forhjulslejer på 740 '86

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

forhjulslejer på 740 '86

Indlægaf kentn » ons jan 21, 2009 21:13 pm

hej. jeg skal ha skiftet skiver og klodser foran på min 740 st år 1986.
men hvor hårdt skal lejerne spændes op?
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: man mar 17, 2008 0:17 am
Geografisk sted: randers-langå

Indlægaf Ingemann » ons jan 21, 2009 21:54 pm

Du skal da ikke rode med forhjulslejer når du skal skifte skiver og klodser??
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Kalle745 » ons jan 21, 2009 22:07 pm

Ingemann

Nemlig... :D

Men for en god orden skyld skal det skal spændes med 100 Nm + 45 Grader
Klippekort, Hører til i busserne...
92 oktan = til at tænde bål med
95 oktan = til havetraktoren
98 og op = bilen ;)

745,GL B230K/F ``87´´
Brugeravatar
Kalle745
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs nov 04, 2008 23:38 pm
Geografisk sted: Lime, Djursland

Indlægaf kentn » ons jan 21, 2009 22:26 pm

altså de skiver jeg har fået der sider et konisk rulleleje indvendig og udvendigt.
så det vil jeg da nok mene at jeg skal. eftersom nav og skive er en enhed på bilen undgår jeg ikke at skulle enten flytte lejer fra de gamle til de nye skiver/nav.
edit: eller montere nye lejer.
derfor tilpændings momentet. jeg syntes dog 100 nm plus 45 grader lyder af meget.
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: man mar 17, 2008 0:17 am
Geografisk sted: randers-langå

Indlægaf Kalle745 » ons jan 21, 2009 22:59 pm

hmm så tror jeg du har fået fat i de forkerte skiver.... sådan har jeg aldrig set det på en 740 før.... skive og nav med lejet i er i 2 dele :?
Sidst rettet af Kalle745 ons jan 21, 2009 23:12 pm, rettet i alt 1 gang.
Klippekort, Hører til i busserne...
92 oktan = til at tænde bål med
95 oktan = til havetraktoren
98 og op = bilen ;)

745,GL B230K/F ``87´´
Brugeravatar
Kalle745
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs nov 04, 2008 23:38 pm
Geografisk sted: Lime, Djursland

Indlægaf Kalle745 » ons jan 21, 2009 23:07 pm

sådan skal den se ud

http://thansen.dk/product.asp?c=2387621 ... 1411426057



Ps ikke fordi du skal købe dem der,,, det vil jeg ikke anbefale dig,,,, :shock:
Klippekort, Hører til i busserne...
92 oktan = til at tænde bål med
95 oktan = til havetraktoren
98 og op = bilen ;)

745,GL B230K/F ``87´´
Brugeravatar
Kalle745
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs nov 04, 2008 23:38 pm
Geografisk sted: Lime, Djursland

Indlægaf Ingemann » ons jan 21, 2009 23:10 pm

Ja jeg har heller aldrig set det før som én enhed?

Skiven sidder kun spændt fast på navet af hjulet (og en lille ubetydelig skrue)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » ons jan 21, 2009 23:19 pm

Det må altså være de forkerte skiver du har fået fat i. For som Kalle også skriver, så er en Volvo 740 med løse skiver.

Og et konsik hjulleje skal slet ikke spændes med 100 Nm + 45 grader. Så er det da helt sikkert, at man splitter det helt og aldeles ad.

Mens navet roteres i kørslesretningen skal møtrikken spændes så hårdt, at pakdåsen på bagsiden slutter tæt og ellers kun maks. 20 Nm. Derefter løsnes møtrikken 1/4 omgang og så spændes igen med fingerne (læs uden brug af værktøj) til den går stramt. Og der sættes den nye låseplit i.

mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kalle745 » ons jan 21, 2009 23:29 pm

VolvoSport

nu når du siger det så lyder 100Nm faktis os vildt,,, tog det bare fra toleranc data,,,, hmm
Klippekort, Hører til i busserne...
92 oktan = til at tænde bål med
95 oktan = til havetraktoren
98 og op = bilen ;)

745,GL B230K/F ``87´´
Brugeravatar
Kalle745
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs nov 04, 2008 23:38 pm
Geografisk sted: Lime, Djursland

Indlægaf VolvoSport » ons jan 21, 2009 23:38 pm

Har før hørt, at det så meget omtalte ToleranceData ikke stemmer overens med virkeligheden.
Jeg holder mig til Volvos egne oplysninger og så synes jeg egentlig også at Haynes manualerne er ret gode. Selv om der også er fejl i dem.
Men hvis man samtidigt bruger sin sunde fornuft og forholder sig kritisk til oplysninger generelt og eventuelt ved lidt om tingene i forvejen, kan de værste brølere undgåes.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » ons jan 21, 2009 23:42 pm

Kalle745 skrev:hmm så tror jeg du har fået fat i de forkerte skiver.... sådan har jeg aldrig set det på en 740 før.... skive og nav med lejet i er i 2 dele :?

Det er ikke rigtigt. Volvo 700 serie findes i udgaver hvor forreste skive og nav er en samlet enhed. De er dog ved at være sjældne for normalt monteres et ombygningskit med fast nav og løs skive.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Kristian » tors jan 22, 2009 9:52 am

Til og med -87 model var 700 serien monteret med skiver og nav som en enhed!
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf kentn » tors jan 22, 2009 19:44 pm

skiverne er korrekte. de er monteret. de er ikke spændt endnu. mken 100 nm på et konisk leje, så sidder det vist fast.
jeg skal lige se om jeg ikke kan fixe et billede af de gamle skiver.
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: man mar 17, 2008 0:17 am
Geografisk sted: randers-langå

Indlægaf Kristian » lør jan 24, 2009 19:08 pm

Ja, 100 nm er alt for meget, de skal faktisk slet ikke spændes med moment!
Du spænder dem bare ind til sløret er væk og så en anelse tilbage, så du lige akkurat kan mærke spillerum.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf VolvoSport » lør jan 24, 2009 23:17 pm

Mens navet roteres i kørslesretningen skal møtrikken spændes så hårdt, at pakdåsen på bagsiden slutter tæt og ellers kun maks. 20 Nm. Derefter løsnes møtrikken 1/4 omgang og så spændes igen med fingerne (læs uden brug af værktøj) til den går stramt. Og der sættes den nye låseplit i.

Sådan lyder vejledningen vedr. tilspænding af et alm. konisk forhjulsleje på en Volvo 240. Så mon ikke også det gælder for en Volvo 740 med leje og skive ud i ét. Lejet er jo stadig konisk.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster