turbo tryk falder under accelleration

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

turbo tryk falder under accelleration

Indlægaf jakob1974 » søn dec 27, 2009 20:03 pm

hej
jeg har en volvo V40 T4 98'.
jeg har konstatered at trykket falder meget ved højere omdrigninger.
den falder 3 bar fra 3500-6700 omdr. Jeg syntes dette er meget, men jeg ved ikke hvad der er normalt.
Umiddelbart ville jeg tro at der var en utæthed et eller andet sted.
jeg har lagt en video på youtube som viser problemet. Jeg køre i 3 gear hele tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=S8FmIoz4Pug
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: turbo tryk falder under accelleration

Indlægaf robocrab » man dec 28, 2009 2:05 am

Hej

Tror det er ganske normalt den laver 0.9-1.0 bar i starter, også falder lidt jo højere man kommer op i omdrejninger.

Det er jo også kun 0,3 bar den mangler i toppen. ( bare skift gear før - så har har du momentet og ladetrykket med )

Hvis den er utæt vil motoren gå af helved til
robocrab
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Lass » man dec 28, 2009 19:52 pm

Wastegaten hænger.............
Lass

Indlægaf jakob1974 » man dec 28, 2009 23:44 pm

hej igen
jeg kom vist til at skrive 3 bar når jeg mente 0,3 bar hehe.
jeg syntes nu at 0,6 bar ved 6700 omdr. er lige i underkanten.
jeg ved godt at man kan forvente et drop men det her drop er mere end 30% og det betyder at der kun er max tryk i et split sekund, hvilket jeg også har svært ved at forene mig med.
til historien følger også at den bedste tid fra 0-100 jeg nogen sinde har lavet er 8.3 sek. selvom specs siger at det skal kunne gøres på 7.3 sek, jeg ved godt at man ikke altid kan regne med specs, men jeg har læst og hørt at denne model normalt giver lidt mere end hvad fabrikanten siger.
Det med at wastegaten hænger, er det noget der kan testes for, så jeg er sikker på det er det der er galt, enden jeg køber en ny?
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf robocrab » tirs dec 29, 2009 1:06 am

Hej Igen

Hvis det motor model B4194t ydere den 200 hk ved 5500 omdr. og 300nm imellem 2400-3600 omdr.
Så det betyder der intet er at hente efter 5500 omdr.
Det er ganske normalt den taber "pusten" i toppen havde en VAG 1,8 turbo som gjorde det samme.
Ellers kunne du evt overveje en chip optimereing ved BSR.

http://www.bsr-tuning.dk/
mvh Jesper
robocrab
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Lass » tirs dec 29, 2009 13:03 pm

Hejigen

Til at starte med skal jeg lige sige at jeg intet kender til v40. Men jeg har roddet en del med turbo biler. 240, 740, 940, 850, VW VR6 Biturbo, Imprezza WRC,Lancer Evo 6.

Din bil kører sandsynlighvis med en Garret T3 eller en Mitsubitchi turbo. Begge har integreret wastegate. Hviket vil sige at det spjæld der ledder udstødnings gassen uden om turboen, når det ønskede tryk er opnået, sidder inden i turboladder. Aktuatoren sidder uden på turboladeren og åbner og lukker for wastegate spældet som sidder inden i turboladeren i udstødnings siden. Akslen der går fra spjældet til akstuatoren ruster så det kører trægt. Dette bevirker at spældet ikke åbner og lukker som det skal.
Det er nemt at teste, tag slangen der går til aktuatoren af. Og sæt en cykel pumpe på slangen. Nu kan du åbne og lukke for wastegaten ved at blæse luft i aktuatoren. Nu kan du se hvad der sker. Blæs langsom luft i den , ser om spjældet åbner jævn og uden forhindringer. Gør det samme når du lukker luften ud.

Hvis akslen kører trægt kan du få den igang ved at tage aktuatoren af, og åbne og lukke spjældet med hånden ca. 100 gangen. Mens du sprøjter WD40 eller carramba på. Hvis det ikke hvirker , så send din turbo til service.Hvis aktuatoren er død , køb en ny.

Aktuatoren hedder på dette billede Wastegate capsule.

Billede
Lass

Indlægaf jakob1974 » tirs dec 29, 2009 18:43 pm

hej

det er en Mitsubitchi turbo der sidder i.
der kan godt være at alt er som det skal være, jeg kan bare ikke forstå hvorfor den så ikke levere i nærheden at det den skal angående 0-100 tiden.
jeg har faktisk fået den rullet. Der viste det sig at den lå over 300Nm fra 3400-4600 og over 200Hk fra 4600-5800.
det med aktuatoren vil jeg lige prøve, det er i hvertfald gratis at checke det.
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » tirs dec 29, 2009 23:18 pm

De 0-100 tider som er opgivet på en given bilmodel er meget svær at efterligne eller rettere umulige at ramme. Forholdene skal jo være nøjagtig de samme, ellers kan målingerne ikke bruges til noget som helst.

Hvad har du at måle med? En sekundviser i et annalog ur? Et manuelt stopur? En håndholdt mobiltelefon? Eller har du professionelt måleudstyr med infrarøde celler?
Kører du under samme vejrforhold? Medvind, modvind, sidevind.
Har du samme type dæk og dæktryk?
Har du samme last i bilen? Er tanken fyldt? Vejer du det samme som testkøren hos Volvo (eller hvem der har foretaget målingen)?
Er du en erfaren kører på sprintdistancen? Kisker du bare en smule i gearskifet eller er tøvende på koblingen eller speederen, har det jo afgørende betydning.
Ved hvilket omdrejningstal skifter du gear? Tager du højde for effekt/momentkurverne?

Allerede nu er der gået mindst 1 sekund spildt, kan du nok se.

Mvh Christian

PS: Jeg ved godt, at jeg har stavet annalog forkert, men den vil ikke acceptere a n a l o g, når de første fire bogstaver står samlet.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » tirs dec 29, 2009 23:53 pm

jakob1974 skrev:jeg ved godt at man ikke altid kan regne med specs, men jeg har læst og hørt at denne model normalt giver lidt mere end hvad fabrikanten siger.

Sjovt. Har efterhånden set flere t4ere og men aldrig en der kunne rulles til 200hk std. Volvo kunne jo ikke engang hive 200hk std ud af dem på 95oktan, så jeg tvivler på at der skulle være mere at komme efter på en std vogn.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf jakob1974 » ons dec 30, 2009 1:53 am

jeg har faktisk en BSR chip i og alligevel når den ikke standard spec. :( sur røv.
det er nok i virkeligheden derfor at jeg hænger i med neglene omkring at der må sku da være noget galt, ud over selvfølgelig at jeg har brugt nogle tusende på lige akkurat ingen ting (BSR sucks big time eller også er der måske alligevel noget galt med motoren :mrgreen: )
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 30, 2009 18:22 pm

jakob1974 skrev:(BSR sucks big time)

Det er hermed bekræftet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf robocrab » fre jan 01, 2010 21:05 pm

Hvis den er chippet skulle den gerne lave 1,2 -1,3 i ladetryk...
Prøv evt. at tage slange at til wastegaten og kører en enkelt tur for at se hvad turbo kan leverer...
Om den evt er ved at være slidt.
robocrab
Superbruger
Superbruger

Indlægaf robocrab » fre jan 01, 2010 21:08 pm

Har også en volvo v40 t4 med den ny motor b4202t5 model.
Da jeg fik den kunne den kun lave 0,3 bar i tryk. Det var 3 vejs ventilen der var galt med ( Den der styrer ladtrykket sikker på luftfilter kassen )
Efter en ny ventil kunne den igen. De kokser til.
robocrab
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj