Manglende hk V70

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Manglende hk V70

Indlægaf Ulrik Friis » fre nov 29, 2013 14:12 pm

Volvos effektopgivelser er mig bekendt med oktan 95. Og BSRs er med oktan 98.

Jeg forstod heller ikke Klågems regnestykker endsige hvad det var han ville med sine indlæg. Men hvis jeg må få lov at fortolke ham, så var det en godt skjult kritik af BSR, som en del af os herinde ikke giver 5 potter p.. for. Men hvis du ved at lægge BSR softwaren ind kan hive 21% flere hk ud af den er det vel dig der afgør om det er OK. En rigtig trimning vil bare give 25-30%.

Du nævner ikke noget om intercooleren. Den kan jo være fløjtende utæt. Den kan også være pakket med skidt, så den ikke virker ordentligt. 250.000 er mange km, hvor meget kan ophobe sig, så du må i gang med hele fødekæden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Klågem » fre nov 29, 2013 15:38 pm

Ulrik Friis skrev:Volvos effektopgivelser er mig bekendt med oktan 95. Og BSRs er med oktan 98.

Jeg forstod heller ikke Klågems regnestykker endsige hvad det var han ville med sine indlæg. Men hvis jeg må få lov at fortolke ham, så var det en godt skjult kritik af BSR, som en del af os herinde ikke giver 5 potter p.. for. Men hvis du ved at lægge BSR softwaren ind kan hive 21% flere hk ud af den er det vel dig der afgør om det er OK. En rigtig trimning vil bare give 25-30%.

Du nævner ikke noget om intercooleren. Den kan jo være fløjtende utæt. Den kan også være pakket med skidt, så den ikke virker ordentligt. 250.000 er mange km, hvor meget kan ophobe sig, så du må i gang med hele fødekæden.

Du fangede den Ulrik :-D
Intet ondt om Claus eller hans bil.

Men gang på gang har man set og hørt at BSR lover mere end de kan holde.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf gunsmoke » fre nov 29, 2013 16:13 pm

Ja, eller Statsoils 98 oktan. Den er noget billgere, men fås kun i udvalgte byer og ikke der hvor jeg bor :(

Jeg har en tese om at det faktisk er billigere at købe den dyrere benzin, fordi den kører forholdsmæssigt længere på literen end det den er dyrere.
Det forudsætter at man kører forholdsvis lange ture. Er det mest kort byture er det hip som hap.
gunsmoke

Indlægaf Claus » fre nov 29, 2013 18:44 pm

Hej Ulrik
Tak for Info
Klågem vil gøre BSR til noget politik, og jeg er ikke enig! Den lader vi ligge der!

De 21% som den kan give er jeg meget tilfreds med! den bruges også kun til at trække Campingvogn, og der sparer jeg brændstof med BSR.
Jeg er lige blevet 57 og gidet ikke at køre stærkt mere.

Jeg jagter de Hk jeg mangler, som standard, og intercooleren er noteret den vil jeg også kigge på.
Også tak til Søren som beskrevet om turbo problemer, håber ikke det bliver nødvendig at skifte turboen.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Klågem » fre nov 29, 2013 19:25 pm

Claus skrev:Hej Ulrik
Tak for Info
Klågem vil gøre BSR til noget politik, og jeg er ikke enig! Den lader vi ligge der!

De 21% som den kan give er jeg meget tilfreds med! den bruges også kun til at trække Campingvogn, og der sparer jeg brændstof med BSR.
Jeg er lige blevet 57 og gidet ikke at køre stærkt mere.

Jeg jagter de Hk jeg mangler, som standard, og intercooleren er noteret den vil jeg også kigge på.
Også tak til Søren som beskrevet om turbo problemer, håber ikke det bliver nødvendig at skifte turboen.

Det er ikke en skid med politik at gøre.
Og heller ikke om at køre stærkt.
Du kører med Campingvogn og har brug for ekstra kræfter.
Så er det fløjtende ligegyldigt om du har 100 hk eller 500 hk. Hvis du ikke har noget moment kan bilen ikke trække.
Og efter skriver har du ikke fået mere moment ved at chippe den.
Det eneste du har fået ud af det er 21% hk som du ikke kan udnytte med campingvogn på slæb. Og lur mig om ikke dit brændstofforbrug er blevet forringet ved det.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf teamdunk » fre nov 29, 2013 19:49 pm

klågem du pisker en stemning op vær gang der er skrevet noget om BSR det er lidt belastende altid og skal læse at du er sur på BSR.... vi ved godt du ikke er tilhænger sådan er det jo....

der er ganske mange der har haft glæde af BSR og de effekter der skrives om lover de ikke men du kan være heldig den for den effekt mange gange er det den højst målt effekt de skriver.. det kan godt ske den skulle have 250hk og 450nm
vis den så "kun" for 230hk og 420nm er det jo som det er der står ikke de for 250hk men der står op til 250hk
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf 10musse » fre nov 29, 2013 19:54 pm

Der kan være flere årsager til manglede effekt.

Brændstof er uhørt vigtigt, da jeg fik trimmet min T5R hos BSR i Veksjö (som jeg i øvrigt er ganske godt tilfreds med) på deres værksted der, fik jeg at vide minium oktan 98. En anden og oftest overset faktor er den interne friktion i motoren, denne er tit besværliggjort af div. aflejninger af "koks og andet skidt". Ir i indsprøjtnings systemet og skidt i dysser er også faktorer.

Så en god omgang "rengøring" af motoren og indsprøjtnings systemet, og så en god motor olie - køb en dunk "octan boost" der hæver både octan og cetan tallet til tæt på 100, og som også her i den kolde tid "holder" vandet i benzinen nederst i benzintanken. Det kan ikke betale sig, at købe de dyre spec. benziner - køb octan 92 og giv den en skvat "octan boost".

Så tror jeg den er der -

God weekend.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Indlægaf Balder » fre nov 29, 2013 21:32 pm

ScanCo i Ålborg lå lige på min vej og de havde tid, var hos ScanCo af en anden årsag. Han havde som en af de få mulighed for at rulle en AWD, derfor ham.

...vis det er an AWD , så mister den heste i vinkelgear ... den er sandsynligvis aldrig åbnet og oljen derinde stammer fra fabrikken... i tidens løb bliver den sort og sej som tjær...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf gunsmoke » fre nov 29, 2013 21:44 pm

10musse skrev:Der kan være flere årsager til manglede effekt.

Brændstof er uhørt vigtigt, da jeg fik trimmet min T5R hos BSR i Veksjö (som jeg i øvrigt er ganske godt tilfreds med) på deres værksted der, fik jeg at vide minium oktan 98. En anden og oftest overset faktor er den interne friktion i motoren, denne er tit besværliggjort af div. aflejninger af "koks og andet skidt". Ir i indsprøjtnings systemet og skidt i dysser er også faktorer.

Så en god omgang "rengøring" af motoren og indsprøjtnings systemet, og så en god motor olie - køb en dunk "octan boost" der hæver både octan og cetan tallet til tæt på 100, og som også her i den kolde tid "holder" vandet i benzinen nederst i benzintanken. Det kan ikke betale sig, at købe de dyre spec. benziner - køb octan 92 og giv den en skvat "octan boost".

Så tror jeg den er der -

God weekend.

Hej 10musse
Lige afklarende. Oktantallet en et mål for benzinens kvalitet i forhold til bankning (og så er der iøvrigt mange andre parametre der beskriver benzinen). Cetan er et tilsvarende mål for dieselolie.

Det kan fint give mening at tilsætte Octane Boost og for at rense mv. Økonomi tror jeg derimod ikke der er. Som jeg husker det skal der en flaske til for at løfte oktantallet og dermed er det dyrere end de ca. 30 Statoil tager for 98 (frit efter hukommelsen) eller Shells ca 1 kr pr. liter.

Det er et gammel trick at tilsætte karboratorsprit til benzinen en gang imellem for at få eventuelt kondensvand ud af tanken. Spritten binder vandet til sig og benzinen binder spritten til sig. I dag behøver man ikke dette. Det er bare at tanke Bio 95 der indeholder 5% sprit. I øvrigt er jeg i tvivl om det i dag er et problem med kondens i tanken. I dag har vi lukkede tanksystemer i både bilerne og på stationerne.
gunsmoke

Indlægaf 10musse » fre nov 29, 2013 22:01 pm

gunsmoke skrev:

Hej

Muligvis jeg tager fejl mht. Cetan og etan tallet - jeg arbejder kun med det til dagligt :-(

Men mht. tilsætning af Octane boost så er du helt galt på den, det kan ALDRIG svare sig, at købe de dyre benziner - ALDRIG. Køb en dunk octane boost af anerkendt mærke, det er meget god økonomi i, udover det hæver octan tallet og renser systemet, så køre man også længere literen.

Mht. vand i benzinen så er det netop det tilsatte ethanol der giver problemerne med vand/fugt i systemet - vi har p.t. 21 flymotoere i D service, flere 1000 timer før de skulle have D service, de melder fejl på en masse områder brændstof systemet, pga. visse flyselskaber flyver på brændstof tilsat Ethanol, det fungere p.t. meget dårligt.

God weekend -

Så tror jeg den er der -

God weekend.

Hej 10musse
Lige afklarende. Oktantallet en et mål for benzinens kvalitet i forhold til bankning (og så er der iøvrigt mange andre parametre der beskriver benzinen). Cetan er et tilsvarende mål for dieselolie.

Det kan fint give mening at tilsætte Octane Boost og for at rense mv. Økonomi tror jeg derimod ikke der er. Som jeg husker det skal der en flaske til for at løfte oktantallet og dermed er det dyrere end de ca. 30 Statoil tager for 98 (frit efter hukommelsen) eller Shells ca 1 kr pr. liter.

Det er et gammel trick at tilsætte karboratorsprit til benzinen en gang imellem for at få eventuelt kondensvand ud af tanken. Spritten binder vandet til sig og benzinen binder spritten til sig. I dag behøver man ikke dette. Det er bare at tanke Bio 95 der indeholder 5% sprit. I øvrigt er jeg i tvivl om det i dag er et problem med kondens i tanken. I dag har vi lukkede tanksystemer i både bilerne og på stationerne.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Indlægaf gunsmoke » fre nov 29, 2013 22:15 pm

Vi må jo respektere erfaringerne fra virkelighedens verden :)
Takker for den ny viden.
En god weekend herfra.
(Er iøvrigt samspilsramt i forhold til fruen, der insisterer på at se Vild med Dans. Så dejlig med et forum, der giver kvalificeret "underholdning" en fredag aften)
gunsmoke

Indlægaf Klågem » fre nov 29, 2013 23:10 pm

teamdunk skrev:klågem du pisker en stemning op vær gang der er skrevet noget om BSR det er lidt belastende altid og skal læse at du er sur på BSR.... vi ved godt du ikke er tilhænger sådan er det jo....

der er ganske mange der har haft glæde af BSR og de effekter der skrives om lover de ikke men du kan være heldig den for den effekt mange gange er det den højst målt effekt de skriver.. det kan godt ske den skulle have 250hk og 450nm
vis den så "kun" for 230hk og 420nm er det jo som det er der står ikke de for 250hk men der står op til 250hk

