Hej Sejr,
Her kommer en lang sang.
Som jeg har forstået sendte Volvo et lille antal 850 LW56 på markedet i 1996.
Det var en kampagnemodel der var udstyret med lavtryksturbo (193HK), automatic gearbox, aircon, lædersæder og elruder med mere.
Det er svært at forstå denne sidste kraftudøvelse fra Volvo for et produkt der næste år ændrede navn til V70.
Jeg har selv en af disse kampangnemodeller med smart lak der skifter farve afhængig af hvor lyset kommer fra, - fandens svært at reparere når der kommer lidt stenslag eller rust.
Det er sikkert sådan en du også har.
193HK giver masser af skud, men man kan altid ønske sig noget mere.
Andetsteds i dette forum kan du finde et indlæg om Volvo gearkasser og holdbarhed. Det skulle du læse (øv, - kedeligt).
Det du skal tænke på er at gearkassen er på grænsen af sin ydeevne når den bliver udsat for en B5254T.
Da jeg købte min egen 850 af en rolig familiefar i Skive (første ejer) havde den kørt 150k og automat gearkassen skiftede allerede lidt hårdt.
Jeg købte ikke en 850-LW56 for at køre bestefarkørsel selvom jeg er 54 (den har rundet 220kmt på de tyske motorveje) og det kan mærkes på gearkassen efter yderligere 50k.
Du kan sikkert finde 250HK eller mere i den motor (850R genererer for eksempel 250HK fra en 2.3) men tænk på at en ny eller renoveret gearkasse koster omkring 30k for ikke at tale om en ny motor, -øv.
Det kan være du skulle overveje at optimere din 850 på andre punkter. Hvordan har din undervogn det?
Da jeg havde købt min 850 var det første jeg gjorde at skifte alle bøsninger i undervognen og alle støddæmpere (plus bremseskiver, bremseklodser mm.).
Det jeg oplevede var en helt ny bil....
Som du sikkert ved har svingarme og reaktionsarme i hjulophænget ikke lejer i normal forstand.
De er udstyret med gummibøsninger og det er gummiet der udgør lejet ved give sig når hjulene bevæger sig under kørsel.
Desuden isolerer gummiet hjulstøjen fra karosseriet.
Der er principielt ikke stor forskel på den gummi der bliver brugt i gummibøsningerne i hjulophænget og den gummi der bliver brugt til dine dæk og hvem ville køre rundt med 10 år gamle dæk?
Lidt om gummi:
Se iøvrigt
http://en.wikipedia.org/wiki/TireGummi som vi kender det fra dæk er lavet af naturgummi (fra gummitræer) og diverse råolieprodukter som for eksempel polyoliofiner, svovl, lidt silikat, lidt kul (farver gummiet sort) og andre bestandtdele der kan variere afhængig af producenten.
Selv efter de er blandet sammen har de nærmest en konsistens som tyggegummi. For at opnå de ønskede egenskaber bliver gummiet opvarmet og de forskellige ingredienser reagerer kemisk med hinanden.
Her er det specielt svovl der er problemet når gummi bliver gammel. Svovlet binder gummiet sammen på kryds og tværs under varmebehandlingen og gør det dermed stivere. Denne proces hedder vulkanisering, - se
http://en.wikipedia.org/wiki/VulcanizingDenne proces stopper desværre ikke når dækket eller gummibøsningen kommer ud af fabrikken, men fortsætter langsomt, men sikkert hele tiden.
Efterhånden bliver gummiet hårdere fordi svovlet fortsætter med at binde sig til gummiet og dermed blive det dårligere til at den opgave det var beregnet til. - at fjedre.
Som eksempel kan vi tage en simpel indpresningsbøsning til den bagerste svingarm i en 240. Den består af to stålrør, - en ydre der bliver presset ind i svingarmen og en indre som bliver fastgjort til karosseriet med en bolt.
I fabrikken bliver den blandede gummimasse placeret mellem disse to rør og det hele bliver opvarmet som ved fremstilling af dæk. Udover at gummiet under opvarmningen ændrer sig og får de ønskede egenskaber limer det sig til de to rør.
Desværre bliver gummiet over tiden hårdt og har en tendens til at miste forbindelsen til de to rør.
I praksis:
Mine 240 (1982 /1988) havde begge det problem efter ca 120k / 3år. Gummibøsningerne i bagsvingeren blev løse og det inderste rør i bøsningerne gled rundt i gummiet, det er noget alle 240 ejere har oplevet.
Gummiprodukterne er blevet bedre med tiden, - sidste gang jeg skiftede bøsninger på min 1988 240 holdt de 5 år indtil jeg solgte den, men den kørte heller ikke ret meget i den periode.
Min kones 940T har rundet 270k / 11år og viser ikke tegn på problemer med bøsningerne, men det var vist også en rigtig god årgang (den sidste).
Min første 850 - LW51 1994 købte jeg i 2005 ved 200k (billigt). Gummibøsningerne i det bagerste hjulophæng var nærmest ikke eksisterende.
Min nuværende 850, som nævnt ovenfor, blev en ny bil efter alle sliddele i undervognen blev skiftet. Det koster penge og der er ingen, bortset fra dig selv, der lægger mærke til det, men det er det værd.
Fra en Volvo freak (der stadig er i live fordi jeg brugte sikkerhedssele)
Kør godt