Bolte til alufælge 240

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bolte til alufælge 240

Indlægaf René » tirs dec 02, 2008 18:29 pm

Hej.

Jeg er nybagt volvo ejer, og har følgende spørgsmål.

På bilen, volvo 240, er der monteret stål fælge, og jeg har kik på et par originale alu fælge.

Bruger man de samme bolte til alu- og stål fælge, eller skal der bruges specielle "alu-bolte" ?

På forhånd tak.

mvh René.
René
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs dec 02, 2008 19:07 pm

Hej og tillykke med at blive Volvo ejer.

Uden at have til hensigt at mobbe dig, så er det hjulmøtrikker du skruer af/på på en 240 - altså med andre ord: En 240 har hjulboltene siddende fast i navet.

Du kan sagtens montere dine alufælge med de helt almindelige hjulmøtrikker (altså dem du har i forvejen) - men det ser jo unægtelig pænere ud med en lukket forkromet møtrik. (Hvis altså alufælgen har "åbne" bolt-huller og ikke en lille plast-kapsel der skjuler hjulbolte/møtrikker).

Når du er "ny" - så tag dig også lige i agt for, HVAD der er originalt etc. mht. fælge - der er tonsvis af Volvo fælge på markedet efterhånden og det er IKKE alle der passer bare fordi at de er "Volvo originale". Undersøg og sikre dig at de rent faktisk passer til din bil! (240 passer IKKE fælge med f.eks. 960/850 og nyere).
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf xtian » søn apr 05, 2009 0:48 am

Du skal skifte til hjulmøtrikker når du skifter til alu ellers kan du komme til at møtrikken rider på kanten af fælgen og du kan køre i måneder uden at opdage fejlen. Det gjorde jeg og mistede et forhjul selvom det var spændt med moment 10 Kg og efterspændt en uge efter, det kostede en alu fælg, 1 bremseskive, 1 bøjet forben incl bøjet støddæmper, 1 ankerplade plus det løse. Heldigvis er bilen så stabil at selvom den smider hjulet er den både til at styre og få i hold så kun matrielle skader og en dags arbejde (stumperne havde jeg på lager)
Brugeravatar
xtian
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Morsø

Indlægaf VolvoSport » søn apr 05, 2009 10:40 am

xtian: Der er ikke noget at sige til, at du har mistet en alufælg + diverse. For du har kun spændt hjulet med sølle 10 kg, som omregnet kun er 98 Nm og i følge instruktionsbogen skal hjulene spændes 100-130 Nm. Læs evt. andet indlæg her fra siden om netop tilspænding af hjulmøtrikker og hjulbolte.

Der er i følge Volvos egne anbefalinger ingen grund til at skifte til andre møtrikker end de oprindelige. Hr. Småsur's forklaring mht. at det er pænere med lukkede møtrikker, kan jeg kun tilslutte mig.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Lass » søn apr 12, 2009 10:09 am

Hej

Et andet problem er hvis det ikke er Original Fælge, kan boltene nogle gange være for korte så møtrikken ikke kan nå. Måske har volvo et originalt bolt sæt. Da jeg stod med problemet , fandt jeg ud af at amerikanerbiler køre med tilsvarende bolte. Og kan fås i alle længder hos Amerikaner bil folket.
Lass

Tilbage til Diverse