af Ulrik Friis » fre dec 12, 2008 18:06 pm
Hvis du har en regulær garanti er det selvfølgelig godt. Især hvis du kan få kompetent hjælp, eller hvis du selv har den nødvendige expertise til at spore fejlene. Hvis du alene har de 2 års reklamationsret, er fejl der opstår indenfor de første 6 mdr. forhandlerens ansvar at løfte bevisbyrden for. Derefter skifter bevisbyrden til dig. Og der er masser af ting der kan fejle, som IKKE undersøges ved brugtvognsattest.
Nu kan man jo vælge forskellige strategier ift. en brugtvognsattest. Den mest regulære er at lave en aftale med forhandleren om, at han retter alle fejl der mærkes med 0 (FDM rapport). Man kan jo også beholde rapporten for sig selv og så påpege de fundne fejl og se hvor langt man kan få forhandleren til at gå. Min erfaring er, at faste aftaler er at foretrække.
Servicevejledning kan jeg udskrive til dig fra min VADIS, hvis du sender mig dit VIN (via en PB).
Jeg kan kun udtale mig om min diesel: Ny tandrem ved 160.000 km el. 10 år. Automagearkasseolie skal skiftes ved 80.000 km, men det anbefales at skifte det man kan tømme af den, når man skruer bundproppen ud (ca. 3 liter) hver gang man skifter motorolie ved 20.000 km.
Hvad var så årsagen til klaprende ventiler? Eller det var måske slet ikke ventilerne der klaprede?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002