af PBJensen » søn jun 17, 2012 11:21 am
Lidt update herfra.
Problemerne gik tilsyneladende i sig selv i første omgang og jeg har indtil i går kørt uden nogen åbenlyse fejl. Ringede dog til en mekaniker i sidste uge for at få en fejludlæsning og en forureningstest, men han må åbenbart ikke være interesseret i flere kunder i butikken, for ringede tilbage som aftalt for at få tid gjorde han ikke !
Nå men i går kom der så for alvor fejl, for på en køretur bemærkede jeg først at temperaturmåleren ikke flyttede sig overhovedet, selv om bilen og motoren blev normalt varm. Pludselig kom der gang i temperaturmåleren og i løbet af få sekunder viste den normal drifttemperatur ca. midt i feltet. Dette varede dog kun et halvt minut, så faldt temperaturmåleren helt ned igen og bilen begyndte at gå meget højt i tomgang ( ca. 4000 omd/min ). Jeg valgte at køre videre i første omgang, da fejlen jo før har været der og gik i sig selv kort tid efter, men det gjorde den ikke denne gang. Bilen kørte omkring 100 km/t i 5.gear uden jeg rørte speederen og fortsatte med at stå på omkring 4000 omd. i tomgang. Efter 10 kilometer kørte jeg ind til siden og slukkede bilen, herefter kunne jeg ikke starte den igen. Jeg ventede i godt stykke tid og lod den køle meget af, prøvede at afmontere og montere polerne ved batteriet for at om det gjorde nogen forskel, det gjorde det ikke.
Så kom autohjælp og skulle hente mig og han havde heller ingen ide om hvad det kunne være. Jeg prøvede at starte igen og den ville ikke, men så trådte jeg speederen i bund samtidig med og den kom langsomt igang og gik normalt i tomgang. Vi blev enige om jeg lige skulle køre en lille tur for at se om den kunne holde sig igang, det kunne den godt, men problemet med den meget høje tomgang kom under 1 min. efter igen. Jeg valgte selv at køre de 15 km hjem igen og hjem kom jeg, men hele turen kørte bilen nærmest af sig selv. Motorlampen lyser også nu. Træder jeg lidt hårdere på speederen sætter den ud og vil ikke rigtig trække normalt.
Jeg læste en del her på forummet efterfølgende og sammen med de råd jeg allerede har fået af jer tænker jeg:
- Min temperaturføler må være defekt, men kan det virkelig få bilen til at opføre sig sådan ?
- Har også mistanke om at min luftmassemåler kan være defekt, men kan den give sådanne problemer.
- Kan det være en fejl på chip ( autotech ) og styreboks ? men hvorfor skulle min temperaturmåler så ikke vise udslag.
- Kan det være andre følere, som er defekte ?, jeg læste også om et kulfiltersystem, som kunne skabe problemer.
- Jeg har tjekket for fejl på slanger og rør og har indtil videre ikke fundet noget her, så tvivler på at problemet skyldes det.
Bilen skal selvfølgelig på værksted nu, men jeg har det rigtig godt med at have en ide om hvad problemet kan være i forvejen, da værksteder også kan tage fejl og bruge lang tid på fejlsøgning og det vil jeg jo gerne undgå. Nogen som nogensinde har haft det her problem ?
På forhånd tak endnu engang.
Preben