Ingemann skrev:Når man skal have tandrem af beskriver de ikke at man skal låse akslerne - man skal dog være meget opmærksom på markeringerne på både rem og hjul.
Jeg har smagt lidt på Ingemanns svar og holdt op imod Renes spg om det er til at skifte selv, og gjort det, som jeg gør når jeg mener jeg nok vil gør mere skade en gavn. Jeg har talt med en mekaniker. Han vil gå så langt som at skifte t-remmen uden at låse men så overhovedet ikke længere. VVT hjulet, som forøvrigt kan sidde til begge sider alt efter om det er en turbo eller sugemotor, er en del af det variable ventilstyring og man skal foralt i verden ikke afmontere VVT hjulet uden at låse knasterne fra den anden ende. undlader du det, drejer knasten og du har derefter lige så mange mligheder som der er tænder på hjulet for at finde tilbage til det rigtige punkt. Hvorfor så det. Fordi der ikke er nogen not. Der er måske nogen herinde der kender det fra Volvo 240 på dens svinghjul her er der heller ingen not, men du har til gængæld kun 8 muligheder = antal skruehuller i svinghjulet for at komme til af få liv i motoren igen. Det næste kritiske punkt opstår ved montering af VVT hjulet. Den kan det sidde hhv 2mm til højre og til venstre. Følger man ikke den procedure som er foreskrevet, i det her tilfælde for en volvo, ved monteringen så vil man få problemer med tomgangen efterfølgende.
I kan vel nok gætte hvad hans råd er, hvis man ikke har arbejdet med dette før.