Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

WankelKim skrev:Jeg har lige monteret sådan en fræk lille sag i min 850er.
Det er faktisk temmelig nemt GDS arbejde.
Blokvarmer og kabinevarmer købt hos Lucas i Randers koster 2500,- alt incl.

Giraffen skrev:Jeg overvejer at installere en pære i en af de ledige pladser i speedometeret så jeg kan se når stikket er monteret, men jeg skal lige hitte ud af hvordan jeg trigger en 12V pære med ekstern 220V
Hvis jeg må foreslå noget, så vil et relæ (230v "nc") over din starter nok være en god idé. Det vil sørge for at du ikke river ledning og stikkontakt med ud af garagen,den dag hvor man har lidt meget travlt og ikke ser den lille lampe under din speedometer.

Esben skrev:"NC" betyder normaly closed - det vil sige at relæet i spændingsløs tilstand er sluttet/"tændt" og derfor i vil tillade start når der er ikke er spænding til relæet. Er der spænding på relæet åbner/"slukker" den og umuliggør start.
Men....
Systemet WankelKim har installeret er uden timer og han skal derfor selv tænde for det i passende tid før han skal ud at køre. Det vil også sige at relæet kun er noget værd hvis der er tændt for kontakten i huset. Relæet vil ikke forhindre at han kører afsted med ledningen påsat når kontakten i huset er slukket.
Har i øvrigt selv lige bestilt et tilsvarende system - overvejede et Calix system, men synes det så mere besværligt ud at installere - nu venter jeg bare på at de får det sendt - forhåbentlig har jeg det til weekendenog så må jeg lige få tænkt lidt over hvordan jeg sikrer at jeg ikke kører med ledningen isat - kontakt tændt eller ej.....
Mvh
Esben

Giraffen skrev:Jeg bøjer mig for dig Esben, så ikke det lille punkt hvor der var en timer på...
ellers en meget fin forklaring på relæets funktion kunne nok ikke selv have forklaret det bedere selv.

Tilbage til El-system og Instrumenter
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster