Hejigen
Til at starte med skal jeg lige sige at jeg intet kender til v40. Men jeg har roddet en del med turbo biler. 240, 740, 940, 850, VW VR6 Biturbo, Imprezza WRC,Lancer Evo 6.
Din bil kører sandsynlighvis med en Garret T3 eller en Mitsubitchi turbo. Begge har integreret wastegate. Hviket vil sige at det spjæld der ledder udstødnings gassen uden om turboen, når det ønskede tryk er opnået, sidder inden i turboladder. Aktuatoren sidder uden på turboladeren og åbner og lukker for wastegate spældet som sidder inden i turboladeren i udstødnings siden. Akslen der går fra spjældet til akstuatoren ruster så det kører trægt. Dette bevirker at spældet ikke åbner og lukker som det skal.
Det er nemt at teste, tag slangen der går til aktuatoren af. Og sæt en cykel pumpe på slangen. Nu kan du åbne og lukke for wastegaten ved at blæse luft i aktuatoren. Nu kan du se hvad der sker. Blæs langsom luft i den , ser om spjældet åbner jævn og uden forhindringer. Gør det samme når du lukker luften ud.
Hvis akslen kører trægt kan du få den igang ved at tage aktuatoren af, og åbne og lukke spjældet med hånden ca. 100 gangen. Mens du sprøjter WD40 eller carramba på. Hvis det ikke hvirker , så send din turbo til service.Hvis aktuatoren er død , køb en ny.
Aktuatoren hedder på dette billede Wastegate capsule.