Hej Bigfool og alle andre interesserede Volvo venner.
Lige en opdatering på det med for høj tomgang og til tider startproblemer på min Volvo 850 T5 2.0 Stationcar fra 1996.
BEGGE problemer er blevet løst, og man er atter en MEGET glad Volvo ejer!!!
STARTPROBLEMET:
Vi fik yderligere et par fejlkoder vedrørende Key transponder og no contact with antenna.
Dette viste sig at være relateret til startspærren.
Der sidder nemlig en antennering udenom startlåsen, som skal kunne modtage signal fra din bilnøgle til at godkende nøglen i startspærresystemet.
Denne antenne havde åbenbart svigtet periodevis, og duede nu slet ikke længere.
Hvis man satte nøglen forsigtigt ind i startlåsen, registrede den ikke nøglen, MEN hvis man derimod satte nøglen i startlåsen på en lidt mere kontant måde og trykkede den helt ind i fjedertilstanden, ville den pludselig godt modtage signal.
Vi skiftede denne antennering og VUPTI: Der har ALDRIG været et eneste startproblem lige siden!!! Fejlkoderne kommer heller ikke mere!
FOR HØJ TOMGANG:
Vi havde prøvet at teste for falsk luft på både luftslanger, indsugningsmanifold og udstødningsmanifold, men der var absolut INGEN utætheder at finde.
Min lillebror har en Volvo 850 T5 2.3 Stationcar med automatgear fra 1997.
Vi prøvede at teste min Volvo 850'er med min lillebror's bil's luftmassemåler og tomgangsventil (naturligvis en ad gangen).
Luftmassemåleren gjorde ingen forskel, men det gjorde tomgangsventilen umiddelbart.
Motoren kørte pludselig perfekt i tomgang, men lige efter at have kørt en kort tur var den gal med tomgangen IGEN.
Den kørte igen helt oppe på 1200 omdrejninger pr. minut.
Hver gang man frakoblede tomgangsventilen og satte den på igen, gik motoren først normalt i tomgang for derefter at stige i tomgang igen.
Jeg søgte via Google noget om fejlkode 2-3-2 og fik en god artikel om det på engelsk fra en Volvo fan i enten USA eller UK.
Da vi ikke kan måle LIVE data med vores OBD 2 computer, ringede jeg til et autoriseret Volvo værksted, som først sendte mig det samme dokument bare på svensk på en mail.
Dette dokument beskriver fejlkodeinformation om fejlkoden 2-3-2 og/eller 2-3-1, hvornår den opstår og tænder motorfejllampen (lambda symbolet), fejlårsagsmuligheder og fejlsymptomer.
Jeg kan desværre ikke uploade dokumentet, da det er af typen PDF, og det tillader dette board åbenbart ikke.
Da tomgangsproblemet til tider var lidt periodisk, sørgede jeg for at køre bilen en længere tur med turbo-anvendelse og det hele LIGE inden mekanikeren på det autoriserede Volvo værksted fik den ind på deres tester.
På denne måde sikrede jeg mig, at problemet virkelig viste sig, og at fejlkoden blev sat.
Mekanikeren fandt ud af, at der var et problem med EVAP systemet, som også er nævnt som en fejlårsagsmulighed i dokumentet.
EVAP systemet er vidst nok et system i forbindelse med reforbrændingen af benzindampe i motoren.
I dette EVAP system findes der en lille returventil, som mekanikeren mistænkte for ikke at ville lukke.
Når mekanikeren blokkede denne ventil, gik bilen perfekt i tomgang på de 850 omdrejninger pr. minut.
De bestilte en sådan ventil hjem til mig, og min lillebror og jeg monterede den efterfølgende.
Dette hjalp desværre ikke, MEN i forbindelse med at vi skiftede denne returventil, kiggede vi lige lidt på EVAP systemets fremløbsventil, som sidder monteret på kølerens øverste højre hjørne (hvis man står foran bilen og kigger i retning mod bilens frontrude).
Jeg havde nemlig læst et indlæg på nettet OG set en youtube film om, at denne ventils kobberforbindelser i kontakten kan knække med tiden, så der opstår en løs forbindelse, så den ikke kan lukke ventilen.
Derved sender den jo uhæmmet og konstant benzindampe ind i indsugningsmanifolden, så motoren tager omdrejninger, og motorstyringen ikke kan gøre noget.
Da vi rørte lidt ved denne fremløbsventil (frakoblede stikket og satte det på igen), gik motoren pludselig i normal tomgang.
Lidt efter sagde det pludselig klik, klik, klik, klik, klik meget hurtigt efter hinanden, hvorefter tomgangen atter steg i omdrejninger.
Vi var derfor klar over, at denne EVAP ventil var årsag til tomgangs problemet.
Vi fortalte det autoriserede Volvo værksted om vores opdagelse, og de bestilte ventilen hjem til os, hvorefter min lillebror og jeg efterfølgende selv monterede den.
VUPTI: Tomgangen går præcis, som den skal på de 850 omdrejninger pr. minut, uanset om motoren er kold, er driftsvarm eller kører en længere tur med turbo og det hele.
Der har ikke været problem med tomgangen lige siden, og Motronic 4.3 fejlkoden 2-3-2 kommer heller ikke mere, og motorfejllampen (lambda symbolet) holder sig derfor også slukket og har aldrig vist sig siden.
Jeg kan næsten ikke beskrive, hvor lykkelig jeg er over ENDELIG at have fundet tomgangsfejlen, og dette har jo også resulteret i et lavere brændstofforbrug + suverene motor præstationer, som denne motor jo har, når styringen er i orden!!!
KILOMETERTÆLLEREN I SPEEDOMETERET:
Kilometertælleren i speedometeret, har vi ikke nået at kigge på endnu, men vi har hørt, at det nok bare er et tandhjul, som er knækket.
Dette må vi kigge på i nærmeste fremtid.
Tak for jeres forslag til løsning af problemerne, selvom de ikke direkte løste problemerne, var de jo medvirkende til, at vi kom på sporet af de egentlige problemer!
Mvh.
Topper.