » man maj 14, 2012 22:40 pm

Hej
Du kan prøve dækgaragen i Rudkøbing det er ikke helt på fyn men han er billig, og han kender volvo´er
Hilsen
Martin
850 2.5 T st 1996
Brugeravatar
Volvomule
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 5750 Ringe

Indlægaf Pede66 » tirs maj 15, 2012 7:16 am

Er der ingen lysende motorlampe?
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Esben » tirs maj 15, 2012 8:56 am

Du kan prøve tommys auto i Vester Skerninge (Jens)http://tommysauto.dk/5106.cms

Han passer min V70 I, og jeg har ikke noget at udsætte på hans arbejde eller pris.

Esben
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 5750 Ringe

Indlægaf chrjen » tirs maj 15, 2012 21:47 pm

Temp. Føler kan være defekt, således den blander for fed en blanding.
Prøv evt. En anden styrboks - jeg tror også det kan være autotech chippen som blander fedt.
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf PBJensen » ons maj 16, 2012 7:19 am

Takker for svar og anbefalinger. Jeg kommer nok ikke videre uden en mekaniker der ved noget om det. Tænkte selv på at den jo sikkert var sat fed op af Autotech, men den har jo ikke forurenet i de tidligere par syn med samme opsætning. Kom gerne med flere anbefalinger, jeg kører den til mekaniker i næste uge.

Preben
PBJensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf PBJensen » søn jun 17, 2012 11:21 am

Lidt update herfra.

Problemerne gik tilsyneladende i sig selv i første omgang og jeg har indtil i går kørt uden nogen åbenlyse fejl. Ringede dog til en mekaniker i sidste uge for at få en fejludlæsning og en forureningstest, men han må åbenbart ikke være interesseret i flere kunder i butikken, for ringede tilbage som aftalt for at få tid gjorde han ikke !

Nå men i går kom der så for alvor fejl, for på en køretur bemærkede jeg først at temperaturmåleren ikke flyttede sig overhovedet, selv om bilen og motoren blev normalt varm. Pludselig kom der gang i temperaturmåleren og i løbet af få sekunder viste den normal drifttemperatur ca. midt i feltet. Dette varede dog kun et halvt minut, så faldt temperaturmåleren helt ned igen og bilen begyndte at gå meget højt i tomgang ( ca. 4000 omd/min ). Jeg valgte at køre videre i første omgang, da fejlen jo før har været der og gik i sig selv kort tid efter, men det gjorde den ikke denne gang. Bilen kørte omkring 100 km/t i 5.gear uden jeg rørte speederen og fortsatte med at stå på omkring 4000 omd. i tomgang. Efter 10 kilometer kørte jeg ind til siden og slukkede bilen, herefter kunne jeg ikke starte den igen. Jeg ventede i godt stykke tid og lod den køle meget af, prøvede at afmontere og montere polerne ved batteriet for at om det gjorde nogen forskel, det gjorde det ikke.
Så kom autohjælp og skulle hente mig og han havde heller ingen ide om hvad det kunne være. Jeg prøvede at starte igen og den ville ikke, men så trådte jeg speederen i bund samtidig med og den kom langsomt igang og gik normalt i tomgang. Vi blev enige om jeg lige skulle køre en lille tur for at se om den kunne holde sig igang, det kunne den godt, men problemet med den meget høje tomgang kom under 1 min. efter igen. Jeg valgte selv at køre de 15 km hjem igen og hjem kom jeg, men hele turen kørte bilen nærmest af sig selv. Motorlampen lyser også nu. Træder jeg lidt hårdere på speederen sætter den ud og vil ikke rigtig trække normalt.

Jeg læste en del her på forummet efterfølgende og sammen med de råd jeg allerede har fået af jer tænker jeg:

- Min temperaturføler må være defekt, men kan det virkelig få bilen til at opføre sig sådan ?
- Har også mistanke om at min luftmassemåler kan være defekt, men kan den give sådanne problemer.
- Kan det være en fejl på chip ( autotech ) og styreboks ? men hvorfor skulle min temperaturmåler så ikke vise udslag.
- Kan det være andre følere, som er defekte ?, jeg læste også om et kulfiltersystem, som kunne skabe problemer.
- Jeg har tjekket for fejl på slanger og rør og har indtil videre ikke fundet noget her, så tvivler på at problemet skyldes det.

Bilen skal selvfølgelig på værksted nu, men jeg har det rigtig godt med at have en ide om hvad problemet kan være i forvejen, da værksteder også kan tage fejl og bruge lang tid på fejlsøgning og det vil jeg jo gerne undgå. Nogen som nogensinde har haft det her problem ?

På forhånd tak endnu engang.

Preben
PBJensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf PBJensen » lør jun 23, 2012 0:17 am

I dag skiftede jeg selv temperatur sensor og satte også en ny termostat i og det ser ud til at have løst problemet, alt virker som det skal igen :-)
Der er dog stadig lys i motorlampen, men jeg håber og tror det er fordi den har kørt med alt for fed blanding og derfor lige skal registrere at blandingen er i orden igen.
Eller er det sådan at man skal nulstille motorlampen ligesom servicelampen, når problemet er løst ?

Alternativt er der opstået andre problemer med en lamdasonde eller katalysatoren i kølvandet på den defekte temperatur sensor, men det håber jeg ikke. Nu kører jeg en god lang tur en af dagene og så må jeg se om den stadig lyser i motorlampen.

Så hermed er videregivet en erfaring i at en defekt temperaturføler kan få bilen til at opføre sig meget mærkeligt med meget høj tomgang, øget benzinforbrug og udsæt ved acceleration.
Jeg følger op med en endelig konklusion en af dagene.

Preben
PBJensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Pede66 » lør jun 23, 2012 9:30 am

Du skal få aflæst koden og så få den slettet bagefter.
Så er du klogere og har ren røv at trutte i hvis en skulle komme igen.
Det er altid noget lort hvis der ligger gamle koder og spøger

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj