Amazon til ørkenrally i Afrika - et godt valg?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon til ørkenrally i Afrika - et godt valg?

Indlægaf bikemaniac » søn jul 12, 2009 0:23 am

Hej,

Jeg er så heldig at jeg må komme med til dette løb: http://www.plymouth-dakar.co.uk

Det drejer sig om at køre fra København til Gambia i løbet af 3 uger hvor der vil være passager med ørkenkørsel. Det skal understreges at det IKKE er et rally på tid. Man kører mere eller mindre i samlet flok og opgaven består i at kunne gennemføre overhovedet.

Jeg har derfor brug for en meget pålidelig bil som er meget nem at reparere hvis uheldet er ude. Den må heller ikke koste alverden. Når man kommer derned skal bilen foræres væk til velgørende formål. Det er uhyre vigtigt at bilen er pålidelig og nem at reparere men det er ligemeget hvor rusten den er, om den har buler, ridser, trafikskader osv. Den skal dog kunne forsikres i ca 3-4 mdr, dvs det med syn er kritisk - med mindre der findes en fidus.

Jeg tænkte derfor om en Volvo med en B18 eller B20 motor ikke var sagen, dvs fx en Volvo Amazon. Er det en dum ide at vælge sådan én? Som det ses fra hjemmesiden kører folk med ALLE slags biler, selv 2CV'ere, Golf II'ere, Mercedes W123 osv (med mere eller mindre stor success for der vil ALTID være nogen som ikke kan gennemføre fordi deres bil bryder sammen). Jeg vil gerne høre eksperternes råd omkring hvad der er det bedste valg til sådan et projekt. Man må også gerne være utro og foreslå andre bilmærker/modeller. Det er i øvrigt ikke af betydning om bilen har forjulstræk, baghjulstræk eller 4x4.

Mvh Lucas
bikemaniac
Ny bruger
Ny bruger

Re: Amazon til ørkenrally i Afrika - et godt valg?

Indlægaf Peter XC » søn jul 12, 2009 9:21 am

Hej, det ser da spændende ud,
Jeg tror bare ikke at afrikanerne vil værdsætte en amazon på samme måde som vi gør det, det er en klassiker og prisen er for høj i forhold til brugs værdi, hvis det skal være Volvo så vælg en 240, 740 el. 940 stationcar, Den er bedre og billigere.

Hvis det ikke skal være volvo (men det skal det vel) så var Lada Niva min første tanke, pga. 4WD og køre egenskaber, men sådan en finder du ikke her hjemme.
Andet Valg vil være en Mazda 323 LX 1985-9x, lige netop den bil har jeg flere gange bemærket at den har overlevet længe under barske forhold, jeg ved ikke hvorfor men der må være noget.
Hvad med en lille bus f.eks. Ford Transit, VW transporter, Nissan Patrol.

Jeg har kun er faringer fra nord Afrika (3mdr) men længere sydpå bliver afrikanerne snydt med benzin kvaliteten, forvent Oktan 78-85, og der kunne motortype: Karburator/indsprøjt/bankesensor måske få betydning, Måske er Diesel det rigtige valg.

I vest Afrika (vest for grænsen mellem Algeriet og Libyen) vil der nok også være præference for franske biler da området er meget fransk domineret, så udover 2CV er der nok Renault 5 og egyptisk producerede Peugeot 504 pickups.

Når bilen skal eksporteres har du så tænkt på skat kan refundere noget af registrerings afgiften.

God tur
Mvh. Peter
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Sorø

Re: Amazon til ørkenrally i Afrika - et godt valg?

Indlægaf bikemaniac » søn jul 12, 2009 9:47 am

Turarrangøren anbefaler dieselbiler fordi det er nemmere at skaffe brændstof til disse. Ikke fordi benzinen er i ringe kvalitet men fordi den er hurtigere udsolgt.

Det er ligemeget hvilken værdi bilen har for afrikanerne. Hvis den er for ringe kommer den på skrot dernede. Det aller aller vigtigste er, at man uden større problemer kan fragte sig selv derned - om det er med en hjemmebygget totaksmotor er også ligegyldigt.

Jeg synes Amazonen eller måske også 140 virker simpel for når man kigger ned i motorrummet så kan man rent faktisk finde rundt og man kan mere eller mindre stå nede i motorrummet med al den plads der er. Det er virkelig noget som tiltaler mig MEGET.

Som det bemærkes på hjemmesiden tager mange afsted i en Lada Niva, men den er meget sjælden her i DK. Det samme gælder Peugeot Pick-upperne.

Få reg-afgift tilbage: Jeg forventer at bilen har så ringe en værdi her i DK at projektet med at få reg-afgiften tilbage er nyttesløs - jeg mener der er en minimumsgrænse på 10000 kr. Selvom det nævnes på siden at bilen maks må koste 100£ så vælger folk typisk biler omkring 500£. Hvis jeg dertil lægger en dansk regafgift ligger vi på ca 10000 kr. Mere bør den ikke koste synes jeg - for pengene er tabt når man kommer derned.

Jeg er derfor mest tændt på en VW Diesel, dvs en Golf II, Jetta eller Polo Diesel op til ca 1990 - fordi det skulle være slidere som ikke bukker under. En Mercedes W123 200D, 240D, 300D virker også interessant da teknikken er simpel og motoren kører af sig selv uden brug af strøm og elektronik når den først er startet. Hvis jeg skulle vælge en benzinbil så tænkte jeg netop på B18 motoren fordi den har ry for at være uopslidelig, den ser simpel ud, der er ikke for mange dikkedarer på den, ikke alle mulige ledninger, kabler, rør osv som kan skabe tvivl hvis problemer opstår.

Japanske biler derimod, selv en Mazda, Toyota etc fra 80'erne synes at have et meget tætpakket motorrum uden plads til mange hænder - det synes jeg taler imod. Det skal virkelig understreges at hvis noget går galt så står man ude i ørkenen med en ståltråd, gaffatape, skævbider og et topnøglesæt. Man har ikke et top-pro værksted med *, trykluft etc etc.

Lucas
bikemaniac
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj