Rengøring af luftmassemåler

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rengøring af luftmassemåler

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 18, 2009 19:29 pm

Nu har jeg rengjort min luftmassemåler. Det kan virkelig mærkes på motorgangen, som giver en mere jævn trækkraft op igennem omdrejningerne og gearene. Jeg skal lige have brændt et par tankfulde diesel af før jeg kan udtale mig om der er en forbedring af økonomien.

Jeg har ikke brugt vatpinde el. lign. Jeg har "badet" hotfilmen og trådene i kontaktrens. Og Air Flow huset blev renset med motorrens.

Jeg fik endelig fat i et security bitssæt Et besøg i Aldi afslørede ingen bits til salg, til gengæld skaffede min mekaniker dem.

Da jeg fik følerenheden ud af Air Flow huset kunne man tydeligt se olieaflejringerne (se billede). Der sidder to følere på enheden, en hotfilm flade på 1x2 cm og nogle tråde. Som det kan ses på billedet kunne man ikke se trådene og fladen var dækket af olieslam.

Jeg brugte kontaktrens fra Harald Nyborg til at gøre enheden ren. Det var en fornøjelse at se olien blive opløst og skyllet af. Fladen og trådene blev helt rene.

Billede
Huset rengjort med motorrens, og LMM enheden rengjort med kontaktrens

Billede
Her ses olieslammen tydeligt på LMM enheden. Trådene kan ikke ses og der ligger et lag på hotflmen. LMMen har ikke optimale arbejdsbetingelser med de belægninger

Billede
Her ses at hotfilmen er helt ren

Billede
Helt rene tråde (3 stk lige efter hinanden)
Sidst rettet af Ulrik Friis ons jan 25, 2017 16:07 pm, rettet i alt 1 gang.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf fugmann » lør apr 18, 2009 20:19 pm

Hej Ulrik,

Spændende læsning. Hvad mener du med security bitsæt?
Jeg vil gøre det samme - er der nogle ting, som man skal være specielt varsom med? Det kan vel også betale sig at gøre på en benzin'er, ikke?

Skal minuspolen frakobles før man tager stikket?

Pft/

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Klågem » lør apr 18, 2009 20:31 pm

Et security bitsæt er et bitsæt hvor der er boret hul i midten af bitten.
Jeg forstår ikke at nogle siger det er svært at finde. Jeg opdagede så sent som idag at jeg er den lykkelige ajer af hele 3 sæt. Et sæt købt i Aldi. (sikkert noget billigt bras) så har jeg et sæt som jeg har købt hos den lokale kobling og bremseservice. Og det sidste er med i et topnøglesæt som jeg købte for 2 mdr. siden i XL-byg (bare henvend dig i afdelingen for proffesionelle)

En tommelfingerregel på næsten alle nyere biler er. Skal du afmontere et stik (om det er til en lygte eller en styreboks) så tag altid minuspolen af batteriet. Så er man sikker på at man ikke får lavet ged i styrebokse m.m.
Ligeledes er en alm. prøvelampe også bandlyst på nyere biler pga. den modstand der er i pæren. Brug en diodelampe istedet for. Den kan købes mange steder og er ikke dyr
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 18, 2009 21:46 pm

fugmann skrev:Hej Ulrik,
Spændende læsning. Hvad mener du med security bitsæt?
Jeg vil gøre det samme - er der nogle ting, som man skal være specielt varsom med? Det kan vel også betale sig at gøre på en benzin'er, ikke?

Skal minuspolen frakobles før man tager stikket?

Det security bitssæt jeg har jagtet er lidt specielt, da det er et torx 5 stjernet, hvor torx normalt er 6 stjernet. Selvom Klågem tilsyneladene har kunnet skaffe sig et godt udvalg, så kunne jeg ikke købe sættet i velassorterede værktøjsforretninger. Man havde det simpelthen ikke. Jeg gik så ind på Wiha's hjemmeside, hvor man kunne købe alt undtagen lige dette bitssæt - med mindre man kunne dokumentere, at man var mekaniker el. lign. (havde autorisation). Jeg er også den lykkelige ejer af et security bitssæt fra Biltema, men her er torx bits altså en 6 stjernet sag - med hul i midten. http://www.biltema.dk art. nr. 10-102.

Mht. luftmassemåleren, så er det ikke nødvendigt at tage minuspolen fra. Hvis du venter med at skille stikket ad til bilen er gået i sleepmode (10 min. efter at nøglen er fjernet), så er det problemløst og der sættes ikke fejlkoder. Men skal man ellers rode med det elektriske system, skal man tage minuspolen - og huske når man sætter den på igen, at nøglen skal sidde i og stå på II.

Diesel sviner noget mere end benzin, men i indsugningen har det ikke nogen betydning. Det er gasserne fra krumtaphuset og topstykket, som efter noget filtrering bliver suget ind igennem indsugningen, der sviner LMMen til. Hvis denne recirkulation ikke er effektiv nok, så kan disse gasser indeholde "for meget" olie. Og det er disse tåger som efterhånden aflejres på LMMen. Såvel i en diesel som i en benziner.

Jeg skal til at kigge min recirkulation efter, da døden må have en årsag. Men der kan sagtens have været en hændelse i bilens tidligere liv, hvor recirkulationen ikke har filtreret olien godt nok fra. I min motor bliver disse krumtaphusgasser ledt igennem en olieseparator, hvor gasserne tvinges til at rotere igennem nogle cones - hvad det så er - hvor olien så slynges ud af gassen og glider tilbage i sumpen. Snedigt fundet på, men hvis ikke det funker, så suser oliedampene op i indsugningen.

Som du kan se, er LMM enhedens komponenter godt beskyttet, så selvom man taber den skal den nok overleve. Jeg var nok mest forsigtig med at spraye kontaktrens på hotfilm stykket. Trådene ser ret solide ud.

Men når først man har værktøjet og ved hvad man vil gøre, så er det en meget enkel operation.

Det jeg var mest i tvivl om var, hvad jeg skulle bruge som rensemiddel. Lass brugte isopropanol, og det ville jeg egentlig også have gjort, men det var bare ikke til at skaffe i de mængder jeg ville bruge (½ liter). Men lur mig om ikke kontaktrensen indeholder isopropanol. Et middel beregnet til at opløse og fjerne aflejringer på elektronikgrej måtte også kunne bruges til at rengøre en LMM. Og det ku' det. Pas på der ikke kommer motorrens på LMM enheden. Det efterlader en hinde.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf fugmann » søn apr 19, 2009 7:23 am

Tak for svar, Ulrik. Jeg rodede mit værktøj igennem i går og fandt faktisk disse STorx med 5 "pinde" og hul i. De lå i et topnøglesæt, som jeg har købt hos Carl Ras.

Jeg vil snart forsøge mig med at rense LMM på min S80, min SAAB 900 Cab samt konens 9-5'er.

Jeg skal nok lad jer vide, om jeg har kunnet mærke nogen effekt af det.
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
V40 2,0i 1997
fugmann
Superbruger
Superbruger

Indlægaf pbarner » man apr 20, 2009 15:14 pm

Det er jo spændende at læse om forbedring af motorgang :-)

Hvor sidder LMM'en? Hvordan kommer man til den?
Jeg har en Haynes på svensk, men det hedder nok noget andet på svensk, så kan ikke lige finde ud af hvor man finder den og hvordan man får den pillet korrekt af.

Ulrik - kan du forklare, eller fortælle om jeg mon kan finde den i Haynes? :-)
Volvo V70 2,0 Aut. fra 2001.
pbarner
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Shadows » man apr 20, 2009 16:50 pm

pbarner skrev:Det er jo spændende at læse om forbedring af motorgang :-)

Jeg har en Haynes på svensk, men det hedder nok noget andet på svensk, så kan ikke lige finde ud af hvor man finder den og hvordan man får den pillet korrekt af.

Det hedder en luftmassmätare på svensk, og den sidder lige efter dit luftfilter.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Shadows » lør apr 25, 2009 9:33 am

Lige et tip til dem der leder efter det security-bitsæt.
Jeg fandt et i den lokale Fog-byggemarked fra Bosch
31 bits på fem typer her i blandt fembenede torx med hul.
Pris 199,-
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 25, 2009 20:00 pm

pbarner skrev:Det er jo spændende at læse om forbedring af motorgang :-)

Det er ikke nødvendigt med Haynes til dette :) LMMen sidder lige efter luftfilteret i bilens forreste venstre side. Og der står Air Flow på den og en pil der peger væk fra luftfilteret. Der er et stik på den, som du fjerner 10 min. efter du har fjernet nøglen fra tændingen - når bilen er i sleep mode. Så slipper du for fejlkoder. Stikket er vandtæt, pas på at det forbliver med det. LMMen er skruet fast med Torx skruer ind i luftfilteret og der skal også fjernes et spændebånd som holder indsugningsslangen på plads. I luftfilteret sidder der en gummipakning, pas på den når du trækker LMMen ud. Og når du sætter den på igen, så smør pakningen eller kanten på LMMen med silicone, så glider det let og ubesværet og pakningen får lidt levetidsforlængende smørelse.

Held og lykke med rensningen.

Jeg skal nok lige tilføje, at en rensning ikke nødvendigvis løser et problem relateret til LMMen. Hvis elektronikken i dimsen er kaput, kan man rense lige så tosset man vil uden det får nogen effekt.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Re: Rengøring af luftmassemåler

Indlægaf ginge123 » man maj 04, 2009 19:16 pm

Ja, én ting er sikkert. Man skal passe gevaldigt på.

Har lige gjort det på min 8½'er og det resulterede i et knækket ben der hvor luften passérer forbi :cry: En ny ved volvo - 2850,- + moms :roll: - Spareparts.dk - 1895 + moms og på et hug 500,-
Men for he :evil: :evil: :evil: hvor er det sur røv
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger

Indlægaf fugmann » lør jun 13, 2009 13:32 pm

Blot til info.
Jeg var i Aldi idag (Rungsted afd.). Der havde de et restparti bit-sæt, hvor de omtalte Security-Torx bits indgår. Sættene koster den nette sum af 34,95 kr. :-)
Det er ikke høj-kvalitets, men vel ok til hvis man en sjælden gang imellem får brug for det.
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
V40 2,0i 1997
fugmann
Superbruger
Superbruger

Indlægaf permand » ons jul 25, 2012 10:22 am

Måske det var en ide´snart at oprette en "Tips & Triks" rubrik, denne her fine detaljerede beskrivelse ville helt sikkert passe der.....
Mvh Per
V60 D3 aut. 2012
V70 170 hk aut. 2006
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 268 75 Tågarp

Indlægaf chrjen » ons jul 25, 2012 15:38 pm

MEGET ENIG!
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf Kingo » tirs aug 21, 2012 10:23 am

Der findes i øvrigt et produkt der på papiret er designet til at rense maf sensor / LLM - kært barn har mange navne http://www.kochshop.dk/CRC-Air-Sensor-Cleaner

Om det så er kontaktrens med en anden label - og dermed højere pris ved jeg ikke..... :?:
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf hr-jp » tirs aug 21, 2012 23:59 pm

hr-jp
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj