Afmontering og montering af takthjul-sæt (Amazon)

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Søren B » man okt 27, 2008 0:25 am

Hej Volvo-experter,

I min B18’er har jeg et ret slidt takthjul-sæt, der inden alt for mange tusinde km trænger til at blive skiftet.
I en nedslidt B20’er jeg har stående, sidder der et forholdsvis nyt takthjul-sæt.
Min plan er at afmontere det forholdsvis nye takthjul-sæt fra B20’eren og flytte det over i B18’eren.

Er det en god idé at ta’ et allerede halvbrugt takthjul-sæt og montere det i en anden motor?
Er det problematisk at afmontere fiber-hjulet uden at ødelægge det, hvis det sidder rigtig godt fast?
Skal jeg bruge andet end en tre-benet aftrækker, når fiberhjulet skal afmonteres?

På forhånd tak!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Århus C

Skift af takthjul

Indlægaf Klågem » man nov 03, 2008 13:57 pm

Jeg ville nok passe på med at bruge aftrækkeren. Jeg ville hellere sætte fiberhjulet i spænd og så knalde knasten en på skalden med en messing eller kobberhammer.(for ikke at ødelægge gevindet på knasten).

Jeg ville ikke have betænkligheder med at tage takthjulet fra en anden motor (hvis det er i orden). Men husk at tage stålhjulet med også. Det er jo et sæt
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Skift af takthjul

Indlægaf Hr. SmåSur » man nov 03, 2008 14:16 pm

Klågem skrev:Jeg ville nok passe på med at bruge aftrækkeren. Jeg ville hellere sætte fiberhjulet i spænd og så knalde knasten en på skalden med en messing eller kobberhammer.(for ikke at ødelægge gevindet på knasten).

Jeg ville ikke have betænkligheder med at tage takthjulet fra en anden motor (hvis det er i orden). Men husk at tage stålhjulet med også. Det er jo et sæt

Du er da helt afmarcheret her! Vold har jo aldrig løst noget som helst. Der skal bruges en aftrækker - takthjulene på en B18/B20 er med vinklede tænder - så slår man på sagerne er man da fuldstændig sikker på, at selv et splinternyt takthjul vil gå i stykker.

Sikke et råd!.. Suk..

Søren B:
Du skal bruge BÅDE en aftrækker og et stykke værktøj til at montere det "nye" fiberhjul også. Når du skriver aftrækker, går jeg lige nu ud fra, at du mener en ORIGINAL aftrækker - lavet til netop denne operation - du kan IKKE gøre det med en "alm." aftrækker.

For at bytte takthjul (pluralis) kræves i alt 4 special-værktøj - et til hver operation - til hvert takthjul.

Kan man bruge et allerede brugt takthjul? - Ja, ingen problemer - men hvordan ved du at dit nuværende er slidt og trænger til udskiftning?

Her:

http://volvo1800pictures.com/document/v ... A_B20B.pdf

- se side 27 i PDF filen - kan du jo endda "gratis" læse Volvo's helt egen originale Service hæfte for netop den operation.

Så har vi problemet igen - Volvosnak.dk er sat op til alt for latterlig filter-sortering af texten - så der kan ikke skrives ord der KAN betyde "frække" ord på engelsk - Tåbeligt at I ikke har fået rettet det endnu!

I linket ovenfor, skal du der hvor der er sat en stjerne "*" - udskifte denne med følgende "d o c u m e n t" - og gøre det UDEN mellemrum imellem bogstaverne. Se, forum-serveren opfatter nemlig ordet "dokument" - skrevet med c istedet for k, da det er engelsk - som ordet c u m.
Hurra - få det nu for dælen løst ADMIN! - Og slet lige de 4.500 inaktive brugere samtidigt..

Til "alle": Alle 4 korrekte specialværktøj kan mod behørig kontant deponering lånes her af mig - Du betaler frakt begge veje, naturligvis.
Sidst rettet af Hr. SmåSur man nov 03, 2008 14:25 pm, rettet i alt 1 gang.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: Skift af takthjul

Indlægaf Klågem » man nov 03, 2008 14:23 pm

Hr. SmåSur skrev:
Klågem skrev:Jeg ville nok passe på med at bruge aftrækkeren. Jeg ville hellere sætte fiberhjulet i spænd og så knalde knasten en på skalden med en messing eller kobberhammer.(for ikke at ødelægge gevindet på knasten).

Du er da helt afmarcheret her! Vold har jo aldrig løst noget som helst. Der skal bruges en aftrækker - takthjulene på en B18/B20 er med vinklede tænder - så slår man på sagerne er man da fuldstændig sikker på, at selv et splinternyt takthjul vil gå i stykker.

Sikke et råd!.. Suk..

Søren B: Du skal bruge BÅDE en aftrækker og et stykke værktøj til at montere det "nye" fiberhjul også. Når du skriver aftrækker, går jeg lige nu ud fra, at du mener en ORIGINAL aftrækker - lavet til netop denne operation - du kan IKKE gøre det med en "alm." aftrækker.

For at bytte takthjul (pluralis) kræves i alt 4 special-værktøj - et til hver operation - til hvert takthjul.

Kan man bruge et allerede brugt takthjul? - Ja, ingen problemer - men hvordan ved du at dit nuværende er slidt og trænger til udskiftning?

Her:

http://volvo1800pictures.com/*/verkstad ... A_B20B.pdf

- se side 27 i PDF filen - kan du jo endda "gratis" læse Volvo's helt egen originale Service hæfte for netop den operation.

Så har vi problemet igen - Volvosnak.dk er sat op til alt for latterlig filter-sortering af texten - så der kan ikke skrives ord der KAN betyde "frække" ord på engelsk - Tåbeligt at I ikke har fået rettet det endnu!

I linket ovenfor, skal du der hvor der er sat en stjerne "*" - udskifte denne med følgende "d o c u m e n t" - og gøre det UDEN mellemrum imellem bogstaverne. Se, forum-serveren opfatter nemlig ordet "dokument" - skrevet med c istedet for k, da det er engelsk - som ordet c u m. Hurra - få det nu for dælen løst ADMIN! - Og slet lge de 5.000 inaktive brugere samtidigt..

Jeg taler jo ikke om VOLD. men jeg kan da godt skrive daske blidt på knasten. Det er jo ikke takthjulet han skal slå på. Og så er det jo ikke lige sikkert at han har den orginale aftrækker i skrivebordsskuffen.
Han skrev om han kunne bruge en 3 armet aftrækker. Den forbinder jeg med en Biltemamodel. Da takthjulet ikke holder til særligt meget vrid.
Hvorfor jeg skriver slå er at chokke knast og hjul så det springer af. På samme måde som man piller et rat af (benene bruges til at presse rattet opad og så slår man på ratstammen.) Et velplaceret slag er normalt nok.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » man nov 03, 2008 14:29 pm

Takthjulet sidder ikke fast som et rat sidder fast i strålerne - takthjulet "tvinger" sig selv "indad" (og fastholder på denne måde knastakslens position) mod blokken når motoren kører - derfor skal det aftrækkes på en sådan måde at det samtidigt drejer når det trækkes af.

Med originalt specialværktøj, vil man slet ikke opleve fastsiddende takthjul - de skal ganske enkelt bare trækkes af på den rigtige måde..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Klågem » man nov 03, 2008 14:33 pm

Hr. SmåSur skrev:Takthjulet sidder ikke fast som et rat sidder fast i strålerne - takthjulet "tvinger sig selv "indad" mod blokken når motoren kører - derfor skal det aftrækkes på en sådan måde at det samtidigt drejer når det trækkes af.

Med originalt specialværktøj, vil man slet ikke opleve fastsiddende takthjul - de skal ganske enkelt bare trækkes af på den rigtige måde..

Det er jo helt klart at det rigtige værktøj er det halve arbejde.
Der er vi helt enige.
Men det er jo ikke alle der lige har alt specialværktøj til rådighed.
Den måde jeg omtaler mener jeg ikke har noget med vold at gøre. Og jeg regnede jo ikke med at det var nødvendigt at skrive at man forsigtigt lirker det af efter at det har løsnet sig fra knasten. For jeg har jo allerede skrevet at fiberhjulet ikke holder til særligt meget
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Søren B » lør nov 15, 2008 18:35 pm

Tak for svarene, klågem og Småsur!

Jeg ved, der er slør i takthjul-sættet fordi det bl.a. siger tok-tok-tok… på en helt karakteristisk måde, når motoren går i tomgang, og når jeg sætter i gang i 1. gear. Ved højere omdrejninger høres intet. Lyden er fuldstændig identisk med den lyd, der kom fra min B20’er, da takthjul-sættet i den stod af. Den B20’er fik et nyt takthjul-sæt på et værksted, som er nedlagt nu. B20’eren blev siden hen byttet ud med den nuværende B18’er. Yderligere har en nu pensioneret Volvo-mekaniker, jeg kender, bekræftet over for mig, at lyden er identisk med lyden af slidt fiberhjul i takthjulsættet.

Og klågem har fuldstændig ret! Når jeg mener tre-benet aftrækker, mener jeg af Harald-Nyborg-typen. Adgang til originalt værktøj haves ikke.
B20’erens takthjulsæt har kun kørt ca. 5000 km. Derfor vil jeg gerne genbruge det og spare en ”tudse”.

Så vidt jeg kan forstå, så er der som udgangspunkt ikke noget galt i at genanvende et allerede brugt sæt. Så jeg må prøve at afmontere sættet med min Harald-Nyborg-aftrækker og håbe, at det går!!!
Hvis nogen kender nogen, der har et originalt takt-hjuls-sæt-afmonterings-kit liggende til udlåns, er jeg naturligvis interesseret?

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn nov 16, 2008 20:37 pm

Med lidt tålmodighed og lirken med hænderne har jeg formået af få fiberhjulet af på 3 motore uden at gøre skade.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Søren B » søn nov 16, 2008 21:18 pm

Tak for den melding, Andreas

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Kristian » man nov 17, 2008 11:07 am

Man skal passe meget på med at slå på enden af knastakselen, da der er stor risiko for at derved slå proppen i den anden ende af motorblokken ud. Hvis man kommer til at gøre det, giver det en masse ekstra arbejde med afmontering af motor eller gearkasse for at komme ind til den.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Afmontering og montering af takthjul-sæt (Amazon)

Indlægaf Hr. SmåSur » man nov 17, 2008 14:32 pm

Søren B skrev:Tak for svarene, klågem og Småsur!

Hvis nogen kender nogen, der har et originalt takt-hjuls-sæt-afmonterings-kit liggende til udlåns, er jeg naturligvis interesseret?

Mvh
Søren

Æhh... Og HAR du så læst svarene du har fået, ordentligt??.. Hvad er det jeg skriver med FED skrift i mit første svar?... :idea:
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Søren B » man nov 17, 2008 18:27 pm

Indrømmet, Småsur.., jeg læste ikke det sidste af dit indlæg, da jeg kunne se, du henviste til Verkstedshandboken, som jeg selv har i digital-udgave. Beklager! :oops:

Jeg er absolut interesseret. Det vil jo alt andet end lige lette arbejdet helt gevaldigt. Inden vi kaster os ud i at deponere penge og sende frem og tilbage, skal jeg lige have koordineret en tidsplan for arbejdet.

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs nov 18, 2008 12:02 pm

Hej Søren,

Som jeg skrev - alle er velkomne! Og værktøjet er der også i morgen! :-)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj