Effekt problemer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Effekt problemer

Indlægaf Klågem » man apr 05, 2010 18:08 pm

Mortenaa skrev:Lydder spændende med RH, men hvordan ordner de progrmeringen med lodning eller hvad ??

Er lidt tilhænger af en til/fra funktion som BSR-boksen har (regner med at man snart vil kunne tjekke om bilen er chippet i synshallen).

mvh Morten

Det foregår på den måde at de starter med at rulle bilen. Og se hvad den yder (hk-NM-ladetryk) før de afmonter styreboksen og læser standartchippen ind i en pc. Derefter sætter de pcén til bilen i stedet for styreboksen. Så ændrer de på en hel masse som jeg ikke har forstand på. Og når alle parameter stemmer. Læser de det hele ind i en ny chip. Så lodder de en chipholder fast i styreboksen og derefter klikker de den nye chip i prøvetur og færdig.
Standartchippen får du med og kan derefter selv skifte den ud. (det tager ca 5 min.) Glemte lige at skrive at bilen bliver rullet hver gang de ændrer noget i programeringen.
Og det er faktisk lovligt at få bilen chippet. Hvis hk. ikke overstiger med mere end 20% og hvis du oplyser det til dit forsikringsselskab.Og hvis firmaet der gør det giver en erklæring med.
Jeg sagde ingenting til mit selskab. og fik synet bilen med RH-chippen. Det eneste han sagde i synshallen var " forbrændingen fejler ihvertfald ikke noget" Det var lige før at man kunne trække vejret igennem udstødningen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Mortenaa » man apr 05, 2010 18:32 pm

Tak for oplysningen

Det virker til at være et seriøst foretagende, ved du om de giver den erklæring som skal til for at bilen kan godkendes til chippen.

Var lige inde og google "chiptuning synshal" da der har været lidt snak om at synshallerne skal til at arbejde efter det tyske system som blev søsat pr. 1.april og her skulle de efter sigende kunne tjekke om der var chip i bilen og hvis der så var en chipændring skulle der forefindes dokumentation for tilfredsstillende forureningsniveau, hvilket iflg. artikler fra FDM og andre sort set ikke blev overholdt af nogle eller som de skrev meget meget få. Og så er man jo lidt på den.

Men tak for tippet

Mvh Morten
Skal det være bil skal det være Svensk hmm Kina-spyker-eller hvad det nu ender med.
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Sydfyn

Indlægaf Klågem » man apr 05, 2010 18:36 pm

Jeg ved det faktisk ikke. Men det vil jeg tro. For bilen forurener mindre når den kører derfra end da den kom.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » man apr 05, 2010 20:16 pm

Hentede lige dette fra en anden tråd:

Mortenaa skrev:Hej Allan

Ja nu ved jeg ikke om jeg kommer i modvind her men jeg mener jo den letteste test må være et stopur og så en tur på lige vej med cruisecontrollen sat til ved 80 eller hvad der nu passer til dig og din vej og så give den gav til en hastighed der er passende og så se hvad tiden er.
Evt. starte med at gå på youtube og se Jeres bil og tjek acc V80 0 - , og se hvadf der ligger derinde af "filmtest" så kan du sammenligne dig med dette det har jeg selv gjort.

Mvh Morten

Hvis det er den måde du tester 80-120 på og sammenligner med BSRs tal er det klart at der er forskel.

BSR (og mange andre) rammer gulvmåtten ved en lavere hastighed og starter først tiden når du passere 80km/t. Man starter ikke accelerationen fra 80km/t hvis det er derfra man skal måle.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » man apr 05, 2010 20:58 pm

Jeg har forskellige videooptagelser fra min gl. 850 T5 liggende. Fra 80 til 120 "I 2 og 3 gear er tiden knap 4 sek. Det var incl et gearskifte. I en enden video har jeg en tid i 3 på lidt over 3 sek. En 3 video har jeg test i 4 gear. og der er tiden 6 sek. og en 4 test i 5 gear er tiden knap 8 sek.
Bilen var chippet og fik fuldt ladetryk ved ca 2200 omdr. i 5 gear skulle hastigheden op på ca 102 km/t før den fik ladetryk.
Se evt. her. viewtopic.php?f=11&t=3095
Jeg har dog ikke uploadet de 2 første. Da det kunne give problemer grundet hastigheden
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Mortenaa » man apr 05, 2010 21:29 pm

Hej Volvo4life m.fl.

Jeg ved der er flere måder at teste på og ved ikke hvad BSR har gjort men de tider jeg har lavet i mine egne biler hvor jeg har gjort det på samme måde er også det jeg har som grundlag for at mene at bilen ikke yder det den skal.

Som jeg skrev tidligere gav jeg en 9-3 llt 150 hk i bytte for volvoen og den kan næsten samme "tal", grunden til jeg godt kan lide testen er faktisk at jeg tror fejlmargin er for stor med stopuret ved en flyvende start, som du beskriver.

Som jeg ligeledes har skrevet før har bilen tabt fra ca. 5,4 til ca. 7,1 i stående start og det er ikke så godt efter min mening.

Nu ved jeg godt det er forskellige biler men har som tidl. nævnt også en saab 9-5 med ca. 265 hk og ca. 430 Nm og den har gjort testen på 3,5 som jeg husker det ligger på youtube hvor jeg som klågem også skriver har lavet flere andre tests men grundet vej-cencur er disse valgt til de private arkiver.

Men det er klart hvis de fyre den af ved 60 km/t i 3. gear så vil det ikke tage lige så lang til til de 120 som ved den stående start fra 80 km/t.

Ikke for at forvirre begreberne men har faktisk prøvet en flyvende start den gav ca. 6,8 sek fra 80 - 120 i 3. gear men forventede ikke nogen rekort set i lyset af de andre tests. Har været på flere youtube videos flest er godt nok automatgear dvs med gearskifte mellem 80 - 120 men disse giver tider på lige godt 4 sek. ved flyvende start, så jeg er stadigvæk sikker på den ikke er iorden.

Men det kan da godt være en rulletest er løsningen evt. hos RH.

mvh Morten
Skal det være bil skal det være Svensk hmm Kina-spyker-eller hvad det nu ender med.
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf quark » tirs apr 06, 2010 13:32 pm

Min søster havde en golf IV de havde tunet ved RH motorsport. Det var en 90hk tdi, det var vanvittig hurtige, den åd min 380hk supra i alle lydskryds. Hvikeligt nederen :-D, men ja RH de ved godt hvad de laver, at autogearkassen i den stakkels golf så ikke kunne holde var ikke deres fejl. Men jeg mener også som de andre at du er nød til at konstatere om problemet virkelig er der, og samtidig få målt blandingen.
Billede
Volvo S80 T6 Familiebil
Supra 3.0i Turbo Legetøj
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1852
quark
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » tirs apr 06, 2010 19:02 pm

...det er et typisk problem fra 1999/2000 års modeller med elektroniske gasspjæld... Historien forteller intet om , hvor gammel er din bil er ?

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ulrik Friis » tirs apr 06, 2010 23:41 pm

Lige en detalje: Chiptuning er direkte forbudt medmindre du kan dokumentere, at motorens forureningsniveau efter tuningen holder sig indenfor fabrikantens opgivelser (typegodkendelsen). Og dokumentationen skal udføres af et af synsvirksomheden (Færdselsstyrelsen) godkendt værksted.

Hvis synshallerne skal kunne afsløre, om der er foretaget chipning, skal de have anskaffet speciel software, som kan sammenligne en original styrebox's software med den aktuelle software. Synshallen skal trække den aktuelle software ud (downloade fra bilens styrebox), og det vil - afhængig af boxens fabrikat - tage op til 10 min. Så skal denne software uploades på synshallens computer, hvor computeren så skal finde den originale software frem (under forudsætning af at den er tilgængelig) og gennemføre en sammenligning.

Det betyder så også, at synshallerne skal have fat i stort set alle bilers software med alle de afvigelser der er mellem modellerne, og det er rigtig mange vi her taler om. Original softwaren kan kun fås hos fabrikanten, og han vil uden tvivl tage penge for at udlevere disse data. Synshallerne står altså overfor en ganske væsentlig investering, som der indtil videre ikke er lovkrav om at de skal foretage.

Som jeg ser det, skal Færdselsstyrelsen stille det som et krav før synshallerne vil investere. Og det skal jo også sikres, at synshallerne ikke kommer til at skade bilernes software, så en omhyggelig uddannelse af personalet skal også regnes ind i investeringen.

Problemet er imidlertid ikke eksisterende, da ingen rigtigt chippede biler forurener mere end originalen. Snarere tværtimod. Forbudet mod chiptuning sigter på de såkaldte dieselboxe, som intet har med chiptuning at gøre, men som bare hælder mere diesel ind i motoren, noget som primært kun kan lade sig gøre med common rail diesel motorer, som ikke har noget gasspjæld. Nogle af disse boxe er rigtig slemme mht. forurening. Men disse boxe afmonteres før man kører til syn, så det er kun hvis man stoppes af politiet som på stedet kan konstatere en sådan box tilstedeværelse, at man kan rammes.

Lovgivningen blev til på baggrund af nogle greelle eksempler på stærkt forurenende dieselbiler med dieselboxe monteret.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Mortenaa » tirs apr 06, 2010 23:49 pm

Hej Balder

Det er en 2001 V 70 N tror jeg den går under.

Var lige en tur over broen til KBH hvor jeg lå side om side med en S60 2,4 som jeg kun lige akkurat kunne følge med "bare lidt info til tvivlerne".

Men vil prøve at tage kontakt til RH og høre om de har tid så det passer.

vh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons apr 07, 2010 11:32 am

Hej Morten,
Jeg har lige læst tråden igennem igen og bemærker, at du slet ikke har fået udlæst fejlkoder fra bilen. Inden du foretager dig nogetsomhelst skal du have udlæst fejlkoder, så bilens computere kan fortælle om de ser problemer. Du fortæller jo også at den hoster og hakker. Det skal ihvertfald fjernes inden du triller til RH. RH kan mange ting, men jeg tror ikke de er forberedt på at kurere en syg motor. Deres kompetence er at gøre raske motorer endnu raskere.

Hvis det er en 2001 kan der være problemer med gasspældet, med lambdasonderne, med luftmassemåleren, med sensorer for TP mm. Det vil fejlkoderne give dig en information om, men husk der skal stå en erfaren Volvo mand og tolke koderne.

Og fortæl så her hvad fejlkoderne er. Så kan vi give nogle bud på problemerne.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Mortenaa » ons apr 07, 2010 16:49 pm

Hej Ulrik

Tak for svar det er dog ikke helt rigtigt det med fejlkoder (det første jeg skriver er faktisk, at der er læst fejlkoder men jeg har dog ikke helt fået koderne skrevet ned så jeg lige kunne liste dem op her) .

Jeg har haft kontakt til RH som dog ikke var så vilde med sorte fingre, for som han siger så tuner de med chip men ikke decideret problemløsning.

Har et manometer som jeg vil montere og RH`s volvo mand siger regn med 0,8 bar faldende til ca. 0,5 - 0,6 bar ved høje omdr. så det skal jeg have tjekket. Skal faktisk til nordfyn i morgen så det kan være Otto skal have lidt rullefeltet.

mvh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons apr 07, 2010 17:19 pm

Ja - det overså jeg lige. Med de meldinger skal du jo først have fundet ud af hvad der er defekt. En T5 motor er ret presset, så der skal ikke så meget til at stjæle effekt fra den. Hvis du har defekte indsprøjtningsdyser, defekt luftmassemåler eller hvad de nu fandt ud af, så får du jo heller ikke 250 hk ud af den. Måske kun 180. Det går ret stærkt ned ad bakke når tingene ikke er i orden.

Brug nogle penge på at få motoren helt iorden. Så får du måske ikke brug for chippen :) En T5 skal køre som lyn og torden, så glæd dig til det.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Mortenaa » ons apr 07, 2010 19:34 pm

Uha Jewg glæder mig som et lille baaaarn til det.

Havde tidligere en 855 t5 rullet til 270 hk og det er det projekt der er grundstenene for projektet i dag.

Mvh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Mortenaa » ons apr 07, 2010 19:45 pm

Har faktisk hørt via RH-Motorsport at jeg skal starte med udskiftning af luftmassemåler, derefter lambda hvis det ikke hjælper med den luftmåleren. Kan nogle hjælpe med en forsøgs- luftmassemåler til låns eller kan man ikke dette og skal det være fra en speciel bil eller kan alle bruges ???

Mvh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj