Økonomi i en tunet B20'er?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Økonomi i en tunet B20'er?

Indlægaf VolvoSport » tirs apr 28, 2009 19:07 pm

Ja okay. Så kan det jo ikke være der fejlen ligger. Jeg troede du kørte med elektisk benzinpumpe, som mange bruger. Men en frisk mekanisk benzinpumpe kan også sagtens leverer nok benzin til selv en grovtunet B20, som vel at mærke ikke bruges til motorsport.
Jeg har selv kørt med B18 boret til B20 størrelse med portet og planslebet topstykke med standard størrelse ventiler fra B20 årgang 1974 altså 44/35. Motoren var vægtjusteret og alt var afbalanceret. Den var monteret med 2x45 mm Dellorto. Den ydede 144 hk og knapt 190 Nm målt og justeret på rullefelt hos Kurt Mejer. Jeg prøvede for sjov at montere en alm. fast kølervinge. Den "æder" 7 hk.

Ved alm. landevejskørsel med let speederfod kørte bilen (Amazon) omkring 11 km/l. Men bare nogle enkelte kraftige accelerationer kunne nemt bringe den ned omkring 7 km/l. En ting der har meget stor indflydelse på benzinforbruget er brug af accelerationspumpen. Hvis speederen trykkes hurtigt i bund sprøjtes der en ret stor mængde benzin direkte ind i indsugningen efter veturien. Det ses meget tydeligt, hvis du afmonterer en karburator med benzin i svømmerhuset og aktiverer spjældakslen. Og holder man og gasser voldsomt op forøges benzinforbruget betragteligt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » tirs apr 28, 2009 19:24 pm

Jeg har startet en tråd magen til denne på HMS.dk (Historisk Motorsport), og der var en mand, som gav mig et setup, som han sagde jeg skulle forsøge. Setup'et var baseret på en standard B20E motor fra 74, altså magen til min bare med K-knast i stedet for D-knast. Den var lavet til at effekten skulle ligge lavt i omdrejningsregistret - altså han havde kun en 32mm venturi i. Max effekten lå ved 5000 omdrejninger.
136 hk havde den, og masser af moment til at trække hans 1500kg tunge campingvogn rundt i landet og en ganske pæn økonomi. Hvad den præcist var, ved jeg ikke.
Jeg har også elektronisk blæser i min - for jeg har også hørt at vingen skulle "æde" 5-8 hk.. Derudover, er der også det sikkerhedsmæssige perspektiv. Jeg gider ikke have kappet en finger af!

Hans setup var som følger:
Venturi 32mm
Luft dysse/air corrector 160
Blanderør F15
Hoveddysse 125
Tomgangs dysse 0.50F8

Mit setup er:
Venturi: 36mm
Air corrector: 200
Blanderør/emulsion tube: F16
Hoved dysse:/main jet 140
idle jet: 55f8

Jeg har tænkt mig at prøve hans setup af. Jeg har hverken tænkt mig at skulle køre ræs med bilen eller andet. Det rækker økonomien slet ikke til. Jeg vil bare have en hyggelig cruiser, som har et snert af Voldsom Volvo og race, og det tror hans setup kunne give mig (samt at få køreglæden tilbage..)

Jeg må indrømme, at jeg har overvejet at gå helt tilbage til en B20A, bare fordi jeg ikke magtede at skulle tanke hele tiden. Det var ikke lige den motivation jeg behøvede efter at have gået og skruet på bilen i 2 år.
Alligevel vil jeg være ked af at blive nødt til det. Der er ikke meget, som slår lyden fra Weber-kaburatorne.

Det du snakker om med accelerationspumpen, er også noget jeg har tænkt på. Jeg kom til at dreje spjælene, da jeg havde taget kaburatorerne af, og jeg blev meget overrasket da der rent faktisk stod en stråle ud!

Det kan godt være, at jeg skal ændre min kørestil lidt. Jeg har en tendens til at "massere" rimeligt meget på speederen, når jeg kobler til. Det er måske heller ikke så smart for økonomien.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Klågem » tirs apr 28, 2009 19:52 pm

Du snakker om at evt. sætte den alm. karburator på igen pga. økonomien. Hvad med at sætte indsprøjtningsanlæget på motoren igen.(jeg går ud fra at du ikkehar smidt det ud) Det er ikke den store videnskab. Dog kræver det at du får en højtrykspumpe til benzinen på. (den er til at finde på næsten alle huggerpladser og du kan sagtens bruge den fra en 240 serien med sprøjt (tidlige modeller))
Med sprøjt vil du have en fornuftig benzinøkonomi samt kraftoverskud til det næste lyskryds. Med speciel luftfilter kan den også brøle lidt.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf VolvoSport » tirs apr 28, 2009 20:21 pm

Ja lyden fra tragtene på et sæt dobblete karburatorer er, efter min mening, den fedeste lyde en motor kan give fra sig. Men lyden koster dyrt, hvis man vil høre den hele tiden. Den stille og rolige buldren ved lav fart er heller ikke så ringe endda og slet ikke så dyr som brølene.
Ombygning til indsprøjtning, synes jeg, er en skam. For ved det rigtige setup, vil du sagtens kunne få en bedre benzinøkonomi med karburatorerne. Dog bestemmer højre fod også en stor rolle, men det skal motoren jo ikke have skyld for :wink:

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » tirs apr 28, 2009 21:46 pm

Nej, jeg har ikke smidt indsprøjtningsanlæget ud - jeg har til gengæld solgt det til den kære Rasmus Brynk herinde fra. Han ville prøve at samle en E-motor sammen til hans Amazon. Jeg synes personligt heller ikke at indsprøjtning er værd at foretrække. En B20'er skal have kaburator - basta :)

Skulle der være indsprøjtning i min bil, skal den også have turbo og have en anden motor. En B230FT eller måske en 5-cyllindret. Men det er først langt ude i fremtiden!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Eg » ons apr 29, 2009 20:34 pm

Har lige målt min idag.
Det blev til 10,67 Km/l med en standard b20a og ca halvdelen er bykørsel, resten motorvej med 110

MvH Eg
Eg
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » ons apr 29, 2009 21:23 pm

Det er meget pænt! Det gik min også ca før jeg begyndte at pille :)
Jeg har en meget kraftig fornemmelse af at den sniger sig op på 6 km/l efter jeg har justeret flyderne i svømmerhuset. Men nu ser vi!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Klågem » lør maj 02, 2009 20:15 pm

Klågem skrev:
Hmm. 2 gennemgangspotter..... Hvad med et modtryk så bilen kan trække. En sugemotor har brug for en modstandspotte. Hvor en turbomotor har mere gavn af gennemgangspotter.
Som jeg ser det har du lavet en bil der brøler mere end den kører.
Det kan være at du har svaret for din dårlige benzinøkonomi der Ingemann
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Morten VJ » søn maj 03, 2009 8:06 am

Klågem skrev:Klågem skrev:
Hmm. 2 gennemgangspotter..... Hvad med et modtryk så bilen kan trække. En sugemotor har brug for en modstandspotte. Hvor en turbomotor har mere gavn af gennemgangspotter.
Som jeg ser det har du lavet en bil der brøler mere end den kører.
Det kan være at du har svaret for din dårlige benzinøkonomi der Ingemann

Hvorfor mener du at en sugemotor har behov for tryk i udstødningen??
Det eneste det gør er at der bliver flere ikke brændbare gasser tilbage i forbrændingskammeret.
Hvilket gør at effekten formindskes.

Det ideelle system dæmper lyden uden nogen form for trykstigninger.

Den dårlige økonomi stammer nok mere fra at der er smækket 2 vilkårlige karburatorer på.
Som man ikke ved hvad er dyset ind til, og aldrig har fået kontrolleret om de giver den korrekte mængde benzin.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Morten VJ » søn maj 03, 2009 8:29 am

Ingemand
Prøv at downloade denne bog, den giver nogle tips.

http://rs106.rapidshare.com/files/12289 ... Manual.pdf

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » søn maj 03, 2009 13:05 pm

Morten VJ skrev:
Hvorfor mener du at en sugemotor har behov for tryk i udstødningen??
Det eneste det gør er at der bliver flere ikke brændbare gasser tilbage i forbrændingskammeret.
Hvilket gør at effekten formindskes.

Som du selv skriver at effekten formindskes.... = med dårlig benzinøkonomi da der skal trdes hårdere på speederen for at drive bilen frem. Prøv at køre uden udstødning.. Så vælter benzinen lige igennem og du kan ikke trække en stor campingvogn. Ok det larmer måske lidt for meget til at man gider køre til Italien med campingvognen...
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » søn maj 03, 2009 19:37 pm

Jeg tror ikke at det er der hagen ligger. Jeg tror Morten har ret i hans teori.

Jeg skal have anskaffet mig mindre venturier, hoveddyser, luftdyser og blanderør.
Det er vejen frem. Evt. også en k-knast har jeg fundet ud af, da en D-knast (som jeg kører med) ikke er ligeså god mht økonomi.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Kristian » tors maj 07, 2009 13:08 pm

Der er så lidt forskel på D- og K-knaster, at det ikke kan måles på benzinfobruget, så der er ingen grund til at skifte.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Ingemann » fre maj 08, 2009 15:47 pm

Jeg fik bare at vide af en, som havde prøvet begge, at der var ret meget forskel! Men kun på det økonomiske punkt. Effekten skulle være den samme. Begrundelsen var at en K-knast er meget mere "moderne" i slibningen i forhold til en D-knast. Men det er selvfølgelig dit ord mod hans :)

Jeg må indrømme, at det er nok heller ikke knasten jeg vil starte med at skifte, da det er en relativt stor opperation i forhold til det andet.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Morten VJ » fre maj 08, 2009 17:11 pm

Her findes lidt data på forskellige knastaksler.
http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html
Forskellen imellem en d og k er nærmest ens!!
At en mere "moderne" slibning skal kunne give en bedre økonomi.

Det lyder underligt, specielt når de er så ens, der må være en anden forklaring på dette fenomen.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj