Hejsa,
jeg er den lykkelige ejer af en Volvo S40 fra 2002 med en 1,6 liters benzin motor. Motoren har desværre fået en lyd jeg ikke er helt tryk ved, den lyder som en gammel diesel motor (klevren og raslen under ventil dækslet), mest udtalt når den går i tomgang og er varm. Hvis lyden skal7kan beskrives er det noget i stil med en jævn/normal lyd der pludselig stiger i intensitet, for derefter at falde til ro igen i kort tid, og så gentager det sig igen og igen og igen.
Min lokale Volvo forhandler mener det er VVT delen der er slidt og deraf kommer mislyden. Volvo mener jeg skal skifte VVT delen sammen med tandrem, strammer hjul, vandpumpe m.m. Ifølge garanti og vedligeholdelsesbogen, skulle dette først ske ved 160t. km. eller 10 år, der er et stykke vej endnu bilen har "kun" gået 135t. km. og er 8 år gammel.
Er der nogen her der ved om det er muligt selv at udføre arbejdet, eller om det kræver specielle aftrækkere/værktøj = en tur på Volvo´s eget værksted.
Det ville være rart hvis der er nogen der kunne komme med et bud, på forhånd tak,
Mvh. Carsten