Sprøjteskema Amazon

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Sprøjteskema Amazon

Indlægaf Jeppe » man feb 01, 2010 16:09 pm

Hej alle Volvo-venner

Jeg skal i gang med at hulrumsbehandle mit Amazon-projekt. Jeg har luret lidt rundt omkring, men synes ikke rigtig jeg kan finde et sprøjteskema for en Volvo Amazon.

Da bilen jo gerne skulle kunne holde i mange år, vil jeg gerne have voksen helt ind i alle kroge, så er der en der evt. kan hjælpe?

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Re: Sprøjteskema Amazon

Indlægaf Hr. SmåSur » man feb 01, 2010 20:09 pm

Hej Jeppe,

Tag det ikke personligt, men jeg undres gevaldigt over, at et (tidligere?) medlem af bestyrelsen af netop Volvo Amazon klub Danmark har svært ved at finde den slags oplysninger/info.

Jeg citerer fra Volvo Amazon klub Danmark's egen hjemmeside:

Formålet med Volvo Amazon Klub Danmark er, at holde denne klassiske model fra Volvo, kørende på de danske landeveje mange år endnu gennem billigere reservedele, teknisk råd og vejledning.
Klubben afholder arrangementer fordelt over hele landet: orienteringsløb, crusing-ture og forskellige former for træf.
Som medlem modtager du fire gange årligt "Amazonen" klubbens medlemsblad, hvor du kan læse om træfaktiviteter, restaureringsvejledninger, teknisk brevkasse, køb & salg og mange spændende artikler.

Se, i alle danske Volvo-klubber's vedtægter er de første paragraffer netop at "klubben hjælper dig med at holde din Volvo kørende".. bla..bla.. men noget så "simpelt" som helt elementær vedligeholdelses-hjælp - kan man altså ikke få med sit medlemskab???..

Well, jeg slutter mit bitcheri - minder dig om http://www.volvoamazonpictures.se og under dokumenter søger du i værksteds/service meddelelser-databasen efter "rostskydd" - så skulle du finde Volvo's egen vejledning til netop opgaven. Så får du det gjort som Volvo anbefaler! :)

Edit (2010-02-01 19:11) - Det ser ud som om at ovennævnte database i øjeblikket er ude af funktion. Men det skulle kunne findes her - ellers må du melde dig ind i Hr. SmåSur-klubben og modtage fotokopi med posten - Helt uden medlemskabsbetaling!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf VolvoSport » man feb 01, 2010 20:50 pm

Hr. SmåSur: Kan du da ikke bare svare på et spørgsmål i stedet for komme med alt dit pladder?

Det ses jo tydeligt både her og på andre sider vedr. Volvo, at du tilsyneladende aldrig selv har behov for råd eller vejledning.
Enten skyldes det, at du ingen problemer har med din Volvo (hvis du i det hele taget ejer et eksemplar) eller også skyldes det, at du er bange for at spørge. Du skulle jo nødigt kunne hænges ud som én der intet ved eller måske skulle komme til at spørge om noget, som skulle vise sig at være simpelt eller logisk i andre øjne. En sidste mulighed kunne også være, at du simpelthen bare ved ALT.

Hvis du ved ALT, så er der selvfølgelig ikke noget at klandre dig.

"Tag det ikke personligt" er i mine øjne en lige så latterlig kommentar som: "Havde jeg nær sagt". I begge situationer burde man have overvejet sine ord, inden de forlod munden eller knappen Udfør blev aktiveret.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Hr. SmåSur » man feb 01, 2010 21:16 pm

VolvoSport - Jeg forstår din reaktion - jeg behøver dog ikke blive provokeret af dine "spørgsmål" - men jeg har ganske enkelt svært ved at forstå, hvad medlemskab af en Volvoklub skal give - hvis ikke netop den slags "hjælp" som Jeppe søger ovenfor. - Og da Jeppe (mig bekendt) er repræsenteret i bestyrelsen af netop den klub der "dækker" hans hobby (?) Volvo - undrer det mig, at han skal ty til at spørge her - for her findes da vist flest som ved noget om mere nyere Volvo'er - de mere "daglige brugs-Volvo'er".

Selvfølgelig "må" Jeppe da spørge her - det skal jeg ikke "nægte" ham - jeg svarer da også - men ja, han får som repræsentant for Volvo Amazon klub Danmark lidt ekstra "med hjem" han kunne vælge at tage med på næste bestyrelsesmøde/generalforsamling etc.

Mht. ordvalget "pladder" - er det jo DIN subjektive opfatning - Jeg synes jo også det er noget pladder at du bliver provokeret. :)

Hov forresten.. Og så er der da lige den lille "lede detalje" at selvsamme Jeppe tidligere har forsøgt sælge DVD/CDrom'er med netop den slags info, der vel "burde" være gratis for alle der bare ejer INTERESSEN?.. Eller skal vi alle være så hemmelige og holde på vores "unikke" viden at vi kun skal dele den med dem der "betaler"???
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf VolvoSport » man feb 01, 2010 22:31 pm

Jeppe har vel solgt dem alle :lol:

Det var forøvrigt en pæn og ordentlig måde, du skrev tilbage på, Hr. SmåSur. Det klær dig, trods alt.

Ordet "pladder" var det der lå nærmest. Enten fordi jeg er helt nede på jorden eller fordi mit hoved flød over :wink:
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Jeppe » tirs feb 02, 2010 0:29 am

Hr. SmåSur skrev:Well, jeg slutter mit bitcheri - minder dig om http://www.volvoamazonpictures.se og under dokumenter søger du i værksteds/service meddelelser-databasen efter "rostskydd" - så skulle du finde Volvo's egen vejledning til netop opgaven. Så får du det gjort som Volvo anbefaler! :)

Edit (2010-02-01 19:11) - Det ser ud som om at ovennævnte database i øjeblikket er ude af funktion. Men det skulle kunne findes her - ellers må du melde dig ind i Hr. SmåSur-klubben og modtage fotokopi med posten - Helt uden medlemskabsbetaling!

Hej SmåSur

Godt at se du stadig er her. Ja, der er flere steder at spørge, men lige først for var altså nettet. Og jeg må indrømme at jeg ikke lige har fundet søgefunktionen på nævnte side. Og hvis der nu lige var en havde den forkromede udgave af et sprøjteskema ville det jo være lækkert. Og mon ikke projektet skal have bedre rustbeskyttelse når nu det hele er skilt ad.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Jeppe » tirs feb 02, 2010 0:35 am

Hr. SmåSur skrev:Hov forresten.. Og så er der da lige den lille "lede detalje" at selvsamme Jeppe tidligere har forsøgt sælge DVD/CDrom'er med netop den slags info, der vel "burde" være gratis for alle der bare ejer INTERESSEN?.. Eller skal vi alle være så hemmelige og holde på vores "unikke" viden at vi kun skal dele den med dem der "betaler"???

Det er korrekt at jeg lavede nogle cd'er med værkstedshåndbog og reservedelskatalog som jeg har solgt nogle stykker af. Det er klart man kan hente dem på den nævnte side, men dengang jeg lavede cd'en var det som et alternativ til at printe alle 1700 sider ud... og ja, det tager altså lidt tid at scanne dem ind og sætte dem op, så man kan finde bare lidt rundt i dem. Samtidig har det haft den fordel at det har været let at sende en lille pdf med netop det afsnit som kunne hjælpe en eller anden :)

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs feb 02, 2010 1:18 am

Jeppe skrev:...jeg må indrømme at jeg ikke lige har fundet søgefunktionen på nævnte side. Og hvis der nu lige var en havde den forkromede udgave af et sprøjteskema ville det jo være lækkert....

Jeg kan desværre ikke bidrage med andet lige nu, end at siden jeg refererer til åbenbart lige nu (for tiden!) ikke virker.

På siden er tråden - Dokumenter - Verkstadsmeddelanden - her får man normalt et vindue med forskellige VM og et af link'ne er så til en database over VM hvori man kan søge.
Ovennævnte er dog ikke helt så omfattende, så det er muligt at de ikke har siderne med hulrums-rustbeskyttelse-anvisningerne. Lad os lige se om ikke det virker om en dag eller 2 - ellers må jeg se om jeg kan finde en kopimaskine..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf nj » tirs feb 02, 2010 19:43 pm

Hr. SmåSur skrev: men jeg har ganske enkelt svært ved at forstå, hvad medlemskab af en Volvoklub skal give

Jeg vil bare lige tilføje til "Hr. Småsur" at medlemsskab af en klub giver mange andre ting også, bl.a. socialt samvær, adgang til træf, klubblade og meget andet.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs feb 02, 2010 20:58 pm

nj skrev:...at medlemsskab af en klub giver mange andre ting også, bl.a. socialt samvær, adgang til træf, klubblade og meget andet.

Ja. det er flot - Men nu gik min kritik jo på, at der i "alle" danske Volvoklubber står noget i retning af, som jeg har skrevet ovenfor - at klubben's formål er at være med til at gøre det let at passe på og vedligeholde de respektive modeller, etc. - Min kritik gik jo ikke på, om man kan komme til at møde andre eller kommer på træf, vel? :)

I øvrigt er det da i den moderne verden lige så "godt" at træffe andre ligesindede eksempelvis herigennem (det har jeg da gjort i flere tilfælde, tro det eller ej!) - og de fleste klubber afholder jo "åbne" træf, hvor man ganske uden medlemskab kan møde op.. Hov!.. Pudsigt!.. Det er også kun Volvo Amazon klub Danmark der afholder træf, hvor man SKAL være medlem for at få lov at være med... Rød tråd?.. ;)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf lillevang » tirs feb 02, 2010 21:05 pm

Hej Jeppe.
Lige et lille indspark i debatten ang. sprøjteskema til en Amazon. Har du prøvet at kontakte det nærmeste undervognsbehandlingscenter? Det kunne jo være at det var svaret på dine ønsker. Jeg kan ikke forestille mig at de vil være negative overfor dit ønske, især hvis du også købte materialerne hos dem. Om det skal være Tectyl,Pava, Dinitrol eller Mercasol, tror jeg ikke betyder det store, men personligt vil jeg foretrække Mercasol, da det er et svensk produkt, så det må jo passe til en svensk bil :D . På deres hjemmeside http://WWW.nitram.dk kan du se hvor den nærmeste undervognsbehandler bor. God fornøjelse med projektet og husk: det er det der er ca. 40 cm bag ved sprøjten der betyder mest og ikke så meget fabrikatet af undervognsbeskyttelse.
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: midtsjælland

Indlægaf nj » ons feb 03, 2010 12:58 pm

Hr. SmåSur skrev: - men jeg har ganske enkelt svært ved at forstå, hvad medlemskab af en Volvoklub skal give -

Helt sat på spidsen kunne en anden rød tråd være: ingen medlemmer i klubberne - ingen klubber - ingen træf.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Jeppe » tors feb 04, 2010 10:23 am

lillevang skrev:Hej Jeppe.
Lige et lille indspark i debatten ang. sprøjteskema til en Amazon. Har du prøvet at kontakte det nærmeste undervognsbehandlingscenter? Det kunne jo være at det var svaret på dine ønsker. Jeg kan ikke forestille mig at de vil være negative overfor dit ønske, især hvis du også købte materialerne hos dem. Om det skal være Tectyl,Pava, Dinitrol eller Mercasol, tror jeg ikke betyder det store, men personligt vil jeg foretrække Mercasol, da det er et svensk produkt, så det må jo passe til en svensk bil :D . På deres hjemmeside http://WWW.nitram.dk kan du se hvor den nærmeste undervognsbehandler bor. God fornøjelse med projektet og husk: det er det der er ca. 40 cm bag ved sprøjten der betyder mest og ikke så meget fabrikatet af undervognsbeskyttelse.

Tak, jeg fandt Volvos egen beskrivelse af Rostskydd, så med baggrund i den vil jeg arbejde mig igennem karosseriet. Skal gøres nu inden det monteres op.

Rustbeskyttelse er klart betinget af den der udfører det. Jeg har adgang til Suvo, så det bliver deres voks behandling jeg vælger. Efterfølgende vil jeg kontrollere med inspektionskamera.

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jln » fre jul 29, 2011 12:47 pm

hej jeg er ny i klubben,men jeg blev nu lidt forbavset da jeg læste i dette forum,jeg troede at det var et sted hvor man hjalp hinanden,og ikke legede teaneger
jørn
Mvh. jørn

volvo amazone årg 1969
jln
Bruger
Bruger

Tilbage til Karosseri og Interiør