Jeg pisker ikke en stemning op

Men siger tingene som det er.
Folk må selv bestemme hvad de vil deres penge til. Om de vil bruge BSR. Turbo dk. Rh eller andre.
Jeg syntes bare at er at snyde folk ved at love dem en masse ekstra kræfter. Når de ikke kommer uden at ofre dit og dat på deres biler.
Selvfølgelig kræver det at motor og transmission er i orden.
Det kommer jo også an på hvad man skal bruge de ekstra kræfter til. Om man skal over Alperne med en campingvogn eller man skal køre en 1/4 mile I en rippet bil. Eller om det er en økochip.
Hvis en bil skal trække er det momentet der er afgørende. Ikke hk.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » lør nov 30, 2013 2:52 am

For lige at lande denne vanvittige debat.
Jeg har mine 285 nm ved 3200 omdr uden BSR, og med BSR har jeg 376 nm ved 3400 omdr. Og den ligger de godt 100nm over helt fra de 2450 omdr målingen startede.

Hvor Klågem har fra,at der BSR ikke giver nm ved jeg ikke.
Jeg kan ikke helt forstå hvad du hisser dig op over, det er mig der har køb og betalt min BSR, og er fuld tilfreds med hvad den giver. Den har også snart tjent sig ind.
Og at du understreger dine ord ved at bande, beviser kun din uvidenhed om dette emne.
Din viden på andre områder har jeg stor respekt for.

Olien i vinkelgearet blev kontrolleret da jeg købte bilen og ikke siden, det vil jeg gøre igen og om nødvendigt skifte den, tak Balder.
Det bliver en lang weekend i carporten :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » lør nov 30, 2013 8:40 am

10musse skrev:
gunsmoke skrev:

Hej

Muligvis jeg tager fejl mht. Cetan og etan tallet - jeg arbejder kun med det til dagligt :-(

Men mht. tilsætning af Octane boost så er du helt galt på den, det kan ALDRIG svare sig, at købe de dyre benziner - ALDRIG. Køb en dunk octane boost af anerkendt mærke, det er meget god økonomi i, udover det hæver octan tallet og renser systemet, så køre man også længere literen.

Mht. vand i benzinen så er det netop det tilsatte ethanol der giver problemerne med vand/fugt i systemet - vi har p.t. 21 flymotoere i D service, flere 1000 timer før de skulle have D service, de melder fejl på en masse områder brændstof systemet, pga. visse flyselskaber flyver på brændstof tilsat Ethanol, det fungere p.t. meget dårligt.

God weekend -

Så tror jeg den er der -

God weekend.

Hej 10musse

Kunne du evt underbygge din påstand om at octan boost (sikkert fra Lindeman...) kan betale sig økonomisk ifht special benzinen- en lille beregning ? Sidst du talte varmt for lindeman kom du aldrig med den....gerne en beregning der tager udgangspunkt i hvad vi andre skal betale for det.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Klågem » lør nov 30, 2013 9:44 am

Claus skrev:For lige at lande denne vanvittige debat.
Jeg har mine 285 nm ved 3200 omdr uden BSR, og med BSR har jeg 376 nm ved 3400 omdr. Og den ligger de godt 100nm over helt fra de 2450 omdr målingen startede.

Hvor Klågem har fra,at der BSR ikke giver nm ved jeg ikke.
Jeg kan ikke helt forstå hvad du hisser dig op over, det er mig der har køb og betalt min BSR, og er fuld tilfreds med hvad den giver. Den har også snart tjent sig ind.
Og at du understreger dine ord ved at bande, beviser kun din uvidenhed om dette emne.
Din viden på andre områder har jeg stor respekt for.

Olien i vinkelgearet blev kontrolleret da jeg købte bilen og ikke siden, det vil jeg gøre igen og om nødvendigt skifte den, tak Balder.
Det bliver en lang weekend i carporten :D

Det første. Hvor har jeg hidset mig op.
Det andet. Hvor jeg bandet. Sgu er ikke et bandeord.
For det tredje. Jeg spurgte dig tidligere i tråden hvor mange nm du havde med og uden BSR. Der svarede du 285.
Altså det samme med og uden..
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´