V70 2003: Stands straks Bremsefejl !

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2003: Stands straks Bremsefejl !

Indlægaf Kribu » fre okt 07, 2011 22:23 pm

Hej alle. Hjælp....
V 70 2003 d5.
Måske det er selvforskyldt, da jeg har haft en periodisk fejl et par år (bremseforstærker+antiskridsikring service påkrævet) men lad os udelukke det lige nu.
Jeg får en besked i boardcomputer:STANDS STRAKS BREMSEFEJL! Denne fejl kobler triptæller, cruisecontrol samt telefon fra! Jeg har været inde og "volvosnakke" det (søge på volvosnak) men fandt kun en uafsluttet tråd. Jeg har haft en god ven med en Top,-Wurtstester på besøg :D , og den kan godt nok se mange gamle fejl(uslettede) men kunne ikke sige noget om den aktuelle fejl. I boardet på bilen er der en fejl i bcm: BCM NOT CHECKED!
Mht. den først beskrevet fejl, har det mon så noget med hinanden at gøre?
Fejlen; stands straks, kommer typisk efter et stykke tids kørsel.
Har nogen af jer oplevet noget lignende?
Jeg har set den gamle tråd med abs boksen som skal loddes om, er det det der skal til?
Venlige volvohilsener til jer derude :lol:
Kristian
Før P210 67´-245 82´ -945 AUT. 98´ , V70 D5 AUT 03´
Nu V60 T6 Recharge Plug-in Hybrid primo 2022
Kribu
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Amager

Re: Stands straks Bremsefejl !

Indlægaf Balder » lør okt 08, 2011 2:24 am

BCM Modul sidder under kabinefilter . Du kan prøve at kige efter sticket , måske smøre/rense den engang med kontaktspray . Hjelper det ikke så er det mest sandsynlig fejl på selve BCM Modul. Rep. koster ca. 250 Euro i Tyskland. http://www.kfzpix.de/volvo/volvo-v70/index.php
Man vis der ingen kommunikation ECM-BCM kan det også være en CAN-Busfejl.

Her er de nogle fejlcoder du kan kigger efter , godt nok på tysk men jeg gider ikke mere i dag(nat) ...

ECM-530D Fehlercode im Automatiksteuermodul

ECM-510F Kommunikation zw. ECM und BCM fehlerhaft oder deformiert.
Ersatzsignal 0km/h
Mögliche Quelle:
-Übergangswiderstand in den CAN-Klemmen
-offener Stromkreis in einem oder beiden CAN-Kabeln
-Signalkabel Kurzschluss an Masse
-Fehlerhaftes BCM / ECM

TCM-001F Fahrgeschwindigkeitssensor Signal fehlt
Mögliche Quelle:
-Übergangswiderstand in den Klemmen
-Offener Stromkreis in der Stromversorgung
-Offener Stromkreis in dem Signalkabel
-Fehlerhafter Geschwindigkeitssensor

Gå nat!
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ulrik Friis » søn okt 09, 2011 18:54 pm

Du skal have udlæst koderne fra bilens computere af en rigtig kodelæser, fx. BSRs PPC Diagnostic. En "uautoriseret" kodelæser som den du har haft koblet på, kan ikke aflæse alle computerne.

Jeg har en kodelæser så jeg kan hjælpe dig. Skriv en PB så kan vi aftale et tidspunkt du kan komme forbi og få en liste over fejlkoder.

Hvis BCM ikke kan kontaktes er det sandsynligvis en dårlig forbindelse som Balder foreslår.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Kribu » man okt 10, 2011 22:12 pm

Tak for jeres svar.
Det var ikke stikket Balder, det havde ellers nemt.
Jeg er på job de næste 10 uger, og så må bilen vente, men
jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud Ulrik. Jeg skriver en PB.
Jeg tror mest på at det er inde i boksen der er dårlige forbindelser, men denne gang skal fejlen findes, og i første omgang helst uden dyre volvobesøg.
Mvh Kristian
Kribu
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: V70 2003: Stands straks Bremsefejl !

Indlægaf Kribu » man nov 05, 2012 23:45 pm

Hvordan gik det så: Tja, jeg har sendt abs styreenheden til reperation i Tyskland, de kunne ikke finde fejl i elektronikken men sagde det kunne være processoren og den kan ikke fejlsøges. Jeg tog changen og bad dem sende en ny styreenhed (BCM). Den kom i onsdags og idag har jeg været hos Volvo for at få indlæst software og parret den med bilen. Og vips væk var STANDS STRAKS samt de dybe furer i min pande. :D :D
Kribu
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Volvo69 » søn dec 16, 2012 22:33 pm

Hej alle sammen....
Ja jeg har en S 80 også med ABS og STC fejl og det er iflg. testeren ABS styreenheden der er defekt.

Har kigget på nettet og fundet flere firmaer i tyskland og England og endnu længere væk...... som reparerer og sælger samt et svensk firma Skruvat.se
men er ikke overbevist om de har den rigtige model... Findes der virkelig ikke en dansk leverandør eller agentur for ATE.........??

Min enhed er model/type : Volvo 9496945 Ate nr. 10.024-282.6 som også står på pumpen. men det er normalt sådan at controlleren har et nummer højere end pumpen. Kan ikke se nummeret på controlleren da den vender nedad....

Har fundet adskillige typer som skulle være ækvivalent til min : eks. Volvo 9472971 og Volvo 8619545 og Ate W0133-1660944...........??

Er der nogen her som kan hjælpe mig med at finde den rigtige.......ellers skal jeg sende den til rep. - i stedet for at købe en ny......

Min bil har ABS med STC som kan frakobles , men uden DSTC.

mvh
Volvo69
Volvo69
Bruger
Bruger

Indlægaf Kribu » fre dec 21, 2012 1:22 am

Hej 69.
Jeg ville sende styreenheden til Tyskland og få den repareret. Den er forholdsvis let at tage af jeg fulgte denne anvisning:http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=volvo_abs_module_removal_instructions_repair.
Jeg sendte min til http://www.kfzpix.de/volvo/volvo-v70/index.php ok service, de kunne dog ikke reparere den ?, men tilbød en ombytter(til mere end dobbelt pris!) som jeg så skulle have kodet til bilen efter montering. Det foregik hos Volvo og derefter virkede det som det skulle.
Du kan også vælge:http://tachopix.de/controlunit/nav.23300/subnav.43/pagetype.iav/colsec.7/colnav.94003/colsec.7/#article Fælles for dem begge er at du skal vedlægge forsendelsen en underskrevet arbejdsordre, så går de igang med det samme. Den finder du på den respektive hjemmeside.
Køber du en brugt hos Skruvat skal du til Volvo for at få den parret med din bil, det slipper du for hvis den kan repareres.
Når du har afmonteret styreboksen kan du tydeligt se nummeret, men jeg mener at det er Ate 20 der er monteret i din S 80 men jeg kan ikke gætte hvilken årgang din bil er.
HUSK de gamle dyder mht. vinterkørsel hvis du kører i bilen uden styreboksen, da din abs er sat ud af drift.
Mvh Kristian
Kribu
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Volvo69 » fre dec 21, 2012 12:05 pm

Hej Kribu...
Tak for indlæg i nat.....

Jeg har faktisk pillet styreenheden af i går og det er en god ide at sende den til Tyskland. Det firma bb-reman.de, ser rigtig godt ud og jeg havde set på det tidligere... Jeg har nu fundet eks. EPS-Elektronik Langelsheim i Tyskland og ECU.de = Glaubitz & Co i Zittau Østtyskland ved den tjekkiske grænse, nå det kan være ligemeget. Min enhed er med 10 tilslutninger og typen har jeg nu fundet hos de forskellige leverandører....9496946 og ATE nr. 10.0949-0420.3 som ser meget gængs ud. Jeg mener ikke min skal om programmeres, men er Plug and Play. Da jeg startede bilen efter virkede min triptæller ikke og der var selvfølgelig også bremsefejl med symbol motor m.m. så jeg kan lige give et referat når jeg har fået den tilbage og sat i Hm Hm.....

god Jul......
volvo69
Volvo69
Bruger
Bruger

Indlægaf Kribu » man dec 24, 2012 15:20 pm

God fornøjelse med det.
Motor skulle ikke gerne lyse, det har ikke noget med det at gøre.
Plug and Play jaja, men der skal stadig ny software, hvis det ikke er bilens "gamle" boks der er repareret.
Venter spændt på resultatet:
God jul herfra :D
Kribu
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf jimDK » fre dec 28, 2012 11:36 am

Det er ikke sikkert der skal laves noget vedrørende software.
På min S80er 2001, skiftede jeg engang ABS-modul og der skulle ikke indlæses software.
(jeg kørte i hvert fald uden videre, og der kom ingen fejlkoder)
(Jeg mener slet ikke der kan indlæses software i det ABS-modul, det er lagt i fra fabrikken og kan ikke ændres.)

Det er givetvis anderledes på nyere årgange.

Mht at køre uden ABS-modul, bilen kører temmelig dårligt (motorstyringen bruger/forventer et hastigheds-signal fra ABS-modulet)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Volvo69 » fre dec 28, 2012 17:47 pm

Hej JimDK

Tak for indlæg, -- jeg mener også det samme som dig at der skal ikke gøres noget og bilen skal ikke "omprogrammeres" eller enheden skal initialiseres ligesom ny hardware i en pc. -- Men den enhed som der sidder i bilen er : Volvo 8619545 og ATE nr. 10.0949-0420.3, - men det er et vidt begreb, da den samme enhed kan have mange forskellige ATE numre. Og det er sikkert muligt, at hvis der mont. en anden enhed, altså med et andet ATE nummer så skal enheden blot initialiseres på testeren for at lamper bliver ok igen.......Men jeg har altså sendt min til reparation i tyskland og håber at den bare kan mont. igen uden probs. -- Det næste jeg går i gang med er at skifte øverste og nederste fjedresæder gummiindlæg for og bag, men har hørt at der skal nogle specielle fjedrestrammere til bagfjedrene, kender du dem........ Har fundet de forskellige "springseat" af gummi på nettet, men skal lige dyrke det lidt mere...... så skifter jeg også støddæmpere og det øverste topleje....Har hørt at biler fra 2004 har mont. disse gummiindlæg originalt....

godt nytår......
Volvo 69
Volvo69
Bruger
Bruger

Indlægaf jimDK » lør dec 29, 2012 12:02 pm

Fjedersæde og alt der omkring har jeg også skiftet. Bilen kører dejligt lydløst efter det er fikset :)
lidt billeder her:
http://www.s80.dk/DIY/fjederben/index.html

Jeg kender ikke til gummi i bag? Men der er støddæmper "beslag" (leje).
foran er der både gummi foroven og forneden og et topleje.
Gummiet forneden er rigtig nok en relativ ny ting (haveslange af god kvalitet på nederste vikling kan også hjælpe :)
På min S80er fik jeg gummiet forneden hos Volvo.

Jeg har for nyligt sat Sachs dæmpere i V70eren (alle 4 for ~2800 på ebay), magen til de originale (det er ikke med på billederne).
Har kun billeder af kasserne:
http://www.s80.dk/DIY/ShockAbsorber/DSC00319.jpg
http://www.s80.dk/DIY/ShockAbsorber/DSC00321.jpg

Hvis du skifter dæmpere i bag, så skal der ikke bruges fjederstrammer, her kan dæmperen umiddelbart løsnes og tages ud (når bilen er hævet på donkraft osv)
samme med lejet/beslaget i bag.(jeg kender ikke til gummi i bag? Det har jeg ikke haft på)

Foran skal der fjederstrammer på, for at skifte øverste fjedersæde-gummi og støddæmper, men først når fjederbenet er taget ud, det kan du se på billederne.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo69 » lør dec 29, 2012 16:13 pm

Tak for gode indlæg jimDK...

Det er rigtige gode detaljeret indlæg med de forskellige ting som du har udført...... Det med bagruden, har også også gjort oppe i sommerhuset hvor jeg bakkede ind i garagen for så at ramme tagrenden som rager et stykke ud fra huset....man føler sig lidt dum...... det var også en stationcar......,

Jeg har fundet et par eksploderede tegninger www.volvopartswebstore.com den ene GR-218397 og GR-245960 men jeg skal finde dem igen med et link for der er et par spørgsmål hvor der er vist 5 stk "gummi" til foraksel. Hvor nr. 6 øverste og nr. 36 nederst er relevante, men det er bedst du ser tegningen.......

Men hvad med nr. 33 den skal vel ikke bruges når man mont. nr. 6

Nr. 26 og 34 kan vel bruges i stedet for nr. 36.
Og i øvrigt er der ingen reservedels nr. på nr. 6 ??? Det er også lige meget den kan købes alle vegne.

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... lYear=2000

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... suspension

Den bagerste ser det ud som om nr. 4 nederste og nr. 5 kunne være af gummi..... ?

Har læst dine indlæg bl.a. om nederste styreled og det har givet mig inspiration til at når jeg drejer rattet i koldt vejr så piber det anelse og det kunne vel være den gummimanchet med nålelejet som skal have fedt.... Super.. , men det er bare ski... ærgerligt at man skal have alt det isenkram, plastik af under rattet, kan ikke fordrage alt det plastiklort og clips hvor man ikke lige ved hvordan det er sat sammen, det kræver lidt tålmod.... Samt det udluftningsværktøj fra Mekonomen, det har jeg set på tidligere, men var lidt dyrt med en rund beholder beregnet til trykluft med væske. = Tryktank.

Ja, nu kan jeg se at du har skiftet fjedreben her fornyelig Sachs, ja det var sikkert en god ide for jeg synes også da jeg så billederne fra et tidligere stadie 2010, at de så lidt rustne ud, men jeg har jo ikke nærkigget på mine og det er jo først der man så opdager hvilken kondition de har......

Kunne ikke lave linksene til hyperlinks, men de skal kopieres ind i browseren....men det behøver jeg vist ikke at sige til dig...
mvh
Mogens
Volvo69
Bruger
Bruger

Indlægaf jimDK » lør dec 29, 2012 18:50 pm

Ja, nr 36 er det nederste gummi, foran (det ligger i skålen)
nr 26 skal sidde rundt om nederste vikling, foran.
nr 6 og nr 5 er så fjedersæde og topleje.

De 4 ting burde være nok, foran (resten kan genbruges).

>>Den bagerste ser det ud som om nr. 4 nederste og nr. 5 kunne være af gummi..... ?
enig.

Jeg ville nok lave lave forenden først, og så se hvor meget det hjælper, og så tage bagenden, hvis der stadig er mislyde.
Men man kan jo også bestille det hele på en gang, og så er man sikker, smag og behag :)

mht udlufter, jeg syntes også den med beholder var lidt dyr.
så jeg tog den uden beholder på, den er meget simpel og billig, men man skal så holde øje med niveauet i reservoiret på bilen

He he, nå, så er jeg ikke den eneste der kan præstere at knuse en bagrude ;)
Frygteligt svineri med glasskår overalt.Har først fornylig fået de sidste små stumper ud inde fra bagklappen, de raslede lidt.
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo69 » lør dec 29, 2012 19:38 pm

Til jimDK....

Tak for hurtigt svar... :)

Skål nr. 36 er nederst OK og nr. 6 øverst OK, og nr. 5 topleje OK, ---- m e n nr. 26 skal vel ikke monteres sammen med nr. 36 for så er der jo "gummi" i metalfjedreskålen. Nr. 34 skal vende omvendt end på tegningen. men kan bruges i stedet for nr. 36...??? Nå men det ski... godt at få sine synspunkter,hvad skal vi sige afprøvet,for der er ikke nogen som jeg kender der har forstand på dette her..... Så tak for det... så vil jeg i næste uge se hvad der er op og ned.........
Jeg glemte også at sige at jeg har printet din igen så udmærkede beskrivelse om tandrem. :D Jeg har skiftet dem på alle mine volvoer, men aldrig en så "kompliceret" type, men nu tror jeg at jeg er hub på det her til foråret........Vandpumpen har kørt 120000 , så den kan vel undværes, men selvfølgelig hvis jeg vælger at have bilen i mange år endnu, så skulle den vel også skiftes...... :?:

mvh
mogens
Volvo69
Bruger
Bruger

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter