Motorvarmer

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorvarmer

Indlægaf peloengel » tirs nov 25, 2008 18:12 pm

Hej, jeg har en 850 2,3t5 og vil hører om, hvor svært det er at monterer en motorvarmer (dypkoger) og om der er noget man skal tage sig iagt for på forhånd tak Peter.
peloengel
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Ulrik Friis » tirs nov 25, 2008 19:31 pm

Prøv at søg på DEFA. Begynd evt. her: DEFA varmer til 850. Der er link til monteringsvejledninger og meget andet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf peloengel » ons nov 26, 2008 19:55 pm

Hej, takker for svaret, det gav mange gode oplysninger.

MVH Peter
peloengel
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf WankelKim » man dec 08, 2008 19:01 pm

Jeg har lige monteret sådan en fræk lille sag i min 850er.
Det er faktisk temmelig nemt GDS arbejde.
Blokvarmer og kabinevarmer købt hos Lucas i Randers koster 2500,- alt incl.
Kim Kjersgaard Nielsen
'92 850 GLT
'81 RX-7
Brugeravatar
WankelKim
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro

Indlægaf Esben » ons dec 10, 2008 14:33 pm

WankelKim skrev:Jeg har lige monteret sådan en fræk lille sag i min 850er.
Det er faktisk temmelig nemt GDS arbejde.
Blokvarmer og kabinevarmer købt hos Lucas i Randers koster 2500,- alt incl.

Jeg er selv på udkig efter et motor- og kabinevarmestystem da min bil i øjeblikket står i gården.

Jeg har kigget på DEFA's hjemmeside og det er jo et system med mange muligheder. Hvad har du fået til den pris? Her tænker jeg på om du også har fået mini-plug frontindtag og 220 volts ledning. Er der tidsstyring på eller hvordan styrer du hvornår bilen skal være klar? Hvilken kabinevarmer fik du? Kan du beskrive dit system sådan mere specifikt ville det bare være lækkert.

På forhånd tak
Hilsen
Esben
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 5750 Ringe

Indlægaf WankelKim » ons dec 10, 2008 19:23 pm

Der fulgte ikke timer med i kittet, men det kan købes som ekstra udsty, hvordan det virker ved jeg ikke.

Well for 2500,-, som er tilbud her i vinteren, fik jeg en formstøbt blokvarmer i aluminium, den monteres med en enkelt bolt på bagsiden af motorblokken, det eneste som skal afmonteres er plastikskjoldet under motoren, en oplagt mulighed for at skifte olie og filter også. :)

Nå men af med det skjold og find to bolthuller som sidder ved siden af hinanden oppe ved et langsgående metal rør, på med noget pasta på varmeelementet og loctite en bolt gennem og i et af de to huller som du fandt før.

Der fulgte også nogle gummiindkapslede ledninger med.
Front indtaget er vel 35mm og har selvfølgelig en smart klap så det ikke bliver nasset til med sne og snask. Jeg monterede det i blændklappen for tågelygter, det virkede som et godt sted at bore et 24mm hul til det.
Kabelføring langs tårnet i konesiden, over i en samler som går ud til henholdsvis blokvarmer og kabinevarmeblæser.
Samlen monterede jeg på bremserøret på brandvæggen, i brandvæggen(torpedoplade) findes der en gummitylle med forskellige størrelser gennemføringshuller, det største er perfekt(husk at ledningen skal pege nedaf ude i motorrummet i tilfælde af at der løber væske ned af den) til at føre ledningen til kabinevarmer igennem. Selve kabinevarmeren har jeg monteret på siden af kardantunnel(som det jo så egentlig ikke er alligevel :) ) i plastik afdækningen.

Jeg overvejer at installere en pære i en af de ledige pladser i speedometeret så jeg kan se når stikket er monteret, men jeg skal lige hitte ud af hvordan jeg trigger en 12V pære med ekstern 220V

Jeg kan da lige knipse lidt billeder i morgen når jeg alligevel skal montere nyt og spændende udstyr i Vulvaen.

Altså inkluderet i kittet til 2500,-
# Blokvarmer
# Kabine varmeblæser
# Ledningsnet
# Klam grøn 220V ledning
Kim Kjersgaard Nielsen
'92 850 GLT
'81 RX-7
Brugeravatar
WankelKim
Erfaren bruger
Erfaren bruger

DEFA motor/kabinevarmer

Indlægaf Esben » ons dec 10, 2008 20:43 pm

Tak for hjælpen.

Jeg har fundet tilsvarende hos nordic auto parts http://www.nap.dk - kan ikke finde nogle forhandlere i nærheden af Ringe/Midtfyn.

Et sæt koster 2399 inkl. moms og levering.
Skal det være timer osv. koster det 4799 inkl. moms og levering.

Skal lige omkring cd cardig eller lign. i morgen og høre på hvad "tilsvarende" Calix systemer koster.

Mvh
Esben
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Relæ til din starter

Indlægaf Giraffen » ons dec 10, 2008 22:05 pm

Jeg overvejer at installere en pære i en af de ledige pladser i speedometeret så jeg kan se når stikket er monteret, men jeg skal lige hitte ud af hvordan jeg trigger en 12V pære med ekstern 220V

Hvis jeg må foreslå noget, så vil et relæ (230v "nc") over din starter nok være en god idé. Det vil sørge for at du ikke river ledning og stikkontakt med ud af garagen, :shock: den dag hvor man har lidt meget travlt og ikke ser den lille lampe under din speedometer. :D
Billede
Brugeravatar
Giraffen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordsjæland

Indlægaf WankelKim » tors dec 11, 2008 2:35 am

Hmmm, det var også en interessant idé.

Hvad betyder "nc" ? - jeg er ikke så hård i fagsproget.
Kim Kjersgaard Nielsen
'92 850 GLT
'81 RX-7
Brugeravatar
WankelKim
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Relæ til din starter

Indlægaf Shadows » tors dec 11, 2008 9:06 am

Giraffen skrev:Jeg overvejer at installere en pære i en af de ledige pladser i speedometeret så jeg kan se når stikket er monteret, men jeg skal lige hitte ud af hvordan jeg trigger en 12V pære med ekstern 220V

Hvis jeg må foreslå noget, så vil et relæ (230v "nc") over din starter nok være en god idé. Det vil sørge for at du ikke river ledning og stikkontakt med ud af garagen, :shock: den dag hvor man har lidt meget travlt og ikke ser den lille lampe under din speedometer. :D

Genial idé!!!
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Esben » tors dec 11, 2008 10:33 am

"NC" betyder normaly closed - det vil sige at relæet i spændingsløs tilstand er sluttet/"tændt" og derfor i vil tillade start når der er ikke er spænding til relæet. Er der spænding på relæet åbner/"slukker" den og umuliggør start.

Men....
Systemet WankelKim har installeret er uden timer og han skal derfor selv tænde for det i passende tid før han skal ud at køre. Det vil også sige at relæet kun er noget værd hvis der er tændt for kontakten i huset. Relæet vil ikke forhindre at han kører afsted med ledningen påsat når kontakten i huset er slukket.

Har i øvrigt selv lige bestilt et tilsvarende system - overvejede et Calix system, men synes det så mere besværligt ud at installere - nu venter jeg bare på at de får det sendt - forhåbentlig har jeg det til weekenden :D og så må jeg lige få tænkt lidt over hvordan jeg sikrer at jeg ikke kører med ledningen isat - kontakt tændt eller ej.....

Mvh
Esben
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf WankelKim » tors dec 11, 2008 17:48 pm

Okay - lad os tage det fra starten.

Strøm ind.
Billede

Strøm bliver fordelt.
Billede

Strøm bliver til varm motor.
Billede

Strøm bliver til isfri ruder.
Billede
Man kan godt montere varmeren under handskerummet, men jeg var bange for at det ville begynde at knirke og det gider jeg simpelthen ikke høre på.
Kim Kjersgaard Nielsen
'92 850 GLT
'81 RX-7
Brugeravatar
WankelKim
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Shadows » tors dec 11, 2008 18:34 pm

Der en orginal volvo varmer på den blå!
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=57566209
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Giraffen » lør dec 13, 2008 0:10 am

Esben skrev:"NC" betyder normaly closed - det vil sige at relæet i spændingsløs tilstand er sluttet/"tændt" og derfor i vil tillade start når der er ikke er spænding til relæet. Er der spænding på relæet åbner/"slukker" den og umuliggør start.

Men....
Systemet WankelKim har installeret er uden timer og han skal derfor selv tænde for det i passende tid før han skal ud at køre. Det vil også sige at relæet kun er noget værd hvis der er tændt for kontakten i huset. Relæet vil ikke forhindre at han kører afsted med ledningen påsat når kontakten i huset er slukket.

Har i øvrigt selv lige bestilt et tilsvarende system - overvejede et Calix system, men synes det så mere besværligt ud at installere - nu venter jeg bare på at de får det sendt - forhåbentlig har jeg det til weekenden :D og så må jeg lige få tænkt lidt over hvordan jeg sikrer at jeg ikke kører med ledningen isat - kontakt tændt eller ej.....

Mvh
Esben

Jeg bøjer mig for dig Esben :!: , så ikke det lille punkt hvor der var en timer på... :oops: ellers en meget fin forklaring på relæets funktion kunne nok ikke selv have forklaret det bedere selv.
Billede
Brugeravatar
Giraffen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordsjæland

Indlægaf Esben » søn dec 14, 2008 11:05 am

Giraffen skrev:Jeg bøjer mig for dig Esben :!: , så ikke det lille punkt hvor der var en timer på... :oops: ellers en meget fin forklaring på relæets funktion kunne nok ikke selv have forklaret det bedere selv.

Det er jo ingen sag når man har en maskinmestereksamen i baghånden, og har lavet en del styringer efterhånden.

Hvis kablerne ellers kan nå laver jeg mit stik i venstre side af forkofangeren, for så er der større sandsynlighed for at jeg opdager det meget grønne kabel -(Som iflg. DEFA symboliserer miljøbevisthed) - så er der da noget miljørigtigt ved min volvo 8)

Så skal jeg bare lige have fat i et ugeur til stikkontakten. :idea:
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter