Vejledning i renovering af B20

Hvis du har noget på hjerte som ikke lige er volvosnak er det her det foregår.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Vejledning i renovering af B20

Indlægaf lani » fre nov 21, 2008 13:14 pm

Hej i et svensk bilblad (kan ikke huske navnet) har man længe kunnet følge renoveringen af en B20 motor. Nu kan man så få hele portefolien samlet i en bog, som skulle udkomme her i Nov.
Er der nogen af jer der ved hvordan man skaffer denne bog ?'
Mvh. Lasse Nielsen

"jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter"
lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » fre nov 21, 2008 13:34 pm

Altså hvad er det helt præcist du søger vejledning i?
Hvordan tingene skal adskilles og samles?

I så fald, kan en Haynes Håndbog til en given Volvo med B20 motor bruges.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf lani » fre nov 21, 2008 15:00 pm

Jeg har nok formuleret mig lidt forkert.

Det er det hæfte/bog som er udarbejdet af en eller anden langhåret svensker, som har skrevet en artikelserie i et svensk bilblad de sidste mange måneder om hvordan man renovere en B20 motor.
Tak for andre velmenene råd, men det er netop ovenstående bog jeg søger.

Er der ikke nogen her der læser svenske klassiske bilblade som har kendskab til ovenstående ?
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » lør nov 22, 2008 11:58 am

Men hvad er det lige en langhåret svensker kan, som alle andre ikke kan?

Renovering af motorer - og det er fløjtende ligegyldigt om det er Volvo motorer eller andre mærker - er helt enkelt samme procedure og har været det i 70 år.

Du er da langt bedre stillet med eksempelvis Volvo's originale værkstedsbøger etc. - så har du da alle de korrekte specifikationer, mål og tolerancer.

Desuden er der jo opgaver i en motorrenovering du formentlig ALDRIG selv kan udføre alligevel? - eksempelvis honing af cylindere, planing af topstykke..

Ja, ja,.. Men hvis du selv læser de blade - hvorfor har du så ikke bare gemt bladene og/eller evt. klippet artiklerne ud??...

Well, internettet BUGNER jo af artikler om motorrenovering - så jeg kan bare ikke se hvad en langhåret svensker's bog kan.....
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf lani » lør nov 22, 2008 17:55 pm

Det ville være rart hvis man i stedet for at tolke på det jeg skriver, så bare forholder sig til hvad der står. Jeg ønsker bare at høre om der er nogen der har kendskab til hvordan man erhverver sig denne bog. Hvis ikke er det ok, så må jeg jo grave dybere selv.
Hvorvidt nogen har en mening om langhårede svenskere, bedre eller andet skriftligt materiale, er for mig ligegyldigt når nu det er denne bog jeg søger.
Ja jeg kunne bare have gemt artiklerne ku jeg nemlig......

Bortset fra at jeg kun har læst 2 ud af jeg ved ikke hvor mange, der nu er samlet i en bog. Jeg kunne godt tænke mig at læse dem alle og det kan jeg så i denne bog.....er det forkert i nogles øjne kan de jo nøjes med at ryste på hovedet.... basta.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » lør nov 22, 2008 18:23 pm

Hvis nu du selv rykkede lidt med brikkerne så kan jeg her røbe følgende:

Jeg læste netop dit svar - og tænkte "OK, helt OK holding, men hvorfor f... bruger manden ikke knoppen selv?".. Også tænkte jeg "Well, hvis jeg skal jorde ham lidt og måske stikke lidt med den skarpe syl, må jeg jo finde løsningen på spørgsmålet"!...

Her er hvad der så skete:

Jeg tastede www.google.se.. søgte efter "renovering B20, artikelserie"..
Blandt søge resultaterne, fik jeg øje på, at der på den svenske Amazonklub's forum OGSÅ er blevet talt om en artikelserie vedr. renovering af HOLD FAST: B18/20.. Aha! - Jeg klikkede på linket og fandt et par små essientielle oplysninger:
Forfatteren til disse artikler hedder "Jim Lundberg" og at artiklerne findes i "Classic Motor" - det svenske bilmagasin.

Så hvis du lige skal have en "sviner" - så handler artikkelserien altså om "renovering" af en B18 - IKKE en B20 - og prøv istedet for at blive kællinge- og børnefornærmet, så at lære af ovenstående - sådan kan nettet bruges og det er smadder-nemt - man skal bare bruge pæren (hovedet/hjernen) i stedet for at sidde hjælpeløs og forvente at Verden mader én ligesom da man var spæd.

Det tog mig 5 minutter! + 3 at skrive dette svar!

Der står intet om en udgivelse af en bog - så det er nok noget du har misforstået.

Hov! Læs nu det hele med en positiv vinkel - det er skrevet med glimt i øjet!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf lani » lør nov 22, 2008 18:38 pm

Tak for oplysningerne.... De kloge narrer de mindre kloge...

Du har hermed gjort arbejdet for mig... Tak..... :lol:

Ps. du glemmer det sociale aspekt ved at spørge i forummet i stedet "bare at flytte med brikkerne selv"
Det kaldes networking, og jeg har personligt selv fået mindst én kammerat herinde fordi jeg har spurgt om noget som jeg måske godt kunne have fundet ud af selv, men når nu der er andre derude i cyberspace der gladeligt deler ud af deres viden, hvorfor så ikke udnytte det ?.
Hvis du engang Hr. småsur kom på at du manglede en lille bitte brik af din næsten altomfattende viden, og jeg sad inde med den viden, så skulle det da kun være mig en fornøjelse at dele den med dig, selvom det måske let kunne googles.

No hard feelings herfra..

P.s. du mangler stadig at fortælle mig hvordan jeg får fat i bogen :wink:
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » lør nov 22, 2008 19:15 pm

Den seneste bog Jim Lundberg har medvirket til at skrive er:

"Meka och Kör!" - Den er fra 2006.

Den handler om "alle" aspekter ved at have og selv vedligholde en gammel motorcykel, knallert o.lign...

Jeg kan intet finde, der antyder at der er en ny bog på vej..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Tilbage til Frit emne